• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-02-23 21:36:59 följande:
    Problemet är in Personnummer, adress, passbild, inkomst etc har alltid varit offentligt. Problemet är väl att det är att det är oerhört svårt för den lilla människan att få rätt om något gått fel trots att man låtit stora affärer gå igenom enbart med kopior på ID-kort och 100% offentliga personnummer som någon slags verifikation.
    jo, precis... men just därför kanske det egentligen är lite för offentligt i samhället eftersom ngn uppenbarligen kan göra såna grejer...
  • anna klara

Nu ringde JAG eniro och hitta och tog bort min sambos namn och nr och allt som hade med honom att göra. JAG gjorde det!!!!

Ingen koll där inte...dom vill inte ha nån sökerhet att jag är jag och att allt går rätt till. Dom bad inte att sambon skulle höra av sig på något sett alls.

Det MÅSTE bli bättre koll!!!!!!!!

• bakeacake
    anna klara skrev 2010-02-24 11:04:11 följande:
    Nu ringde JAG eniro och hitta och tog bort min sambos namn och nr och allt som hade med honom att göra. JAG gjorde det!!!!Ingen koll där inte...dom vill inte ha nån sökerhet att jag är jag och att allt går rätt till. Dom bad inte att sambon skulle höra av sig på något sett alls.Det MÅSTE bli bättre koll!!!!!!!!
    Men från Eniro kan vem som hellst plocka bort nr.. det är inget krav på säkerhet på såna ställen... de hämtar ju sin information från operatörerna, vill man inte ha ett nummer där ringer man och tar bort det.. har ja gjort flera gånger åt min sambo, mamma och pappa.. inga konstigheter..
  • anna klara
    bakeacake skrev 2010-02-24 11:06:20 följande:
    Men från Eniro kan vem som hellst plocka bort nr.. det är inget krav på säkerhet på såna ställen... de hämtar ju sin information från operatörerna, vill man inte ha ett nummer där ringer man och tar bort det.. har ja gjort flera gånger åt min sambo, mamma och pappa.. inga konstigheter..
    Okej men jag tycker det är konstigt att det är så lätt. Fick bort ett nr som bedragaren skaffat, på telia, som stod på min sambo.

Vi läste papperna från skattemynd. där stod det att alla företag har sitt sätt att se på säkerhet. Alla har regler , men ser på säkerheten på olika sätt.

A vad kan man göra, kan inte göra så mycket mer.

Jag skulle iaf önska att det blev mer personligt och att skulle vara väldigt svårt att göra saker.

T o m dom minsta sakerna, det är ju ant där det börjar.
  • guinevere
    MatsAtari skrev 2010-02-23 21:36:59 följande:
    Problemet är in Personnummer, adress, passbild, inkomst etc har alltid varit offentligt. Problemet är väl att det är att det är oerhört svårt för den lilla människan att få rätt om något gått fel trots att man låtit stora affärer gå igenom enbart med kopior på ID-kort och 100% offentliga personnummer som någon slags verifikation.
    Och så länge inte affärerna och bankerna förlorar något på det kommer de att fortsätta slarva med kontrollerna.
    Har själv jobbat i butik och blivit tillsagd av chefer att godkänna betalningar med trasiga betalkort eller makens betalkort eller utan giltigt ID (exempelvis studentleg som inte är ID). Cheferna har resonerat "vi får ju våra pengar iaf".
    Så som jag ser de behöves att det är bank/affär som står där med lång näsa och blir blåsta på sina pengar. Då tror jag de skulle kontrollera saker bättre.
  • anna klara
    guinevere skrev 2010-02-24 13:15:22 följande:
    Och så länge inte affärerna och bankerna förlorar något på det kommer de att fortsätta slarva med kontrollerna. Har själv jobbat i butik och blivit tillsagd av chefer att godkänna betalningar med trasiga betalkort eller makens betalkort eller utan giltigt ID (exempelvis studentleg som inte är ID). Cheferna har resonerat "vi får ju våra pengar iaf". Så som jag ser de behöves att det är bank/affär som står där med lång näsa och blir blåsta på sina pengar. Då tror jag de skulle kontrollera saker bättre.
    A men det låter ju inte klokt!!!!!!  Vilka svin till chefer som säger så!!!! Inte en tanke då att någon oskyldig kan drabbas. Skulle min chef sagt så, så hade jag bett han dra åt helvete o anmält honom!!!!

Oh fan man blir ju galen. Gud va jag ska ligga på telia och easycredit som misstror min sambo, och säger att man inte kan göra någon annans e-leg. För det har ju funkat att göra det.
  • anna klara
    guinevere skrev 2010-02-24 13:09:44 följande:
    Fy vad hemskt! Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och din sambo.
    TACK!!!!!  Det kommer at lösa sig så småningom. Jag är på som en ångvält.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(