• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-21 09:01:51 följande:
    Var det där någon typ av svar på min fråga som var:"Kan du inte svara rakt ut på frågan istället?Förutsatt att uppgifterna på kopian av ID-kortet är korrekta så måste ju bedragaren rent fysiskt ha hållt i din mans ID-kort i handen och det lär ju vara ett extremt begränsat antal personer som kan ha gjort det.Eller också har din man frivilligt skickat en kopia på sitt ID-kort till någon.Och det är ju bara han själv som kan veta om han har gjort.Sista alternativet är att nästan alla uppgifter på kopian är felaktiga och då bör rimligtvis alla köp och fodringar vara ogiltiga.
    Nej han har aldrig varit inne på den sidan, han är den sortens människa som anser att ingenting är gratis.

Hade någon hållt fysisk i min sambos ID kort, hade väl bdragaren använt det ID kortet, inte gjort en kopia?

Nej såklart han inte skickat sin kopia till någon. Dt var ju det första dom bad om, när dom ringde om det första smslånet, och han ville inte skicka det.

Ja han vet själv vad han gjort, och han har alltid varit välding aktsam om sina personliga saker.

Det som stämmer på kopian är min sambos namn och person nr.
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-02-20 23:57:38 följande:
    Får barnen också spärrat nr, eller menar du det blir problematisk när han behöver legitimera sig för barnens skuld?
    Nej barnen på inte spärrat person nr. Och hon på skatteverket frågade hur jag kände, om jag oxå ville ha spärrat person nr, men det vill man ju helst inte...

Det är ju bra om någon av oss kan leva ett hyffsat normalt liv. Jag är allmänt hysterisk just nu, när dom nämnde barnen, men det enda dom behöver tänka på

är väl att dom inte pratar om sin pappa med nr och dyligt.
  • Marie Marie

OM nu en person på hans jobb är inblandad så finns det ju en möjlighet att han fått sitt id-kort "lånat" på jobbet..såpass att personen hunnit gå och kopiera det...?

• CuteElliz

det är heller inte svårt att få tag på ngn persons uppgifter...

finns att få tag på på nätet om man vill det...
    en sida som heter upplysning.se är en guldgruva för en bedragare egentligen... du behöver bara vara medlem (som är gratis) så kan du se hela personnr, namn, adress... du kan till och med begära ut en kreditupplysning på folk o annat... det finns massor att få reda på via nätet... så bara för att ngn förfalskat ett id-kort så måste man inte ha hållit i den personens id-kort... räcker att man vet vem personen är o att man är medlem på den sidan så kan man få tag på hela personuppgifter...

• anna klara
    Marie Marie skrev 2010-02-21 13:19:13 följande:
    OM nu en person på hans jobb är inblandad så finns det ju en möjlighet att han fått sitt id-kort "lånat" på jobbet..såpass att personen hunnit gå och kopiera det...?
    Det är ingen kopia på hans kör/ID kort. Det är ett helt annat egenhändigt gjort ID kort. Detta kort finns inte ens registrerat. Alltså falskt ID kort
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-22 12:11:07 följande:
    det är heller inte svårt att få tag på ngn persons uppgifter...finns att få tag på på nätet om man vill det...en sida som heter upplysning.se är en guldgruva för en bedragare egentligen... du behöver bara vara medlem (som är gratis) så kan du se hela personnr, namn, adress... du kan till och med begära ut en kreditupplysning på folk o annat... det finns massor att få reda på via nätet... så bara för att ngn förfalskat ett id-kort så måste man inte ha hållit i den personens id-kort... räcker att man vet vem personen är o att man är medlem på den sidan så kan man få tag på hela personuppgifter...
    "dunkar huvet i väggen!!!"  Hur kan det bestämmas att detta får finnas bara???
    VARFÖR ska en vanligt (ej myndighetsperson) få veta detta???

Antingen får detta finnas och polisen kommer att överösas med polisanmälningar, eller så tas dom här jävla skitsidorna bort!!!!!

Vi får väl de hur säkerheten är i sverige om typ 3 år, ska bli fantastiskt intressant att se. Och hur många mer som bli drabbade.
  • Lamilla

Det har min sambo också nyligen råkat ut för. Det har ställt till med en massa jobb för oss .

• anna klara
    Lamilla skrev 2010-02-22 12:30:55 följande:
    Det har min sambo också nyligen råkat ut för. Det har ställt till med en massa jobb för oss .
    Oj . du får gärna berätta mer, jag är väldigt nyfiken hur det har gått för andra. Inboxa mej gärna.
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-22 12:21:59 följande:
    "dunkar huvet i väggen!!!"  Hur kan det bestämmas att detta får finnas bara??? VARFÖR ska en vanligt (ej myndighetsperson) få veta detta??? Antingen får detta finnas och polisen kommer att överösas med polisanmälningar, eller så tas dom här jävla skitsidorna bort!!!!! Vi får väl de hur säkerheten är i sverige om typ 3 år, ska bli fantastiskt intressant att se. Och hur många mer som bli drabbade.
    jag förstår dej verkligen... jag tycker sidan är bra på sätt o vis... eftersom det blir lättare att hitta gamla kompisar o deras nya adresser på det viset... men det är ju dumt att alla personuppgifter finns med där...
  • Aaglars
    CuteElliz skrev 2010-02-22 13:35:53 följande:
    jag förstår dej verkligen... jag tycker sidan är bra på sätt o vis... eftersom det blir lättare att hitta gamla kompisar o deras nya adresser på det viset... men det är ju dumt att alla personuppgifter finns med där...
    Det kan man hitta på andra sätt. Med tanke på hur denna sida missbrukas tycker jag att den sk BORT!
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(