• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-11-25 13:48:05 följande:
    Fast å andra sidan kan du ju nånstans trösta dig med att det säkerligen inte har utvecklats normalt ändå, p g a hormonvärderna inte ökat tillräckligt och att det sitter på "fel ställe". I v 6-9 talar man ju heller inte om nåt "foster" utan man kallar det embryo... just för att det typ är en "cellklump" och nästan inget mer... (usch vad hjärtlös jag låter, inte meningen... det är ju trots allt ett liv så jag förstår vad du menar) Hjärta
    Ja man tänker ju på det... hade ju inte kunnat utvecklas normalt men man önskade att d fanns en metod att putta in det i livmodern. men men... jag försöker inte att tänka på det för mkt,,, men man saknar ändå det som fanns där.... nu är fokusen på att försöka bli gravid igen.. hade äl igår så vi har myst varannan dag... hoppas d tog sig...
  • Mika1980

LYCKA82: Vill bara poängtera att detta bara var min teori, att mitt embryo fortfarande levde och hade ett hjärta behöver inte betyda att ditt gjorde det - jag vet faktiskt inte, bäst svar får man nog om man frågar en läkare.
    Men ja det är tufft att tänka på, jag frågade tom. om man inte kunde sätta den i livmodern i stället och fick ett flin tillbaka, lite hjärtlöst kan man ju tycka.

• Mmmbop

Hej på er alla och jag vill börja med att tacka er allihopa för alla tips och råd.

Var på gynakuten i Solna imorse och träffade en underbar läkare som tog mig helt på allvar, tyckte att det var bra att jag letat information själv och tyckte Göteborg gjort ett uselt jobb.

Det tog honom ungefär 10 sekunder att hitta "en avvikelse" på vänster äggstock, en bubbla på 11 mm. Mitt hcg är 600 ungefär och jag ska in och ta prov på huddinge på lördag och sedan tillbaka till solna på måndag för Metatrexat (heter det så). Så förhoppningsvis kommer min äggstock klara sig! Nu håller jag alla tummar jag har att "bomben" i min mage inte spricker i helgen. Men läkaren sa att risken för det var under 0,5 % annars hade han lagt in mig direkt.

TACK allihopa!

Acinna: Grattis att allt ser bra ut! Underbart!

Mika: Jag tror jag ska skippa pergo så länge, jag kollar med ultraljud när jag får stegring för att se om det finns ett ägg, sedan följer jag glada-gubben-stickorna. Det har ju fungerat en gång... Fast på fel ställe.

Undra om det är vanligare med X vid insemination? Att katetern irriterar äggstockarna eller nåt... Har du hört talas om fler som inseminerats som fått X?

• Mika1980

Mmmbop: Menade du att X:et satt i äggledaren? Det är det absolut vanligaste nämligen. Så oavsett om du skulle behöva operation (vilket du säkert slipper) får du behålla båda äggstockarna, det är bara ena "vägen" mellan äggstockarna och livmodern som försvinner då. Jag fick också metrotrexat till en början, många blir hjälpta av det men i mitt fall hade det gått lite för långt. Jag tror inte att det är vanligare med X om man insemineras, eventuellt skulle det vara för att spermierna sprutas in i livmodern och därmed slipper kämpa för att komma dit av egen kraft, och fortsätter istället att simma upp i äggledarna. Men tajmar man ägglossningen bra och ägget redan är i livmodern är det ju inga problem. Och jag har inte hört någon förutom du (och jag) som insimerats och fått X. Se bara på alla tjejer härinne, de har ju blivit gravida på naturlig väg.
    Jag är ledsen att även du har drabbats av detta, men förhoppningsvis behöver det inte blir värre än vad det är, håller tummarna för dig.

• Mmmbop

Tack! Och jag menade naturligtvis äggledaren =) Lite för snabb när jag skriver

• Mmmbop

Tack Mika! Ska kolla på den.

Är det någon här som vet om man kan bli immuniserad av X? Jag är Rh-negativ... Måste fråga min läkare på måndag...

• Hjärtat78
    RaraS skrev 2010-11-24 19:28:02 följande:
    Magdalena:
    Låter verkligen förvirrande dina tecken...vi får verkligen hoppas att det inte är ett nytt X! Det vore ju alldeles för grymt.
     Fortfarande ingen förändring när det gäller blödningen bara brunt inget rött och mer mensvärk idag än innan i veckan. Ska kolla med ett gravtest imorron då har det gått 4 dagar sen vul i måndags. Smärtan i hö sida är inte lika mkt men ömmar när man trycker där.

GRATTIS Acinna till graviditeten och skönt att det sitter på rätt ställe nu. Gravid
  • acinna

ewaulrica: Oj, vad ni hunnit att vara med om mycket! Själv har jag båda äggledarna i behåll, och tydligen en väldig "frögurka" här hemma... Hann bara med en mens mellan vårt X och detta foster/embryo... 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3