• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Mmmbop: Ja jag går hos en privat gynekolog, dessvärre är han också fullbokad för jämnan eftersom han har gått ned i arbetstid, så ibland får jag remiss för att göra vul på Sophiahemmet, brukar höra av mig när jag får mens - ibland kan han ta emot mig runt äl och ibland får jag remiss som sagt. Vet inte om han tar emot nya patienter.  Du kan ju ringa runt till privata gynekologer och höra om de har avtal med försäkringskassan, då betalar man inte så mkt och högkostnadskort gäller. Jag har på ett år fått äl på höger sida en gång (som jag sett genom vul, har kollat ca 10 av 12 mån) - då hade jag både på vänster och höger samtidigt = anlag för tvillingar. Det var ju inget jag tänkte sörskilt mkt på när jag hade båda äggledarna, men nu är ju situationen annorlunda och jag kommer nog få göra ivf. Det får jag ju inte göra i Sverige som sagt, så jag funderar på Copenhagen fertility center, de är relativt "billiga", kostar ca 30 000 kr exkl mediciner - som går loss på ytterligare 20 000 kr om man inte hittar en snäll läkare som vill översätta recepten.

Trist att du har PCO, fick du pergotime innan du inseminerade sist?

• Mika1980

LillaFrugan: nej något sådant har jag inte fått. Vad konstigt..det är väl inget olagligt eller olämpligt vi har pratat om?

• acinna

Oj vad aktiva ni varit medan jag varit iväg!
    Hälsar InaV och Mmmbop välkomna till vårt gäng. Beklagar omständigheterna att ni är här...

Har varit iväg och äntligen fått göra ett VUL! Och...har bestämt mig för att avboka 3D-ultraljudet på fredag. Eller ska jag kanske välja att säga att skjuta upp det ett tag.

VUL visade att ägget kom från höger sida denna gången (hade X.et i den vänstra äggledaren) och någonstans långt ner i hinnsäcken låg vårt lilla Pyre!!! Har inte fattade det ännu, men vi båda gick därifrån med ett fånleende på läpparna. Är lovad att få göra ett nytt VUL om en vecka eller två eftersom fostret var väldig litet.

Blev lite skeptisk över läkarens kommentar när jag sa att det satt i livmodern var att det är knappt det. Hoppas hon menade att det var väldigt tidigt och att fostret mätte knappt 7 mm idag.

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-11-24 20:57:19 följande:
    Mmmbop: Ja jag går hos en privat gynekolog, dessvärre är han också fullbokad för jämnan eftersom han har gått ned i arbetstid, så ibland får jag remiss för att göra vul på Sophiahemmet, brukar höra av mig när jag får mens - ibland kan han ta emot mig runt äl och ibland får jag remiss som sagt. Vet inte om han tar emot nya patienter.  Du kan ju ringa runt till privata gynekologer och höra om de har avtal med försäkringskassan, då betalar man inte så mkt och högkostnadskort gäller. Jag har på ett år fått äl på höger sida en gång (som jag sett genom vul, har kollat ca 10 av 12 mån) - då hade jag både på vänster och höger samtidigt = anlag för tvillingar. Det var ju inget jag tänkte sörskilt mkt på när jag hade båda äggledarna, men nu är ju situationen annorlunda och jag kommer nog få göra ivf. Det får jag ju inte göra i Sverige som sagt, så jag funderar på Copenhagen fertility center, de är relativt "billiga", kostar ca 30 000 kr exkl mediciner - som går loss på ytterligare 20 000 kr om man inte hittar en snäll läkare som vill översätta recepten.

Trist att du har PCO, fick du pergotime innan du inseminerade sist?
    Tac för snabbt svar. Jag ska höra med min gynekolog, om jag förvarnar kanske det fungerar. Men på grund av PCO:n så kan ju mina ägglossningar variera från dag 15 till dag 25 typ =) Jag har pratat med MamaMia också och dom kunde eventuellt hjälpa mig också.

Nej jag tog faktiskt ingen Pergo, och uppenbarligen funkade det ju ändå. Iaf så långt att jag blev gravid (ett tag). Jag är normalviktig (58kg/175cm) så gyn trodde inte det skulle göra skillnad. Tydligen gör det inte det för smala PCO:are. Men det skulle ju vara bra att veta med säkerhet innan eftersom det kostar 10 000:- per gång... (öppen donation). Men visst är jag glad att det ändå tog! Det visste jag ju inte om det skulle göra alls. Men som sagt, jag hoppas det inte blir ett X av det.

Ok, jag var inne på CFC och kollade också innan. så priset de ger för en IVF (17 500 DDK) är inte totalsumman? Är det massa extragrejs också? Lite ful prissättning isf. Hoppas verkligen någon snäll svensk läkare kan skriva ut recepten åt dig. Min brorsa ska bli läkare, är synd och skam att han inte är klar än...
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2010-11-24 21:04:10 följande:
    Mika1980: Jag fick precis ett mail från moderator som sa att mitt inlägg blivit borttaget efter att jag citerat i nått inlägg som blivit borttaget där vi diskuterade om privata gyn. Fick du oxå ett meddelande och undrar vad det var för fel med det alltså att vi skrev sånt?
    Hej LillaFrugan! Det var mitt fel! Kom på att det kanske inte var så snällt mot min gyn att ge ut henne med namn i en tråd. Hon kanske skulle bli helt nedringd! Tänkte att Mika redan fått tipset så då kunde jag ta bort det. Visste inte att det tog bort ditt inlägg också. F'låt!
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-11-24 21:06:45 följande:
    Hälsar InaV och Mmmbop välkomna till vårt gäng. Beklagar omständigheterna att ni är här...

Har varit iväg och äntligen fått göra ett VUL! Och...har bestämt mig för att avboka 3D-ultraljudet på fredag. Eller ska jag kanske välja att säga att skjuta upp det ett tag.

VUL visade att ägget kom från höger sida denna gången (hade X.et i den vänstra äggledaren) och någonstans långt ner i hinnsäcken låg vårt lilla Pyre!!! Har inte fattade det ännu, men vi båda gick därifrån med ett fånleende på läpparna. Är lovad att få göra ett nytt VUL om en vecka eller två eftersom fostret var väldig litet.

Blev lite skeptisk över läkarens kommentar när jag sa att det satt i livmodern var att det är knappt det. Hoppas hon menade att det var väldigt tidigt och att fostret mätte knappt 7 mm idag.
    Grattis!!!!! Fantastiskt! Nu håller vi alla tummar som finns att ni får se ett hjärta nästa gång!
  • Melinda och Melvin
    acinna skrev 2010-11-24 21:06:45 följande:

GRATTIS =D Hjärta Gravid
    ☆ ☆ ☆ ♥ Bröllop sommar 2011 ♥ ☆ ☆ ☆
  • acinna

LillaFrugan:Nej, några hjärtslag såg vi inte, i alla fall inte något läkaren sa. Jag var bara lycklig över att det första hon visade var höger äggstock och där syntes tydligt att ägglossningen varit där. Sedan visade hon livmoderslemhinnan och hinnsäcken och långt långt ner i ena kanten låg Pyret. Hon tyckte vi skulle kunna boka VUL på lasarettet som vi har 5 minuter gångavstånd till, och ville inte de skulle vi hälsa från henne! Imorgon har de lovat att höra av sig angående dagens hcg-prov, som så klart inte ens hade kommit iväg till centrallasarettet trots att det borde ha gjort det. Men hon la bevakning på det, och det känns bra att de inte ville ta om provet.
    Kändes väldigt underligt att vara tillbaka på samma ställe som jag först låg inne för skrapning och sedan för titthålsoperation. Men det kändes skönt när sköterskorna kände igen oss, och gratulerade oss för att vi var tillbaka redan!
    Läkaren sa att det var 50% chans att det satt rätt nu innan hon undersökte mig eftersom jag berättade att vi haft ett foster på rätt ställe och ett på fel. Känner mig så lättad över dagens besked!!! 

• Mika1980

acinna: GRATTIS!!

Mmmbop: Nej 17500 DKK är inte hela summan, man får betala 900 för donatorssäd, sedan 2500 för nedfrysning av de embryon som blivit över = ca 27 000 svenska kronor. Om man sedan vill göra ett frysförsök betalar man 4000 DKK för upptining. I Sverige ingår ju även FET = frozen embryo transfer, men inte i Danmark tydligen.
    Konstigt att du inte fått pergo, vad då inte hjälper normalviktiga PCO:are?? Det är väl många som blivit hjälpta oavsett hur mkt/lite de väger, däremot kan ju övervikt förvärra PCO har jag förstått det som. Tom. jag som inte har PCO har fått pergo utskrivet för att se om höger äggstock kan vakna till liv! Jag kanske får "för många" äggblåsor av hormonerna eftersom jag har normal äl själv, men om det bara kommer ett litet ägg i höger äggstock är ju mitt problem löst. Byt gyn om hon inte vill skriva ut medicin åt dig. Annars finns det att beställa över nätet på goldpharma, exakt kopia av pergo men tillverkat av ett annat läkemedelsbolag utomlands. De som tillverkar pergo i Sverige har ensamrätt på försäljningen, därför säljs inte konkurerande märken på apoteket. Det finns en tråd på FL om detta, många som har beställt och är nöjda, jag vill varken råda eller avråda dig till detta men du kan ju läsa om det om du vill. Pergo är för övrigt slut på alla apotek nu, varför många väljer denna lösning.

• acinna

LillaFrugan: Ja, de räknade till 6+0 idag, och läkaren menade på att enligt tabellerna låg vi i nerekant för 6+0, men att det var inget att oroa sig för.
    Jag hade mens 16 juli (första efter spiralen plockades ut) och visste direkt att jag var gravid. Fick blödning i vecka 5+2 och var då på akuten. Hcg var då på 305. Två dagar senare var hcg på 175 och de kallade det för pågående missfall, men ville att jag varje vecka skulle lämna nytt hcg-prov tills det var nere under 5 igen. Nästa prov var på 415, detta en vecka senare... Sedan dubblades hcg ungefär varje vecka. I vecka 9+1 (11 september) skrapades jag för de trodde att fostret satt i livmoderhalsen, dvs för långt ner. Efter ännu ett hcg-prov och att skrapningsresterna inte visade på graviditet blev jag inlagd igen på 9+6 och opererades på 10+0. Då var vi framme på 16:e september. Hade då ett värde på knappt 1600. Var hcg-fri ungefär 2,5 veckor senare och fick tillbaka mensen den 13 oktober. Var helt 100 på att vi missade ägglossningen eftersom den kom 4-5 dagar senare än vanligt, och väntade då på mens ungefär en vecka sent. När jag var på BIM+9 började jag överväga varför jag var så lättirriterad, tårarna sprutade för småsaker och att jag var trött. Då testade jag, och fick plus direkt, långt innan kontrollstrecket var där... Detta var i fredags och då var jag på 5+2 (samma som blödningen förra gången) och sedan i måndags har vi slagits för att få VUL, vilket vi fick idag!!! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3