• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-19 21:28:47 följande:
    ts: ta även med bevis på att din sambos personnr är spärrat... på så vis kanske de kan hålla koll på det extra noga på utlämningsställen...   se till att de får en kopia på beviset om att det är spärrat... det kanske inte kan hindra bedragaren från att få ut de grejer han beställt redan, men de på utlämningsstället kan iaf ha en notering uppsatt om det o även ringa polisen de ggr bedragaren är där för att hämta ut grejer...
    Jättebra ide, men vi lämnar nog inte ut kopior på att person nr.... det vågar man inte.. Man antar ju att det kommer en röd flagga el nåt liknande när hans person nr kommer upp. Om dom nu scannar eller bara slänger ett ko öga på det....

men ja ska dit på måndag o ta med  kopian på ID kortet o fråga hur det funkar med allt det här med spärr. Allt det du skriver låter bra, men ja tror att det är för mycket för dom (många iaf) godtrogna svenskar.
  • Boudicea

Tjena, jag är journalist och har nu plöjt denna tråd med skräckblandad fascination. Tycker absolut att du ska gå till en lokal journalist, den här tråden är ett bra underlag och om du skriver ner lite datum, ungefär som en dagbok, så blir det mycket lättare att greppa var man som journalist ska börja i härvan. Kanske kan det rädda någon annan från att bli utsatt. Jag tänker även på Bakeacake, att stå och betala av någon annans skuld måste ju kännas som ett slag i ansiktet varje dag. Skrevs det något om ditt fall?
    Kolla i en bra och pålitlig tidning, kontakta nyhetschefen eller kolla efter någon journalist som verkar seriös och som skriver bra och lite djupare artiklar och kontakta denna. Ring gärna, men erbjud dig att maila en sammanfattning så att det går att läsa, för även om vi inte är lata så är det ett stressigt jobb att vara journalist och det innebär mycket jobb att gräva i en sådan där härva. Man måste verkligen kolla allt eftersom man själv skriver under på artikeln så att säga. Hoppas verkligen att det löser sig för er och själv ska jag ut och köpa brevlåda med lås i morgon!

Mvh Anna Johnsson, journalist/redaktör

• CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 21:58:09 följande:
    Jättebra ide, men vi lämnar nog inte ut kopior på att person nr.... det vågar man inte.. Man antar ju att det kommer en röd flagga el nåt liknande när hans person nr kommer upp. Om dom nu scannar eller bara slänger ett ko öga på det.... men ja ska dit på måndag o ta med  kopian på ID kortet o fråga hur det funkar med allt det här med spärr. Allt det du skriver låter bra, men ja tror att det är för mycket för dom (många iaf) godtrogna svenskar.
    jo visst... men om ni åker dit ihop (eller bara du) o pratar med dem... be att få prata med chefen på det stället... på så vis kan du prata med högsta hönset o förklara situationen o be om att personalen på stället ska vara extra vaksamma på paket i din sambos namn...

nu vet jag ju iofs inte hur vanligt namn din sambo har... heter han t ex Anders Andersson så är det kanske svårare för dem att vara vaksamma... men om han heter ngt som inte är megavanligt så är det lättare att hålla koll på det o kanske göra en anteckning om datum som personen varit där o kanske även anteckna ungefärlig storlek på personen o kanske även lyckas anteckna vilken adress som står på paketet...

för på varje paket så står det ju en adress o ett namn... =)

så som sagt... be att få prata med chefen o där förklara situationen samt lämna ut en kopia på ID-kortet (kanske bara ansiktet o namn o personnr minus de 4 sista)...
  • anna klara
    Boudicea skrev 2010-02-19 22:08:12 följande:
    Tjena, jag är journalist och har nu plöjt denna tråd med skräckblandad fascination. Tycker absolut att du ska gå till en lokal journalist, den här tråden är ett bra underlag och om du skriver ner lite datum, ungefär som en dagbok, så blir det mycket lättare att greppa var man som journalist ska börja i härvan. Kanske kan det rädda någon annan från att bli utsatt. Jag tänker även på Bakeacake, att stå och betala av någon annans skuld måste ju kännas som ett slag i ansiktet varje dag. Skrevs det något om ditt fall?Kolla i en bra och pålitlig tidning, kontakta nyhetschefen eller kolla efter någon journalist som verkar seriös och som skriver bra och lite djupare artiklar och kontakta denna. Ring gärna, men erbjud dig att maila en sammanfattning så att det går att läsa, för även om vi inte är lata så är det ett stressigt jobb att vara journalist och det innebär mycket jobb att gräva i en sådan där härva. Man måste verkligen kolla allt eftersom man själv skriver under på artikeln så att säga. Hoppas verkligen att det löser sig för er och själv ska jag ut och köpa brevlåda med lås i morgon!Mvh Anna Johnsson, journalist/redaktör
    Ja vi ska höra av oss till en stor tidning här i stan.  Funderar även på att skriva ut denna tråd, kan ju alltid tillföra något. Jag skulle gärna vilja läsa om den man i göteborg, tror jag, som blev av med sin identitet, och det höll på i 10 år for honom!!!!

Han var uppe i tingsrätten o allt, har googlat men inte hittat det... Vi här hemma försöker inte att prata om det nu på helgen, men det är svårt att låta bli. Ska på bio idag o försöka göra nåt roligt....
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-19 22:10:41 följande:
    jo visst... men om ni åker dit ihop (eller bara du) o pratar med dem... be att få prata med chefen på det stället... på så vis kan du prata med högsta hönset o förklara situationen o be om att personalen på stället ska vara extra vaksamma på paket i din sambos namn...nu vet jag ju iofs inte hur vanligt namn din sambo har... heter han t ex Anders Andersson så är det kanske svårare för dem att vara vaksamma... men om han heter ngt som inte är megavanligt så är det lättare att hålla koll på det o kanske göra en anteckning om datum som personen varit där o kanske även anteckna ungefärlig storlek på personen o kanske även lyckas anteckna vilken adress som står på paketet... för på varje paket så står det ju en adress o ett namn... =)så som sagt... be att få prata med chefen o där förklara situationen samt lämna ut en kopia på ID-kortet (kanske bara ansiktet o namn o personnr minus de 4 sista)...
    Jo jag ska dit på måndag o ta med vissa polisanmälningar så jag kan visa att det är allvar, och då be att få prata med chefen. Saken är ju att denna idioten är ju är ju min sambo, så allting stämmer ju enligt dom. Utan ansiktet då..

Men absolut, jag ska ta med idiotens ID kort oxå, så dom jämföra o se om nån kommer ihåg nåt. Finns ju kamrer oxå som filmat, antar man ju...

Nu ska ju min sambos pers.nr vara spärrat f o m måndag, så då ska ju ID kortet inte gå att använda....  Bara det att just idiotens ID är inte registrerat nånstans, det kollade hon på sambons bank, så DET går ju inte att spärra...

Men alltså, hur ofta kollar dom ID kortet noga på ställen som man visar upp det? Inte alls noga, man slänger upp det lite snabbt...

Känns som om man vill göra massa saker, men vill ju givetvis att polisen kommer igång oxå, vi har lixom massa bevis som bara väntar på att bli använt...  Lite svårt att sitta still.
  • anna klara

Lite kämpigt att veta att allt har hänt medans man sitter i godanro i sitt hem... nu VET vi ju att det kommer dimpa ner massa jävla räkningar om datorer, mobiler, mastercard kredit, telia,ev stämmning mot min sambo...

A fan hoppas man överlever detta med hälsan i behåll...

• systersandra

Ja en gång hade någon sökt lån i min dåvarande  
    sambos namn,han fick hem ett brev från citibank där det stod,tyvärr avslås din ansökan att låna 10 000 kr.
    Han blev lite förvånad då han inte hade ansökt om att få låna.
    Undrar vem som nu hade gjort detta,hur hade han/hon tänkt komma åt pengarna då det kommer in på hans konto.
    Han polisanmälde aldrig.

• MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-19 14:05:02 följande:
    Asså denna snubben på easycredit tror inte på min sambo när min sambo säger att han inte tagit lån där, iom att det har verifierat med sambons e-leg. Jävla skitsverige med deras säkerhet.
    Kanske går, men låter väldigt invecklat.

Man måste först försöka skapa bankkonto med felaktigt personnummer, ladda ner certifikat, klara en telefonverifikation på något sätt (Antar att ni bara har mobiltelefon, för tvingas bedragaren göra verifikationen via er vanliga telefon så måste han även bryta sig in.)
    Koderna skickas hem till er vanliga brevlåda som bedragaren måste passa för att därefter hämta ut dessa på posten med falskt leg.

Rätt många säkerhetsspärrar som måste fallera.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(