• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    september0809 skrev 2010-03-16 13:30:34 följande:
    det är väl inga problem att få tag i din mans uppgifter!betalar han med kort i en affär kan dom ju se ganska mycket!!!!det måte vara en person han har träffat!
    Nej det är inga problem nu förtiden! Problemet är ju som sagt att det är föör lätt.
    Och nej polisen tror inte det är nån han känner. Det är en bedrägerihärva som bara blir större och större, och ärendet kommer nu bli överlämnat till en större polisenhet i en större kommun brevid.
  • jojojojojo
    anna klara skrev 2010-03-16 14:03:38 följande:
    Nej det är inga problem nu förtiden! Problemet är ju som sagt att det är föör lätt.Och nej polisen tror inte det är nån han känner. Det är en bedrägerihärva som bara blir större och större, och ärendet kommer nu bli överlämnat till en större polisenhet i en större kommun brevid.
    det e ju bra att dem tar tag i det iallafall, även om det måste vara skit jobbigt fortfarane, å säkert ett tag till i framtiden!
    BF 2010-06-28
  • anna klara

Liten uppdatering, sambon ringde polisen idag. Dom har en huvudmisstänkt, en IFK huligan, ung kille . Med ett gedigert register bakom sig.. Ingen skola där inte...

Känns endå som om det går lite segt,dom har ju MASSOR att göra, jag vet det, men, vi har ju lämnat massa info till polisen..

• norgesessan

Oj, vad det tar tid!!!! Har ni upptäckt mer, eller har han lämnat er? (Om det är han).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • CarlHerman
    anna klara skrev 2010-04-20 14:35:41 följande:
    Liten uppdatering, sambon ringde polisen idag. Dom har en huvudmisstänkt, en IFK huligan, ung kille . Med ett gedigert register bakom sig.. Ingen skola där inte...Känns endå som om det går lite segt,dom har ju MASSOR att göra, jag vet det, men, vi har ju lämnat massa info till polisen..
    frustrerande, men det går ju framåt iallafall. Hört nåt om arbetskamraten?
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-04-20 14:42:55 följande:
    Oj, vad det tar tid!!!! Har ni upptäckt mer, eller har han lämnat er? (Om det är han).
    Nä inget mer. Det har väl upphört antar jag. Han gjorde väl så mycket han hann på så kort tid som möjligt. Sambons pers nr är ju spärrat.
    Men jaa, det tar såå lång tid, frustrerande:(
  • anna klara
    CarlHerman skrev 2010-04-20 18:23:30 följande:
    frustrerande, men det går ju framåt iallafall. Hört nåt om arbetskamraten?
    Polisen sa att dom har ca 600 bedrägerifall i MÅNADEN!!!!!! Helt sjukt:-O  Allt från 25 spänn till flera miljoner.

Nej inget hört om arbetskamraten, oxå frustrerande, dom har ju så mycke att gå på...
  • essarf

Det som händer är helt sjukt. Men jag är inte förvånad när jag läser tråden. Skriver en masteruppsats i it-säkerhet och har länge insett att man inte behöver många hästar hemma för att totalt ta över någons liv. Lite sociala kunskaper, ingen moral, en dator med google och lite kontakter är allt som behövs.

Nya kort med chip går att klona, nummer och information sprids och lagras överallt. Butikskedjor och andra stora företag med enorma databaser med känsliga och detaljerade personuppgifter blir årligen hackade och listorna med information auktioneras ut till högstbjudande på nätet. En välplacerad källa bakom rätt kassadisk (med postutlämning) eller en brevbärare på fel lönelista kan få vilken bepansrad och minerad brevlåda och andra försiktighetsåtgärder som helst att bli lönlösa. Men så pass sofistikerade metoder behövs bevisligen inte, som för Anna Klara t.ex.

Faktum är att det ofta räcker det med att fråga rätt person rätt fråga. Ring ert försäkringsbolag i eget namn (uppge endast namn och personnummer, dvs. offentlig handling) och se vad ni enkelt kan luska ut i form av bilnummer, telefonnummer, adresser, tillgångar, familj, bostäder osv.

Det enda som kan motverka dessa mycket kränkande händelser är att det känns ekonomiskt för varje kreditinstitut som felaktigt godkänner lån och abonemang.  Godkännanden på nätet bör vara på företagens egen risk.

Hoppas nu allt reder ut sig för dig! Vet att det har varit sånna här härvor på min gata också. Jag har en variant på den låsta brevlådan, brevinkast med drägglande käftar bakom :)

• anna klara
    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.354275-vadjan-om-privatlivet-till-google

Här kan man läsa hur lätt det är söka reda på mycket om vanligt folk, för jävligt, tycker jag. det är skit att det är så lätt.

Min sambo kommer ju att söka skadestånd för förlorad arbetstid bla. När allt är färdigt då.... Ja, dom kreditbolag som ger lån online (iaf 208 000) bör ju kolla upp så det är rätt person som tar det. ETT telefon samtal är vad som behövs.

Polisen är hyffsat säker på att dom har varit i våran brevlåda, det är kanske så det går til i vanliga fall,men jag tror inte det i detta fallet...
  • anna klara

Alltså, ja vet inte vad som händer med Telia. Idag fick min sambo hem en faktura, han ska få TILLBAKA 73 KR!!!! På ett mobilnr som bedragaren öppnat i sambons namn,

som vi då har stängt av, spärrat, borta, finns inte mer.... Från det nr ska min sambo få 37 kr, för att han inte utnyttjat hela summan;)

Nej för vi spärrade det så fort vi fick veta att det va öppnat i sambons namn. Den sambon pratade med fattade ingenting, varför vi fortfarande får hem saker från telia, från bedrägeriärendet då...

A dom e för goa;))))

Sen fick jag ett brev från konsumentkredit, o bara kände, jaha har dom börjat i mitt namn nu oxå.... men nej det va bara som typ reklam , om man vill låna pengar därifrån.

Så då tänkte jag att jag vill spärra mitt person nr hos bla UC och SPAR, men det fick man inte, kan man bara göra OM man har blivit drabbad, och då vill dom även ha polisanmälan på brottet, och då är det ju försent!!!!

Varför ska man inte få bestämma det själv??? Det borde ju vara upp till var o en att få bestämma det själv, speciellt nu för tiden, där bedrägerier blir vanligare o vanligare.. Visste ni att det finns 17 upplysningsbolag?? varför inte bara ett??? Några finns här i tråden.

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(