• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • galnevale

Hej igen alla.

Nu har ju alla tankar kommit. ska ringa barn imorgon och be att vi får komma dit och träffa läkaren.

Först detta.. Fanny har alltid (vad jag kommer ihåg) hållit på med massa smårörelser när hon sover. sprattlar med tår och händer. håller också händerna "knutna" fast hon bborde vara avslappnad när hon sover. då det alltid varit så har jag hittils inte tänkt på det men kollade skillnaden på lillasyster som är mer "slapp" Då funderar man ju självklara hur det "ska" vara.

Håller man på med händer och fötter när man sover eller är det den där aktiviteten som gör det?

Och detta med de kramper hon haft. då de och vi först trodde att det var feberkramper så var det ju "normalt" att de slutar andas tillfälligt och det var ingen fara. Men nu då? Är ju livrädd att något ska hända henne! Blir ju så rädd för det värsta jämt. varför har hon ens denna aktivitet? Och varför har hon inte haft några symtom tidigare?

Blä för detta säger jag bara!
    kramar

• anne h

Vi var till läkaren förra veckan. EN bra läkare, en som såg till hela ungen, en som fattade att det inte bara var ep denna unge har utan även "mer".. en som kan detta med ds på sina fem.

Iaf; han konstaterade att vi nog ska testa medicinera pga att han ÄR påverkad av sin aktivitet, först tyckte han att det var såpass lite att vi inte skulle innan vi pratat igenom det ordentligt och jag förklarat hur grabben blir..  men vi väntar förmodligen till hösten efter semestrarna/sommarlovet, så vi ser hur det påverkar grabben.
    Nåt jag inte visste -men som ni säkert alla redan vet- är att ep-medicinen drar tydligen ner all aktivitet i hjärnan och barn/personer med ds vill man ju ska vara så alerta/"vakna" de bara kan vara, medicinen påverkar ju tyvärr inte bara det område där man har ep.. Jag misstänkte det var så men de läkare vi träffat förr har inte sagt nåt om detta, å andra sidan har de inte heller samma kunskap om ds som denna läkare har som är HABläkare också.

Nu får jag avgöra iaf om han ska medicineras, om det ska ske nu eller i höst eller inte alls.. blir det medicin så blir det tydligen trileptal. (hur nu den är..)
    Jag har nästan bestämt mig för att vi avvaktar, ser hur det är i slutet av sommarlovet, då har han även hunnit vara med sin nya ass på skolan/fritids, så hon kommer kunna se hur medícineringen påverkar honom vilket jag absolut vill, hittills har de ju aldrig ens sett när han haft anfall.. ännu mindre kunnat säga hur de påverkat honom.

känns som om jag bara svamlar nu, men efter äldstas bal, student med tillhörande fest här hemma, flytt hem igen från skolan mm den senaste veckan så är jag ganska urblåst, nu väntar grabbarnas avslutning på onsdag, sedan har alla trollen här sommarlov! *längtar* 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo

Anne H
    Skönt att få träffa en läkare som ser hela bilden. Det är så viktigt!
    Vi har alltid valt att sätta in nya mediciner då vi är lediga bara för att vi själva kunnat vara med D och själva sett hur han reagerar på medicinen. Jag har alltid varit orolig för biverkningar så då vill jag själv vara nära D när han startar en ny medicin. D blev väldigt trött av just Trileptalen. Fram till innan jul (då han började medicinera mot sin hyperaktivitet) så somnade han alltid ca 1 timme efter att han hade fått sin medicin (om han var ledig). Så länge han gick på dagis så sov han middag och när han började skolan somnade han i taxin.

• Eldo

galnevale
    Trist med aktivietsbesked, men samtidigt så vet ni och kan börja bearbeta er oro. Ja, orolig är man även om man har levt med det några år.
    Har själv frågor som: Varför stod vi inte på oss? Varför bad vi inte om nya EEG? Varför började vi inte medicinera tidigare?
    Men, det blir lättare och här inne finns så bra stöd!

• anne h

oj.. påverkar den såpass att man blir så trött.. inte bra, då denna unge redan som det är nu i dag är totalt utmattad..
    Då väntar jag nog tills vi varit till Astrid Lindgrens igen och gjort en ordentlig sömnregistrering och kollat att masken fungerar som den ska. Vi ska få komma dit igen efter sommaren/i höst, så det blir ju snart.  

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Triplet lady
    anne h skrev 2010-06-13 23:19:19 följande:
    Vi var till läkaren förra veckan. EN bra läkare, en som såg till hela ungen, en som fattade att det inte bara var ep denna unge har utan även "mer".. en som kan detta med ds på sina fem.

Iaf; han konstaterade att vi nog ska testa medicinera pga att han ÄR påverkad av sin aktivitet, först tyckte han att det var såpass lite att vi inte skulle innan vi pratat igenom det ordentligt och jag förklarat hur grabben blir..  men vi väntar förmodligen till hösten efter semestrarna/sommarlovet, så vi ser hur det påverkar grabben.
    Nåt jag inte visste -men som ni säkert alla redan vet- är att ep-medicinen drar tydligen ner all aktivitet i hjärnan och barn/personer med ds vill man ju ska vara så alerta/"vakna" de bara kan vara, medicinen påverkar ju tyvärr inte bara det område där man har ep.. Jag misstänkte det var så men de läkare vi träffat förr har inte sagt nåt om detta, å andra sidan har de inte heller samma kunskap om ds som denna läkare har som är HABläkare också.

Nu får jag avgöra iaf om han ska medicineras, om det ska ske nu eller i höst eller inte alls.. blir det medicin så blir det tydligen trileptal. (hur nu den är..)
    Jag har nästan bestämt mig för att vi avvaktar, ser hur det är i slutet av sommarlovet, då har han även hunnit vara med sin nya ass på skolan/fritids, så hon kommer kunna se hur medícineringen påverkar honom vilket jag absolut vill, hittills har de ju aldrig ens sett när han haft anfall.. ännu mindre kunnat säga hur de påverkat honom.

känns som om jag bara svamlar nu, men efter äldstas bal, student med tillhörande fest här hemma, flytt hem igen från skolan mm den senaste veckan så är jag ganska urblåst, nu väntar grabbarnas avslutning på onsdag, sedan har alla trollen här sommarlov! *längtar* 
    Hej
    Vad skönt att ni äntligen har fått träffa en läkare som du får förtroende för! Det är intressant du skriver om biverkningarna... Jag är inte förvånad över att höra att medicinen drar ner all aktivitet i hjärnan. Joar är helt klart fumligare och långsammare i rörelserna än sina bröder, även om han inte längre är tröttare. Men varje gång jag drar upp detta med biverkningar för sjukhus/HAB-personalen så säger de att kramper är värre, och det förstår jag väl... Men det är som att de inte vill ta i ämnet.

Här är det bra och dåliga nyheter. Om jag tar de dåliga först... Joar föll i backen i fredags och slog upp ett stort sår i pannan. Det blev ambulans till akuten. Som tur var tappade han inte medvetandet, men det var mycket blod. Självklart är jag rädd att han ska börja krampa igen men so far so good... Håller tummarna.

De goda nyheterna är att HAB har börjar göra en ny bedömning av Joars utveckling och det ser bra ut. Grovmotoriken ligger han fortfarande ca 6 månader efter med, fast nu är han ju på benen i alla fall. Men finmotoriskt har han nu i princip kommit ikapp vad som är normalt för en 2-åring! Det känns underbart. Den här veckan ska vi fortsätta att utreda hans kognitiva och språkliga utvecklingsnivå och det är väl där han ligger sämst till tyvärr. Men vi tar en sak i taget.

Ta hand om er alla kämpar!
  • galnevale
    Eldo skrev 2010-06-13 23:34:56 följande:

galnevale
    Trist med aktivietsbesked, men samtidigt så vet ni och kan börja bearbeta er oro. Ja, orolig är man även om man har levt med det några år.
    Har själv frågor som: Varför stod vi inte på oss? Varför bad vi inte om nya EEG? Varför började vi inte medicinera tidigare?
    Men, det blir lättare och här inne finns så bra stöd!

Hur har det varit för er? har ert barn haft mycket problem?
    Visade det inget på eeg? eller hur menar du med fler eeg?

Är så orolig att det ska blir värre!
     väntar och väntar på den jäkla posten för vi skulle tydligen få ett brev från läkaren idag
  • Mopsan

Idag har både Lusk och lillasyster hälsat på hoss neurologen. Lillasyster visar inget avvikande på eeg men vi ska följa upp och göra mer eeg framöver så vi inte blir alltför överaskade om hon skulle ha ep. Men jag tror att de här frånvaro grejerna är nånting med att hjärnan utvecklas och att det bara är jag som är extra kännslig på att uppmärksamma sånt.
    Lusk fick en ny medicin så nu ska han gå på Lamictal, Keppra och ZONEGRAN någon med erfarenhet ifrån den? Vi bytte även ut hans theralen mot propavan. Usch vilken lista men hoppas det hjälper han.

Läser här ofta men vet inte riktigt vad jag ska skriva all den här ep jävligheten känns bara för mkt för tillfället jag försöker bara tänka på annat för jag är så less på ep vill inte ha det i vårat liv.

Beklagar vevve hur går det för er?

• 2små2stora
    Mopsan skrev 2010-06-14 14:40:34 följande:

Idag har både Lusk och lillasyster hälsat på hoss neurologen. Lillasyster visar inget avvikande på eeg men vi ska följa upp och göra mer eeg framöver så vi inte blir alltför överaskade om hon skulle ha ep. Men jag tror att de här frånvaro grejerna är nånting med att hjärnan utvecklas och att det bara är jag som är extra kännslig på att uppmärksamma sånt.
    Lusk fick en ny medicin så nu ska han gå på Lamictal, Keppra och ZONEGRAN någon med erfarenhet ifrån den? Vi bytte även ut hans theralen mot propavan. Usch vilken lista men hoppas det hjälper han.

Läser här ofta men vet inte riktigt vad jag ska skriva all den här ep jävligheten känns bara för mkt för tillfället jag försöker bara tänka på annat för jag är så less på ep vill inte ha det i vårat liv.

Beklagar vevve hur går det för er?

Ingen erfarenhet av den men biverkningarna verkar lika roliga som för keppra. Hoppas att han slipper dem.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • galnevale

Mopsan: har Lusk en variant som kan vara ärftlig?

Jag pratade med barn i morse och tydligen kunde det skrutten har vara ärftlig så nu är man ju även orolig för lillasyster.

Fick brev från Eric Ronge på kss, han hade pratat med läkaren som bedömt hennes EEG. Det var tydligen ett typiskt fall av en slags godarttad epilepsi-sjuka som endast brukar behandlas om anfall uppstår utan provokation. Fröken har haft 1. Om hon får ett eller fler under året ska de inleda medicinering. Jag hoppas så innerligt att hon inte får något mer alls!! Någon mer eeg ansågs inte vara nödvändigt.

Svar på tråden Epilepsitråden 11