• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • siren

Hej!
    Länge sen jag skrev ngt, läser men har ingen ork att skriva. Det är fullt upp här hemma med storebror, Alvin och lillasyster. På epilepsifronten så är det relativt stabilt, iaf utifrån Alvins mått mätt. Han har flera kramper per dag men det är fullt hanterbart. Vi håller på och trappar ur fenemalet, har tagit 4 månader hittills och det verkar gå ganska bra. Det som vi märkt är att A blivit piggare och mer vaken, så han har nog varit en aning påverkad av medicinen. Sista tabletten tas bort om 3 veckor, då visar det sig hur Topimaxen och Absenoren reagerar. Förhopppningen är att deras koncentration ska öka och göra A krampfri (iaf synliga kramper). Helt krampfri är nog inte möjligt.

Morrisey och Myran: Va skönt att Ni fått besked om assistans. Det visar verkligen på hur stora behov våra barn har. Vi ska påbörja vår ansökan i slutet av sommaren. Letar assistansbolag nu och har ringt om intyg och börjat klocka tiden här hemma.
    Mopsan: Det måste kännas både och antar jag att ha fått en diagnos. Men nu så vet Ni och ffa så kan L få den hjälp och stöd han behöver. Diagnos är alltid en fördel när det handlar om myndigheter och annat, det är iaf den uppfattningen jag fått.
    Schnappi: Angående Theralen så vet jag några barn som haft det som fått en hel del mardrömmar och annat spök som stört deras sömn och de har också blivit ledsna och "mammiga" på morgonen/fm. Men det behöver inte vara så för M, men en tanke bara.

Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥ Tove 2010
  • Puff 2008

Behöver lite hjälp med info om Epistatus/Midazolam.
    Det är tyvärr så att Stesolid Prefill som vi använder mycket (eftersom vi kan dosera den själva till skillnad från Diazepam-femmor) är långtidsrestad. Stoooort problem eftersom femmor ofta är för mycket för Myran. När hon är småryckig över längre tid kan vi ofta bromsa det med 2,5 mg. Att ge femmor istället känns inte som ett bra alternativ.
    Så till frågan; hur ger man Epistatus. Att det är i munnen vet jag, men kan man som förälder välja själv hur man doserar??
    Vi har även Kloralhydrat hemma nu men är osäkra på effekter. Vi kan dosera den själva, men det har haft tveksam effekt tidigare. Därför känner vi oss lite bakbundna nu när våran "favorit-stesolid" inte går att få tag i.

För övrigt tycker jag att det är otroligt dåligt att de får lov att sluta tillverka läkemedel på det sättet. Vad jag förstår så har de lagt ner tillverkningen. Någon skall ta vid, men det blir ett glapp i försörjningen tills i höst....

• 060810

Mrs Ekka:
    Oj det låter ju som att han reagerar på  något sätt på Trileptalen då ju. Det är våra mornar du beskriver. Han är alltid ledsen på morgonen och väldigt mammig.. Det känns bara konstigt att han ska reagera så här nu när han haft den i 1 år, men det känns ju som att det kan stämma när du beskriver så bra hur det ser ut.

• siren
    060810 skrev 2010-06-19 17:52:01 följande:
    Mrs Ekka:
    Oj det låter ju som att han reagerar på  något sätt på Trileptalen då ju. Det är våra mornar du beskriver. Han är alltid ledsen på morgonen och väldigt mammig.. Det känns bara konstigt att han ska reagera så här nu när han haft den i 1 år, men det känns ju som att det kan stämma när du beskriver så bra hur det ser ut.
    Theralen
  • 2små2stora
    Puff 2008 skrev 2010-06-19 14:23:33 följande:
    Behöver lite hjälp med info om Epistatus/Midazolam.
    Det är tyvärr så att Stesolid Prefill som vi använder mycket (eftersom vi kan dosera den själva till skillnad från Diazepam-femmor) är långtidsrestad. Stoooort problem eftersom femmor ofta är för mycket för Myran. När hon är småryckig över längre tid kan vi ofta bromsa det med 2,5 mg. Att ge femmor istället känns inte som ett bra alternativ.
    Så till frågan; hur ger man Epistatus. Att det är i munnen vet jag, men kan man som förälder välja själv hur man doserar??
    Vi har även Kloralhydrat hemma nu men är osäkra på effekter. Vi kan dosera den själva, men det har haft tveksam effekt tidigare. Därför känner vi oss lite bakbundna nu när våran "favorit-stesolid" inte går att få tag i.

För övrigt tycker jag att det är otroligt dåligt att de får lov att sluta tillverka läkemedel på det sättet. Vad jag förstår så har de lagt ner tillverkningen. Någon skall ta vid, men det blir ett glapp i försörjningen tills i höst....
    Be om att få Epistat, det är midazolam 10mg/ml som man drar upp i spruta och ger i kinden så att det tas upp av slemhinnan. Har en mycket snabb effekt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    2små2stora skrev 2010-06-19 19:02:54 följande:
    Be om att få Epistat, det är midazolam 10mg/ml som man drar upp i spruta och ger i kinden så att det tas upp av slemhinnan. Har en mycket snabb effekt.
    Jag läste inte hela. Man drar upp själv i sprutorna Men läkaren bör har gett en ordination.
    Det är 1mg midazolam för varje 0.1ml.
  • Puff 2008
    2små2stora skrev 2010-06-19 19:02:54 följande:
    Kan man dosera själv? Alltså får man graderade sprutor att använda? Vi använder olika doser kamplösande beroende på hur Myran krampar.
  • 2små2stora
    Puff 2008 skrev 2010-06-19 19:06:08 följande:
    Kan man dosera själv? Alltså får man graderade sprutor att använda? Vi använder olika doser kamplösande beroende på hur Myran krampar.
    Ja det finns 4 st 1ml sprutor med i förpackningen. Som är graderade med 0.1ml intervaller.
  • 060810
    siren skrev 2010-06-19 18:07:51 följande:
    Theralen
    Ja jag läser som jag själv vill, men klart du menar Theralen! :p
    Han har ju inte reagerat på den heller tidigare i o f s, men någongång ska va den första.. :p
  • Puff 2008
    2små2stora skrev 2010-06-19 19:07:32 följande:
    Ja det finns 4 st 1ml sprutor med i förpackningen. Som är graderade med 0.1ml intervaller.
    Låter som ett perfekt alternativ. Annars har vi inga större problem med Stesolid, att det är rektalt. Men nu saknar vi ju den sort vi använder....
    Tack för hjälpen.
Svar på tråden Epilepsitråden 11