• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • happy2

Mopsan älskade vän massiv stoooor ohärd kram o allt vad den kan ge.. Ang mötet, ja jo dessa nätverksmöten äs pissjobbiga,, o de jobbiga är att alla parter har förmågan att dessutom lämpa runt ansvaret över till varandra o svårt att kommunisera om d einte finns en ledande utomstående som styr upp vad mötet ska handla om,,
    Dessa personer är just anställda för att se till att alla parter kommer till tals om vad som finns o vad som kan erbjudas osv,,, jag minns själv inte hellt klart de stora senaste mötet för typ 7mån sen då jag var ganska så dålig just då i anfallen,,
    jag skulle rekomendera att du oxå har ett personlig ombud som enbart är i upp drag för dig att tex hjälpa till att skriva ner under mötets gång så du kan fokusera o lyssna bäst du kan i all info som kommer osv,, sen kan du o po och Mantas tillsammans gå i genom igen i lugn o ro o po kan oxå hjälpa till att kontakta myndigheter o hjälpa till att tolka vad saker o ting står för, De hjälper dig hålla koll på lag o rättighet  osv..

schnappy håller tummarna för att Mino inte får några anfall..

Jag själv då,, Jo de går ganska bra,,Jag har ganska mycket absenser och ryck
     men i helgen som var tror jag att jag hävde ett anfall av de större slaget själv,, jag satt i soffan o kolla fotbollen,, hade haft endel ryck kännsla av rastlöshet i hela kroppen o hyper speed,,De kröp o hppa nästan längs ryggen, sen fick jag plötslig behovet att gå fort som F** till sovrummet i till sängen,, sen så ja då ryckte de bra mycket i benen o jag slängde mig nästan medvetet av o an för att jag kännde hur musklerna sakta började dra i hopp hela kroppen,, jätte obehgligt måste jag säga, så hörde jag mig själv göra ett pressande ljud, jag tar ljupa korta ande tag o senhåller andan o sen samtidigt förösker trycka ut luften,

Ett mycket konstigt tillstånd känndes de som,, jag var extremt trött efter o sen blir jag ju kissnödig i ett timmarna efter,, men de blev inget mer av de för de lugnade sig efter 10-15

Men jag tror med säker het att jag kämpade mot något större där,, men jag kanske inbillar mig,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • lillis23

Hej allihopa!
    Har itnte varit inne på en stund, men här var det full fart...

Mopsan, såg ditt korta inlägg på slutet är det konstaterat autism på Lusk? Förstår att mkt cirklar i huvudet...tänker på dig och skickar en stor kram. Hoppas du orkar skriva mer senare...

Alla ni andra har det lite upp och ner...läste lite snabbt..men det verkar som alla kämpar på.

Vi har haft mkt på slutet, med elevassistent som håller på att skolas in, har varit här 4ggr och det verkar bli väldigt bra. E blir dock väldigt sliten och orkar inte så länge, men han är glad och nöjd och hon är verkligen en dröm!!! Tror detta kommer bli bra, även om det tar en stund innan allt faller på plats.

I tisd var vi hos handkirurg som typ dömde ut E arm och anklagade mig för att inte sett till att få igång armen...man blir bara helt perplex...lit ot men...

Ep är rätt ok, även om hans sömn är ur fas..var också och gjorde ett MR i onsdags och det var nervöst men gick bra. Han sov dock länge efteråt...mer än en timme, efter det var klart och verkade få anfall vid uppvaknande men jag tog honom i knät och försökte lugna honom så det gick bra. Tog ca 30 min innan han var sig själv igen. Tyvärr gick läkaren på semester den här v så vi får vänta 3v på besked, men det får gå...

Har mått psykiskt väldigt dåligt en period nu och känner mig som en skitmamma som inte orkar ta mig i kragen, känns som att jag inte gör det som är bäst för honom osv....men nu verkar det ha vänt så jag fortsätter kämpa.

Stor kram till allihopa

• Triplet lady
    Mopsan skrev 2010-06-18 12:02:49 följande:
    Autism diagnos. Nu kommer han få all hjälp han behöver.
    Stor kram till er! Forstar om det ar en sarskilt jobbig dag for er idag och att du inte orkar skriva mer just nu. Jag har ju aldrig traffat Lusk men jag maste saga att jag hade nog inte trott att ni skulle fa den diagnosen, efter vad du har berattat om honom. Men det vet vi val alla har inne att autism och ep ofta gar hand i hand.

Skanker er en extra tanke idag.
  • Triplet lady
    lillis23 skrev 2010-06-18 14:04:08 följande:
    Hej allihopa!
    Har itnte varit inne på en stund, men här var det full fart...

Mopsan, såg ditt korta inlägg på slutet är det konstaterat autism på Lusk? Förstår att mkt cirklar i huvudet...tänker på dig och skickar en stor kram. Hoppas du orkar skriva mer senare...

Alla ni andra har det lite upp och ner...läste lite snabbt..men det verkar som alla kämpar på.

Vi har haft mkt på slutet, med elevassistent som håller på att skolas in, har varit här 4ggr och det verkar bli väldigt bra. E blir dock väldigt sliten och orkar inte så länge, men han är glad och nöjd och hon är verkligen en dröm!!! Tror detta kommer bli bra, även om det tar en stund innan allt faller på plats.

I tisd var vi hos handkirurg som typ dömde ut E arm och anklagade mig för att inte sett till att få igång armen...man blir bara helt perplex...lit ot men...

Ep är rätt ok, även om hans sömn är ur fas..var också och gjorde ett MR i onsdags och det var nervöst men gick bra. Han sov dock länge efteråt...mer än en timme, efter det var klart och verkade få anfall vid uppvaknande men jag tog honom i knät och försökte lugna honom så det gick bra. Tog ca 30 min innan han var sig själv igen. Tyvärr gick läkaren på semester den här v så vi får vänta 3v på besked, men det får gå...

Har mått psykiskt väldigt dåligt en period nu och känner mig som en skitmamma som inte orkar ta mig i kragen, känns som att jag inte gör det som är bäst för honom osv....men nu verkar det ha vänt så jag fortsätter kämpa.

Stor kram till allihopa
    lillis, ang skuldkanslor och att man aldrig racker till - du ska veta att jag forstar dig! Men du och alla andra mammor har inne ar de mest engagerade jag stott pa, sa snalla du kann inte sa. Och det gar ju upp och ner hela tiden. Jag har ocksa kant mig helt vardelos den har veckan. Joar var ju med om en olycka forra fredagen, saret vill inte laka som det ska och vi ska in till sjukhuset for fjarde gangen imorgon. Hur kunde jag lata det handa?? Dessutom var vi hos logopeden igar och hon bedomer att hans sprakutveckling ligger pa en 1-arings niva. Det kom ju inte som nagon chock men att man far det svart pa vitt nar man redan mar daligt sanka en. Nu tar vi nya tag, eller hur? Kram. 
  • 2små2stora
    Mopsan skrev 2010-06-18 12:02:49 följande:
    Autism diagnos. Nu kommer han få all hjälp han behöver.
    Inte så rolig diagnos men kanske bra att han har en diagnos. Autism är en vid diagnos. M har också autism men idag har det omvandlats till en Aspergerdiagnos.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Puff 2008

Verkar som om vi kommer få 105 timmar ung i veckan i assistans
    Känns himla bra. Myran är ju utöver det 30 timmar på dagis så då blir det ju bara drygt 30 timmar i veckan vi inte har hjälp....

Mopsan, förstår om det är tufft med svart på vitt - diagnos, men guld värt för att Lusk skall få den hjälp han behöver!

• Morrisey

Och vi verkar få 54,5 timmar. Emil är på dagis 21 timmar/vecka. Tycker att det känns bra.

Mopsan! Förstår om det är dubbla känslor för det här med diagnos. Hoppas så att ni känner att ni får rätt hjälp.

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Jontesfru
    Puff 2008 skrev 2010-06-18 18:52:44 följande:
    Känns himla bra. Myran är ju utöver det 30 timmar på dagis så då blir det ju bara drygt 30 timmar i veckan vi inte har hjälp....

Mopsan, förstår om det är tufft med svart på vitt - diagnos, men guld värt för att Lusk skall få den hjälp han behöver!
    va bra! Det behöver ni så som  ni sliter.
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • anne h
    Puff 2008 skrev 2010-06-18 18:52:44 följande:
    Sh*t va mkt.. asså.. det visar på hur mkt extra ni gör/gjort! Skönt att de fattat det och ger er hjälp nu
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Epilepsitråden 11