• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-20 22:48:19 följande:
    Jo, men det är fortfarande oklart för mig varför bedragaren får ut saker på ett falskt ID-kort. Bara kortet i sig är tekniskt oerhört svårt att förfalska så att det ser äkta ut och uppgifterna på det är helt omöjligt för en bedragare att få tag på.*På baksidan finns det ett nummer där man kan ringa och kolla äktheten.*Chippet är ju i princip omöjligt att förfalska.*Kortnumret är helt omöjligt för bedragaren att få tag på såvida ni inte själva gett honom det av någon anledning, liksom utfärdningsdatumet och giltighetstiden.
    Jaa det är ingen som fattar!!! Ja baksidan av kortet hade varit väldigt intressant att se, men nu finns det ju bara en kopia på det, eftersom han handlat online, och då ser man ju inte baksidan.

Dom godtar ju en kopia av ID kortet!!!   Vi ser inte om det är ett chip på kopian.  Utfärdningsdatumet står inte på, men utgångsdatumet är nu i okt i år.

Och nej, vi har inte "gett" honom det.  Och ja, det är väldigt oklart allting som du förstår.

En på banken ringde o kollade kortet ocg det är inte ens registrerat, så det går ju inte att spärra!!!!!!
  • CarlHerman
    anna klara skrev 2010-02-20 23:19:43 följande:
    Jaa det är ingen som fattar!!! Ja baksidan av kortet hade varit väldigt intressant att se, men nu finns det ju bara en kopia på det, eftersom han handlat online, och då ser man ju inte baksidan.Dom godtar ju en kopia av ID kortet!!!   Vi ser inte om det är ett chip på kopian.  Utfärdningsdatumet står inte på, men utgångsdatumet är nu i okt i år.Och nej, vi har inte "gett" honom det.  Och ja, det är väldigt oklart allting som du förstår.En på banken ringde o kollade kortet ocg det är inte ens registrerat, så det går ju inte att spärra!!!!!!
    Kan det finnas nåt sätt att publicera fotot på ID-kortet för att få reda på vem han är?
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-20 23:01:50 följande:
    Ni måste väl ha någon typ av uppfattning om vem eller vilka personer som kan ha sett eller haft tillgång till hans ID-kort???Han måste ju antingen ha lämnat ifrån sig sitt kort till någon som har tagit en kopia, själv tagit en kopia av ID-kortet och skickat till någon eller ha haft någon bekant hemma hos er... Ett ID är ju en värdehandling som man inte ska lämna utan uppsikt om man går ut med det.
    Vet inte hur jag ska svara på alla din frågor, men ja kan lova att jag inte sitter här på FL o skriver, har tagit en hel vecka i anspråk, ringt tusen samtal, åkt till polisen ett antal gånger,

för skoj skull. Allt kommer o lösa sig så småningom, för min sambo är ju oskyldig.
  • anna klara
    CarlHerman skrev 2010-02-20 23:22:06 följande:
    Kan det finnas nåt sätt att publicera fotot på ID-kortet för att få reda på vem han är?
    Polisen ska börja med detta på måndag och då hoppas jag att dom gör allt som står i deras makt, sen ska vi ringa tidningen på måndag, så får vi se vad dom kan göra.

Det kan ju vara så att det inte är bedragaren på ID kortet, utan nån som liknar honom...

Men som sagt, det finns ju en koppling med sambons lönespec till hans jobb, så dom kan ju börja där.

Vi kommer även få en IP adress hemskickad till oss från säkerhetsavdelningen på telia, men den får vi ge till polisen. Vi har kommit en bra bit på väg, så det är bara att sätta igång för polisen.
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-20 19:12:03 följande:
    Din man har inte varit härinne och pillat?Hur har bedragaren lyckats fått tag på en kopia av hans ID-kort egentligen?www.flashback.org/t1099163p42
    Sen kan jag ju säga att min sambo aldrig haft ett ID kort från posten, som ju då detta ID kort är ifrån.
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-20 23:01:50 följande:
    Ni måste väl ha någon typ av uppfattning om vem eller vilka personer som kan ha sett eller haft tillgång till hans ID-kort???Han måste ju antingen ha lämnat ifrån sig sitt kort till någon som har tagit en kopia, själv tagit en kopia av ID-kortet och skickat till någon eller ha haft någon bekant hemma hos er... Ett ID är ju en värdehandling som man inte ska lämna utan uppsikt om man går ut med det.
    Sen ansöker man inte om spärrat person nr heller om man inte behöver, nu kommer ju MIN SAMBO få problem med att göra saker, som är helt naturliga för normala människor, och inte hans barn heller,
    för dom dras oxå med i denna skiten.

Trött på denna skiten nu
  • norgesessan

Får barnen också spärrat nr, eller menar du det blir problematisk när han behöver legitimera sig för barnens skuld?

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-02-20 19:08:19 följande:
    Kanske går, men låter väldigt invecklat. Man måste först försöka skapa bankkonto med felaktigt personnummer, ladda ner certifikat, klara en telefonverifikation på något sätt (Antar att ni bara har mobiltelefon, för tvingas bedragaren göra verifikationen via er vanliga telefon så måste han även bryta sig in.) Koderna skickas hem till er vanliga brevlåda som bedragaren måste passa för att därefter hämta ut dessa på posten med falskt leg. Rätt många säkerhetsspärrar som måste fallera.
    inte om man har swedbank iaf... då behöver du bara ha ett konto på banken som du sen har kopplat internetbank till... sen är det hur simpelt som helst att fixa ett bank-id som det kallas där men som är samma sak som e-legitimation... du går bara till rätt del i menyn när du loggat in med bankdosan du får när du skaffar internetbank... o sen följer man instruktionerna så har du snart ett bank-id (e-legitimation)...
  • bakeacake
    MatsAtari skrev 2010-02-20 22:48:19 följande:
    Jo, men det är fortfarande oklart för mig varför bedragaren får ut saker på ett falskt ID-kort. Bara kortet i sig är tekniskt oerhört svårt att förfalska så att det ser äkta ut och uppgifterna på det är helt omöjligt för en bedragare att få tag på.*På baksidan finns det ett nummer där man kan ringa och kolla äktheten.*Chippet är ju i princip omöjligt att förfalska.*Kortnumret är helt omöjligt för bedragaren att få tag på såvida ni inte själva gett honom det av någon anledning, liksom utfärdningsdatumet och giltighetstiden.
    Men vadå? jag har inget chip på mitt gamla id-kort från banken...
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-20 23:33:10 följande:
    Sen kan jag ju säga att min sambo aldrig haft ett ID kort från posten, som ju då detta ID kort är ifrån.
    Var det där någon typ av svar på min fråga som var:

"Din man har inte varit härinne och pillat?Hur har bedragaren lyckats fått tag på en kopia av hans ID-kort egentligen?www.flashback.org/t1099163p42"

"Ni måste väl ha någon typ av uppfattning om vem eller vilka personer som kan ha sett eller haft tillgång till hans ID-kort???Han måste ju antingen ha lämnat ifrån sig sitt kort till någon som har tagit en kopia, själv tagit en kopia av ID-kortet och skickat till någon eller ha haft någon bekant hemma hos er... Ett ID är ju en värdehandling som man inte ska lämna utan uppsikt om man går ut med det."

Sen ansöker man inte om spärrat person nr heller om man inte behöver, nu kommer ju MIN SAMBO få problem med att göra saker, som är helt naturliga för normala människor, och inte hans barn heller,
    för dom dras oxå med i denna skiten.

Trött på denna skiten nu

Igen så förstår jag inte kopplingen mellan min fråga och ditt svar...

Kan du inte svara rakt ut på frågan istället?
    Förutsatt att uppgifterna på kopian av ID-kortet är korrekta så måste ju bedragaren rent fysiskt ha hållt i din mans ID-kort i handen och det lär ju vara ett extremt begränsat antal personer som kan ha gjort det.
    Eller också har din man frivilligt skickat en kopia på sitt ID-kort till någon.
    Och det är ju bara han själv som kan veta om han har gjort.

Sista alternativet är att nästan alla uppgifter på kopian är felaktiga och då bör rimligtvis alla köp och fodringar vara ogiltiga.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(