• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • mariekarolina
    seline13 skrev 2013-12-20 09:20:16 följande:
    Hej alla!

Jag fick reda på att jag har fått ett X i tisdags. Är väldigt omtumlande. Vi trodde missfall, men blev skickade till akuten då min läkare inte kunde hitta något i livmodern. Man har avvaktat med op för mitt hcg går ner. I tisdags låg det på 1200, igår på 400-någonting. Är det någon här vars X har försvunnit av sig själva utan behandling? Jag har lite smärta i magen, vilket beror på vätska i buken enligt läkarna. Försvinner den av sig själv? 

Har tusen frågor och är orolig inför framtiden. Denna grav var oplanerad men vi vill gärna ha ett eller fler syskon till vår plutt som föddes i mars i år i framtiden.  Han föddes med akutsnitt och jag antar att det är anledningen till mitt x. Någon som har haft X efter snitt och sedan blivit (lyckat) gravid igen?

Skönt för dig att du verkar slippa både behandling och op! Jag hade också smärta i magen pga vätska, åkte in flera gånger pga det för att dubbelkolla, men det var "ingen fara" enligt läkaren, det verkade som de försvann av sig själv :)

Förstår att du har flera frågor, det är du inte ensam om! Min dotter föddes också med akutsnitt så jag misstänker att jag fick mitt X pga det, nu är jag dock gravid igen. Oplanerat men välkommet! Ska på vul på måndag och kolla om det sitter på rätt ställe denna gång :)

~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140822 ~
  • seline13
    mariekarolina skrev 2013-12-20 09:34:15 följande:

Skönt för dig att du verkar slippa både behandling och op! Jag hade också smärta i magen pga vätska, åkte in flera gånger pga det för att dubbelkolla, men det var "ingen fara" enligt läkaren, det verkade som de försvann av sig själv :)

Förstår att du har flera frågor, det är du inte ensam om! Min dotter föddes också med akutsnitt så jag misstänker att jag fick mitt X pga det, nu är jag dock gravid igen. Oplanerat men välkommet! Ska på vul på måndag och kolla om det sitter på rätt ställe denna gång :)

Oh! Tack för ditt svar! Jag hoppas och håller alla tummar och tår att din graviditet sitter där den ska! 

Jo visst är det bra om jag slipper göra något åt det. Samtidigt så är osäkerheten jobbig. Just nu håller vi tummarna och hoppas att hcg:t fortsätter gå ner och att jag inte får ont eller så. Vi skulle resa till sverige på mån (bor utomlands) men nu får vi se hur det blir med det. Nå, det är väl eg mitt minsta problem. 
  • mariekarolina
    seline13 skrev 2013-12-20 10:02:44 följande:
    Oh! Tack för ditt svar! Jag hoppas och håller alla tummar och tår att din graviditet sitter där den ska! 

Jo visst är det bra om jag slipper göra något åt det. Samtidigt så är osäkerheten jobbig. Just nu håller vi tummarna och hoppas att hcg:t fortsätter gå ner och att jag inte får ont eller så. Vi skulle resa till sverige på mån (bor utomlands) men nu får vi se hur det blir med det. Nå, det är väl eg mitt minsta problem. 

Tack så mycket :)

Ja oron och osäkerheten är jobbig. Jag fick metotrexat fastän mitt värde låg runt 4000, och läkarna gjorde mig inte direkt mindre orolig genom att säga "OM du får ont, ring ambulans utan att tveka", dom var själva tveksamma om det skulle fungera utan op, men det gjorde de :) Det sjönk och jag var och lämnade blodprover tills det låg på 9. Men har du möjlighet så åk alltid in en extra gång för mycket och kolla om du känner dig orolig, jag var kanske 3 vändor "helt i onödan" (enligt mig själv alltså) bara för att jag var orolig, men läkarna tog mig på allvar och det lugnade mycket att få kolla upp extra :)

~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140822 ~
  • Pemberly

Ja jag förstår att det är jobbigt med osäkerheten seline13. Jag behövde opereras men det kan ju gå tillbaka av sig själv så jag hoppas det gör det på dig. Det är ju ett bra tecken att hcg minskar

• tusa
    seline13 skrev 2013-12-20 09:20:16 följande:
    Hej alla!

Jag fick reda på att jag har fått ett X i tisdags. Är väldigt omtumlande. Vi trodde missfall, men blev skickade till akuten då min läkare inte kunde hitta något i livmodern. Man har avvaktat med op för mitt hcg går ner. I tisdags låg det på 1200, igår på 400-någonting. Är det någon här vars X har försvunnit av sig själva utan behandling? Jag har lite smärta i magen, vilket beror på vätska i buken enligt läkarna. Försvinner den av sig själv? 

Har tusen frågor och är orolig inför framtiden. Denna grav var oplanerad men vi vill gärna ha ett eller fler syskon till vår plutt som föddes i mars i år i framtiden.  Han föddes med akutsnitt och jag antar att det är anledningen till mitt x. Någon som har haft X efter snitt och sedan blivit (lyckat) gravid igen?
    Hej, välkommen och beklagar ditt X!
    Mitt HCG sjönk också, så blev hemskickad istället för planerad op..12h senare kom jag in akut med bristande äggledare...

HCG som svänger upp och ner är lite av utomkvedets kännetecken och pågår under hela graviditeten. Visst KAN det gå "över", kroppen tar hand om det, men enligt min erfarenhet är det mycket ovanligt, av de här inne iaf, eller har jag fel ni andra?

Var mycket uppmärksam, för det kan gå väldigt fort när det väl börjar(och gör fruktansvärt ont..) Om det var jag skulle jag inte ta några risker (haft ett X på varje sida..), skulle åka in DIREKT vid minsta smärta, för som sagt det går fort när det börjar och då vill man vara nära riktigt smärtstillande, ipren hjälper inte...Lycka till och hoppas du slipper operation! {#emotions_dlg.flower}
  • Kingston

Jag kanske är konstig... Men jag tjatade mig till op! Dom kunde ju se att det var nåt knas med ena äggledaren och att det inte fanns något embryo i livmodern. Men HCG steg (om än långsamt) och jag blev tillslut så jäkla trött på att läggas in, skrivas ut om varannat i hopp om att det skulle "lösa sig självt".
    Så tillslut fick jag nog och sa åt att bara göra det så att jag kunde gå vidare med mitt liv, och efter lite tjafs och fler undersökningar blev det gjort.
    VILKET var tur! För det hade slutat med en brusten äggledare gick jag höra efteråt...

Inget kul alls! Men jag ångrar mig inte en sekund! Så stå på dig Seline om du inte känner någon förbättring.

• seline13
    tusa skrev 2013-12-20 17:43:42 följande:
    Hej, välkommen och beklagar ditt X!
    Mitt HCG sjönk också, så blev hemskickad istället för planerad op..12h senare kom jag in akut med bristande äggledare...

HCG som svänger upp och ner är lite av utomkvedets kännetecken och pågår under hela graviditeten. Visst KAN det gå "över", kroppen tar hand om det, men enligt min erfarenhet är det mycket ovanligt, av de här inne iaf, eller har jag fel ni andra?

Var mycket uppmärksam, för det kan gå väldigt fort när det väl börjar(och gör fruktansvärt ont..) Om det var jag skulle jag inte ta några risker (haft ett X på varje sida..), skulle åka in DIREKT vid minsta smärta, för som sagt det går fort när det börjar och då vill man vara nära riktigt smärtstillande, ipren hjälper inte...Lycka till och hoppas du slipper operation! {#emotions_dlg.flower}
    Tack för alla era svar!

Jo jag har ju förstått att det är mycket ovanligt att det tas om hand om helt utan hjälp. Jag känner mig därför lite tveksam. Samtidigt är det väl bra om man kan slippa op. Jag ammar fortfarande så cellgifter känns inte heller som ett bra val. Känns bara jobbigt att gå omkring med "en bomb" i magen. Det verkar ju kunna svänga ganska snabbt.

Just nu mår jag dock jättebra. Jag hade smärtor i äggledaren måndag-tisdag. Sedan dess har jag mest haft diffus magvärk som de menar beror på vätskan. Just nu känner jag inte ett smack. Imorgon ska jag mäta hcg igen och ny VUL. Får väl se vad de säger. På ett sätt vore det skönt med op, för då är det iaf borta. Jag förstår dig Kingston som tjatade till dig en op (vilket ju var bra i efterhand!). 
  • Kingston

Så var det min tur att misslyckas igen!
    Den där förbannade mensen dök upp idag och jag lovar att jag bokstavligt bad den fara åt helvete när jag fick syn på den!

Ahh! Jag blir så ledsen, arg och besviken på att det aldrig kan sluta lyckligt :(

Ville mest skriva av mig så jag kan gå vidare och sluta ta ut alla min känslor på familjen :)

• Supers

Kingston: Vad trist..min mens kom oxå idag, hoppades på att vi skulle lyckas själva denna gång men icke :( Bara fortsätta kämpa med ivf:en. Tråkigt och kämpigt. Stora kramar till dig.

• seline13

Fy vad trist med mens för de som inte vill ha den...

För min del ser det väl ganska bra ut. Hcg nu på 251- vilket är en minskning med hälften på två dagar. Läkarna här tycker tom att jag kunde resa på måndag så de verkar ju inte direkt för oroade. Jag mår bra men är jättetrött. Lågt hb i kombination med vaken bebis och all anspänning iom x:et har gjort mig helt slut. 

Vill ju inte direkt ropa hej, men de verkar positiva till att jag fixar detta på egen hand. Jag hoppas bara att inget händer i sverige när vi är där. Känns som om jag inte gör annat än att "lyssna inåt" för att känna hur jag mår-hur ont jag har osv. Jag känner mig helt utmattad.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3