• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-03-01 02:37:21 följande:
    Japp, det är den enda.De enda andra alternativen är om bedragaren har läst era privata papper, han själv gett bedragaren sina personuppgifter eller om dessa kommer från skattemyndigheten.ID-förfalskningen är dock fortfarande ett frågetecken för mig.Ska man kunna tillverka ett falsklegg som ser äkta ut vid någon typ av granskning så måste man ju ha tillgång till de äkta uppgifterna som är helt omöjliga att få tag på såvida man inte redan har gjort en fotokopia på det äkta ID-kortet.Nu är det väl inga genier som sitter på posten, men nog fasiken sker det väl någon typ av kontroll där iaf av folk som är utbildade i hur ett äkta ID-kort ska se ut?
    Läst våra papper.... hmm... gett bedragaren sin uppgifter, NEJ. Verkar ju onekligen lätt att skicka efter någon annans personbevis och ta det.

Nej verkar som det inte är såå stor kontroll på posten.

Det har fallerat på MÅNGA ställen med kontrollen.
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 17:53:04 följande:
    25 jan januari öppnades ett bank konto samt en aktiedepå, i Skandia. En pin kod skickades då ut rekomenderat brev, som behövs för att aktivera dessa tjänster. Denna pin kod hämtades ut 1 februari. Samma dag aktiverades detta och ytterligare ett konto öppnats. När min sambo kontaktade Skandia 15/2 om detta bedrägeri spärrades hela engagemanget, dvs PIN kod och Bank-ID för inloggning, samt lagt en total spärr på de konton som öppnats. Även autogiro är makulerat. Nej vi har ingen som helst susning om vem det kan vara. Då hade vi sagt detta till polisen omg.
    skönt dock att de tog er på allvar o spärrade alltihop... det visar ju på att de är medvetna om att saker kan hända... även om det kanske inte hör till vanligheten att ngn stjäl ngn annans identitet, så tycker jag ändå att de inte bara försöker skylla på er... o det är ju positivt i sig, då framstår ju åtminstone de som seriösa (någorlunda iaf) o tar ansvar...
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-03-01 18:57:02 följande:
    skönt dock att de tog er på allvar o spärrade alltihop... det visar ju på att de är medvetna om att saker kan hända... även om det kanske inte hör till vanligheten att ngn stjäl ngn annans identitet, så tycker jag ändå att de inte bara försöker skylla på er... o det är ju positivt i sig, då framstår ju åtminstone de som seriösa (någorlunda iaf) o tar ansvar...
    Ja dom va nog tvungna att ta det på allvar, annars hade dom ju loosat över 200 000 spänn, sen när allt blivit uppklarat.

Ska bli intressant o se hur Felia.. menar Telia, kommer att resonera när dom ser att det är dom som klantat sig. Dom som bara vill sälja saker till varje pris...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 23:19:10 följande:
    Ja dom va nog tvungna att ta det på allvar, annars hade dom ju loosat över 200 000 spänn, sen när allt blivit uppklarat. Ska bli intressant o se hur Felia.. menar Telia, kommer att resonera när dom ser att det är dom som klantat sig. Dom som bara vill sälja saker till varje pris...
    sant... men iaf... eftersom Telia mest verkar skylla på er (framförallt din sambo) så är det ju positivt med att ett ställe åtminstone tar er på allvar...
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-03-01 23:33:36 följande:
    sant... men iaf... eftersom Telia mest verkar skylla på er (framförallt din sambo) så är det ju positivt med att ett ställe åtminstone tar er på allvar...
    Oxå sant, jo det är bara min sambo som är inblandad. jag är mer emotionellt inblandad.....
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 23:37:48 följande:
    Oxå sant, jo det är bara min sambo som är inblandad. jag är mer emotionellt inblandad.....
    jo... men jag menar... om inte Telia vill ta er på allvar så är ju egentligen det fel av dem... samma sak med de andra ställena som inte vill ta er på allvar... uppenbarligen händer det ju faktiskt att ngn stjäl ngn annans identitet... tyvärr...
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-03-01 23:53:31 följande:
    jo... men jag menar... om inte Telia vill ta er på allvar så är ju egentligen det fel av dem... samma sak med de andra ställena som inte vill ta er på allvar... uppenbarligen händer det ju faktiskt att ngn stjäl ngn annans identitet... tyvärr...
    Men så småningom kommer alla inblandade instanser att förstå vad som hänt. och inse att dom måste bättra på kontrollen. Att tex inte ge ett lån på 200 000 till nån som mailar in sitt ID (falsk) och en  (falsk) lönespec. Och godta det.... Det är ju horribelt.

Idag fick vi iaf vårat nya hemliga hem telefon nr, med posten, från Telia.....
    Alltså, ALL post ska ju gå genom skattemyndigheten nu... OCH komma i deras kuvert...  varför skulle någonting funka??

Men det är klart, skattemyndigheten kanske inte uppfattade att det var NU, I ÅR, som skyddandet at person nr skulle börja gälla....

Kanske skulle funka bättre med trummor och rökringar som kummunikation......
  • anna klara
    lurv skrev 2010-02-27 22:01:20 följande:
    Det finns fler nummerupplysningar än hitta.se och Eniro.se, kolla även om han finns med på  118100 och 118700. Ring de isåfall och ta bort honom även därifrån.
    Nya tag, ska ringa dessa nr i morgon o kolla...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-03 00:17:41 följande:
    Men så småningom kommer alla inblandade instanser att förstå vad som hänt. och inse att dom måste bättra på kontrollen. Att tex inte ge ett lån på 200 000 till nån som mailar in sitt ID (falsk) och en  (falsk) lönespec. Och godta det.... Det är ju horribelt. Idag fick vi iaf vårat nya hemliga hem telefon nr, med posten, från Telia..... Alltså, ALL post ska ju gå genom skattemyndigheten nu... OCH komma i deras kuvert...  varför skulle någonting funka?? Men det är klart, skattemyndigheten kanske inte uppfattade att det var NU, I ÅR, som skyddandet at person nr skulle börja gälla.... Kanske skulle funka bättre med trummor och rökringar som kummunikation......
    får hoppas på att det var en engångsföreteelse att det kom med posten o inte genom skattemyndigheten...

hoppas det löser sig allt det här snart...
  • Ocean WoW

Anna klara, så otroligt starkt av dig och din sambo att klara av detta. Som du skrev tidigare du verkar gå på som en ångvält. Jag är jätteimponerad av att ni pallar med allt. Hoppas det snart löser sig så att de hittar förövaren och att ni kan skriva av alla utgifter tagna i din sambos namn.

Tack för att du delar med dig av det du kan. Det är som att läsa en skräckfilmsföljetång. Men på ett bra sätt: jag har lärt mig jättemycket på hur man ska hantera en sån här situation.

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(