• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Mmmbop igen: jag var i vecka 9 tror jag när äggledaren sprack, men den kan spricka tidigare för vissa..

• Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 19:46:13 följande:

Men oj, när plussade du då? Borde inte läkarna undersöka det mer med tanke på att livmodern är så tom om du inte ens blött mkt?

Jo, jag ska nog åka in till gynakuten imorgon innan jobbet. Jag plussade i onsdags i förra veckan, men då hade jag haft jättestarka ÄL-tester sedan måndagen, så det är ca 10 dagar sedan. Fick 2-3 veckor på CB digital i söndags och ett hyfsat starkt streck på testlagrets tester i måndags när jag kissat för en timme sedan
  • InaV
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 19:14:49 följande:
    Beklagar ditt X.
    Fick ni ställa in hela bröllopsresan =(?
    Läkarna ordinerade oss att vänta 3 månader innan vi försökte igen, dels för att metrorexaten skulle hinna lämna kroppen men även att kroppen skulle hinna återhämta sig efter X:et.
    Tack. 
    Resan blev inställd, och är mkt nöjd över att vi hade avbokningsskydd, det  var värt 400kr. Jag blev inlagd samma kväll vi åkte in. Nytt reseförsök görs i januari igen :)
    Jag är i stort behov av att veta vad som händer med min kropp, det var jobbigt i början då man inte visste vad som hände, om man skulle känna som man gjorde. Under de fem veckor som det tog för hcg't att gå från drygt 5000 till 0 såg nog hela jag ut som ett frågetecken. 
    3månaders väntan har vi också blivit ordinerade. Det känns länge då man längtar.
    Hur lång tid tog det för dig innan du kände dig som "vanlig" igen?? Hur länge dröjde det innan du blev gravid igen?
  • Mika1980

Mmmbop: Tycker att du ska åka in faktiskt, har de inte sett något i livmodern kan det vara ett missfall men även ett X. Jag fick först höra att jag hade fått missfall, men då hade jag inte heller knappt blödit något. Men när jag började störtblöda ca en vecka senare antog jag att det var missfallet.

LillaFrugan: Jag har lite svårt att minnas exakt hur det var, men först fick jag som sagt höra att det antingen var missfall eller för tidigt i grav för att se något i livmodern, var då ca i v.6. Fick återbesök ca en vecka senare, hade då börjat blöda lite brunt. Då såg man inte heller något och sa att det sannorlikt var missfall men att det eventuellt även kunde vara X. Då började de följa mig med blodprov. Strax därefter kom störtblödningen och jag kände en lättnad att det var över och jobbade och levde som vanligt efter det. Fick sedan, ca en vecka senare, ett samtal från läkaren som sa att jag måste åka in till sjukhuset fort. Mitt hcg hade ökat till 5000 från 1600. Då såg man för första gången fostret i äggledaren vid vul, den var stor som en köttbulle och hade tickande hjärta... Jag fick cellgift på en gång och skickades hem. Fyra dagar senare sprack äggledaren.

• Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 19:54:10 följande:
    Ok, och de gjorde ett VUL och konstaterade att det var tomt och att det var tunna slemhinnor?! Tyckte inte läkaren själv att det är konstigt om du inte blött mkt? Jag blir så förbannad över läkare som verkar ha brist på kompetens! Speciellt om du har smärta åt ngt håll så måste de fölaj upp det, lycka till imorrn och kräv att de tar ett hcg på dig och följer upp med prover tills du vet att de går ner!

Ja, det ska jag göra, tack för alla tips och allt stöd! Jag hör av mig när jag vet mer
  • RaraS

Mmmbop:

Ja, låter ju märkligt att de skickade hem dig utan att veta säkert! MF och X har ju väldigt lika sympton...så om de inte ser något i livmodern efter att bara haft lite blödningar så borde de ju verkligen följa upp dig! Jag hade bara bruna blödning vid mitt X...och när de inte såg något vid VUL så sa de direkt att jag hade ett utomkveds "Nu ska vi bara hitta det", sa han, "Men eftersom du har ont på vänster sida så sitter det nog till 99% där i äggledaren"....och rätt fick han... *suck* Och jag hade inte extremt ont, bara i bland när det "vred till".

Lycka till och hoppas ändå att det är ett MF!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mika1980

LillaFrugan: ja jag blev alldeles kall när hon sa "och här är hjärtat som tickar", fräste ifrån och sa att jag inte vill höra sådant, började gråta och mådde verkligen skit. Hon insåg nog sin miss och verkade lite skamsen sen. När jag 30  minuter fick injektionen tänkte jag: nu dödar jag min bebis..

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-24 20:37:25 följande:
    LillaFrugan: ja jag blev alldeles kall när hon sa "och här är hjärtat som tickar", fräste ifrån och sa att jag inte vill höra sådant, började gråta och mådde verkligen skit. Hon insåg nog sin miss och verkade lite skamsen sen. När jag 30  minuter fick injektionen tänkte jag: nu dödar jag min bebis..
    Usch, fruktansvärt...

Har du en gyn som kollar om du har ägglossning på rätt sida? Jag har lite svårt att göra det hos min eftersom hon är så fullbokad jämt. Skulle vilja kolla att jag har ÄL överhuvud taget eftersom jag har PCO och kan få felaktiga ÄL-utslag. Vart tänkte du göra IVF?
  • Mika1980

InaV: jag fick mitt utomkveds i somras, opererades 31/7. Det blev en stor operation där de öppnade upp hela buken pga de stora skadorna och att jag höll på att förblöda. så min återhämtning efteråt var riktigt jobbig. Jag låg inne en vecka, hade jätteont och åt starka värktabletter ytterligare 2-3 veckor. Sedan avtog smärtorna men det ömmar fortfarande lite om man trycker på ärret, det stramar på magen när jag ligger på mage och skinnet töjs (huden är inte lika elastisk pga kejsarsnittärret), jag har fått lite känselbortfall ovanför ärret pga att de skar av nerver och muskler (men det kommer nog inte vara permanent). Men det som påminner mest om det som hänt nu är att jag får mkt mer känningar vid äl och min menscykel har blivit lite knasig. Känslosmässigt mådde jag skit i en månad, sedan har det gått upp och ned - vissa dagar förbannar jag min otur och känner att allt är hopplöst, andra dagar ger jag mig f-n på att fortsätta kämpa. Många blir gravida relativt lätt efter ett X, förutsatt att man har normal äl, jag har tyvärr endast äl från fel äggstock varje månad och har svårare att lyckas. Men det är nog ingenting som hänger ihop med mitt X. Om du läser igenom tråden så kan du se att flera har blivit gravida/är gravida efter X:et, så dina chanser är nog också goda :)

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3