• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • Umbrageous
    Umbrageous skrev 2010-02-26 09:47:13 följande:
    jag har ju fått spärrat kortet men pengarna skulle vara tillbaks innan jag får mitt nya kort. SItter och polisanmäler just nu... men vilken hjärtattack!
    HUMOR!!

Från nordeas hemsida... min bank!
  • BlommyNess12

Hur man förfalskar ett ID-kort:

Beställ personbevis här: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/bestallapersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80003671.html
    Stjäl personbeviset ur den angivna personens brevlådan när det kommer.

Ha två stycken "nära bekanta" som kan identifiera sig och intyga att du är du.
    Ta med ett kort på dig själv.
    De gör ett ID-kort till dig. Antingen får du hämta ut det på stället du gjort det, eller så kommer det till folkbokföringsadresssen, och då snor man det ur brevlådan.

Kontakta posten för att be de kolla vilka som intygat att den personen är din sambo. Det borde finnas i deras register och då kan polisen antagligen komma framåt i utredningen.

• Umbrageous
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 10:09:09 följande:
    Hur man förfalskar ett ID-kort:Beställ personbevis här: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/best...Stjäl personbeviset ur den angivna personens brevlådan när det kommer.Ha två stycken "nära bekanta" som kan identifiera sig och intyga att du är du.Ta med ett kort på dig själv.De gör ett ID-kort till dig. Antingen får du hämta ut det på stället du gjort det, eller så kommer det till folkbokföringsadresssen, och då snor man det ur brevlådan.Kontakta posten för att be de kolla vilka som intygat att den personen är din sambo. Det borde finnas i deras register och då kan polisen antagligen komma framåt i utredningen.
    posten gör inte ID-kort längre.
    http://www.legitimation.se/id-kort/
  • guinevere
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 10:09:09 följande:
    Hur man förfalskar ett ID-kort: Beställ personbevis här: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/best... Stjäl personbeviset ur den angivna personens brevlådan när det kommer. Ha två stycken "nära bekanta" som kan identifiera sig och intyga att du är du. Ta med ett kort på dig själv. De gör ett ID-kort till dig. Antingen får du hämta ut det på stället du gjort det, eller så kommer det till folkbokföringsadresssen, och då snor man det ur brevlådan. Kontakta posten för att be de kolla vilka som intygat att den personen är din sambo. Det borde finnas i deras register och då kan polisen antagligen komma framåt i utredningen.
    Skrämmande. Då kanske man ska frånta bankerna rätten att utfärda ID-kort och lägga även det på polisen, där man ju gör pass. När min syster skulle skaffa pass och inte hade ID behövdes både folk som intygade hennes identitet plus att hon kunde svara på frågor om din familj. 
  • BlommyNess12
    Umbrageous skrev 2010-02-26 10:31:29 följande:
    posten gör inte ID-kort längre.www.legitimation.se/id-kort/
    Nej, men sådär gjorde jag förra året när jag skaffade mitt första leg hos polisen, men då tog de fotot på en gång. Fast å andra sidan behövde jag inte ens ha ett personbevis med mig till polisen, bara personnummret och min mamma som intygade att jag var jag.

Går man till banken eller förut posten behöver man ha personbevis.
    Jag vet att posten inte gör id-kort längre, men eftersom ett ID-kort är giltigt i fem år efter utfärdandet och kortet går ut i år så kan personen ha skaffat det innan de slutade att göra id-kort. Oavsett vad så måste de ju ha kvar i sitt gamla register om vem som intygat att han var hennes sambo.
  • Umbrageous
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 10:41:16 följande:
    Nej, men sådär gjorde jag förra året när jag skaffade mitt första leg hos polisen, men då tog de fotot på en gång. Fast å andra sidan behövde jag inte ens ha ett personbevis med mig till polisen, bara personnummret och min mamma som intygade att jag var jag. Går man till banken eller förut posten behöver man ha personbevis. Jag vet att posten inte gör id-kort längre, men eftersom ett ID-kort är giltigt i fem år efter utfärdandet och kortet går ut i år så kan personen ha skaffat det innan de slutade att göra id-kort. Oavsett vad så måste de ju ha kvar i sitt gamla register om vem som intygat att han var hennes sambo.
    Fast giltighetstiden gick ut i år om jag inte missn fel, jag tror inte att de suttit och hållt på det så länge för att nu dra igång världens scam, men postenID är väl kanske enkla att förfalska och därav så valde de att förfalska just ett postenID.

Man kan ju bara slå en pling till skatteverket och kolla om de skickat ut någpot personbevis.
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 10:45:32 följande:
    Fast giltighetstiden gick ut i år om jag inte missn fel, jag tror inte att de suttit och hållt på det så länge för att nu dra igång världens scam, men postenID är väl kanske enkla att förfalska och därav så valde de att förfalska just ett postenID. Man kan ju bara slå en pling till skatteverket och kolla om de skickat ut någpot personbevis.
    o om jag inte minns fel så fanns det inte ens ngt ID-kort registrerat med de siffrorna som stod på det... alla ID-kort har ju ngn form av identifieringskod som registreras o det är via den koden sen som man kan spärra just det ID-kortet...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-26 07:45:00 följande:
    Vi har kopior på ALLT!!! Sen har vi scannat in allt oxå så vi har  på datorn, ifall vi behöver maila någon som måste ha det snabbt. Går ju trots allt snabbare än posten. Jag har även ringt eniro och hitta ,och bett dom ta bort sambons namn där, och japp, det skulle dom göra,och det skulle ta 48 timmar. Är det borta???? NEJ.... Jävla idioter!!! Jag säger som det är att min sambo har fått skyddat/spärrat person nr, pga bedrägeri, och så ligger det fortfarande kvar..... Man blir verkligen galen alltså... Hur svårt kan det va?? Vi har inte ens bett om att få vara med där..
    be din sambo ringa själv till dem o ta bort hans namn o nr...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 09:33:46 följande:
    Usch idag tänkte jag på er, skulle handla imroses, då stod det köp medges ej på mitt kort ska ha 16 000:- Kollade internetbanken i mobilen, -2999:- en stor transaktuion på 15 000:- flera små, någon hade fyllt på ett comviqkort, spelat osv. Nu står kontot på -18 000:- fasän kortet är spärrat! Jag får tillbaka alla pengar men fan, man känner sig ganska utlämnad
    skrämmande ju... =/
  • LizzieT
    bakeacake skrev 2010-02-19 18:07:26 följande:
    Sommaren vart sen till höst, vinter, vår.. jag var borta i ca 11 månader.. och på den tiden hade allt gått till kronokalle, dock fick dom ju inte tag i mig för delgivning så när jag sen kom hem och skulle flytta tillbaka till min lägenhet och skulle adressändra så insåg jag ju vad som hänt. när min adressändring sen gick igenom märkte kronokalle och alla inkassobolag det och det började dimpa ner brev på brev och delgivningsmän knackade på min dörr.. Jag vart så deprimerad att jag höll på att ta livet av mig...
    Men hade du inga bevis på att du var utomlands under den tiden lånen m.m togs`? Eller vittnen på att ni aldrig varit ihop eller ens sett varandra?
    Det finns dom som har det värre än du.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(