• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Stella79
    Stella79 skrev 2010-06-08 21:02:51 följande:
    Förstår att du blir orolig!! Jag har en dotter som har gjort dom här eegundersökningarna ett antal gånger å hon e överaktiv och sista gången hon gjorde det i 4 dagar så hade dom prcis ökat en medicin på henne som hon blev ännu mer överaktiv...helt galet..på rummet där vi låg hade dom som tur e saker att leka å pyssla på, så det gick lite bättre stundtals...men det e ju svårt om dom inte kan sitta stilla nån stund eftersom dom ska följa med kamera när dom rör sej i rummet.. Var ska ni göra det?
    Glömde att skriva att när vi gjorde det behövde inte jag själv sitta å filma, det gjorde personalen, och jag gick även ut ifrån rummet, var så illa tvungen, annars tror jag att vi hade blivit galna på varanndra jag å min dotter...där finns ju personal som kan hjälpa till...
  • galnevale

Hej
    här kommer tidernas värsta egoinlägg, hoppas det är ok ändå!

Jag är så sjukt orolig just nu! vet inte vad jag ska göra. EEG svaret har dröjt så förra veckan ringde jag barn och då sa hon att hon skulle ägga det hos läkaren och om hon inte hörde av sig så skulle jag ringa denna vecka med.
     Ringde i dag och sköterskan kollade och till min fasa visade det aktivitet. Mer kunde han inte säga utan skulle påkalla läkaren.

Vad f-n händer? Hon "ska" ju ha feberkramper och det ska väl inte synas på EEG? Så nu sitter jag här och har ångest och bara väntar på att läkaren ska höra av sig så jag får veta vad det är. Vill att hon ringer nu! men sköterskan visste inte om han fick tag i henne idag.

• 060810

Åh vad jag lider med dig!!!
    Det ska inte visa aktivitet vid feberkramper vad jag förstått det som för feberkramper är ju inte ep.
    Hoppas läkaren ringer imorn, ring annars tillbaka och säg till att du vill ha svar nu. Funkar det inte på telefon och du inte har allt för långt till sjukhuset så åk till barnmottagningen och kräv ett svar medans du är där. Det har jag gjort några gånger och det är faktiskt rätt effektivt att åka dit, för då kan de inte bara lägga på luren när de tycker de är klara.. :p

Sen bara så du vet, tråden är till för sånt här!! KLAGA, SKRIK, GRÅT ja allt du kan tänka dig!! Du ska inte be om ursäkt för att du klagar eller är ledsen, det är vi alla här inne ibland.
    Sen ska man ju såklart skriva om glädjande saker med om man vill.
    Kramar till er!!

• galnevale

Tack snälla!

Jag var så himla rädd förut så jag åkte upp till vår vc (världens bästa) och de hjälpte mig med att ringa och kräva svar idag. Barn hade först tänkt vänta till på måndag då läkaren jobbar men vc sa att det är på tok för länge och att jag mådde dåligt så då ringde faktiskt en barnläkare och förklaradde allt.

Hon har aktivitet, dock inget jätteallvarligt om man säger så. De hade inte skrivit ep i svaret men att hon ändå har något. Detta har gjort att hon fått kramper som utlösts av feber. Så det är inte feberkramper vad jag förstår. Men att hon "behövt" något som "hjälpt" aktiviteten att utlösa kramp (om ni förstår mitt babblande)

Hon hade ju något konstigt för sig en annan natt som förmodligen beror på detta hon har.
    De vill inte slänga igång medicinering i dagsläget då hon mår så bra och inte har sådana problem. Blir det värre för henne kan det kanske bli aktuellt med medicin men jag är glad att hon slipper i alla fall nu och förhoppningsvis jämt.
     Hon skulle få göra fler eeg och även komma till barnmedicin så de håller koll på henne och det känns skönt!

Nu vet man ju i alla fall vad det är även om jag självklart fortfarande är orolig för fler kramper.

kram alla!

• vevve77a

jaha...då va man tillbaka igenRynkar på näsan
    Maja fick sin sista dos topimax i söndax...igår blev det ambulans till barnakuten. hon klarade 2 dygn utan medicin, sen blev det kramp-skit av det igenSkrikandes e så förbannad....... på mig själv, att jag va så naiv att jag verkligen trodde att hon va frisk denna gången ( hon har ju blivit friskförklarad en gång tidigare i sitt 9 månader "långa" liv)
    Gjorde nytt eeg o det visade sig INTE va normalt. hon gjorde ju ett eeg för 2 månader sen, som dom baserade friskförklaringen på, skillnaden va ju att då va hon medicinerad...hur fan kan man friskförklara någon som äter medicin??? medicinen påverkar ju eeg-resultatet...såhär i efterhand tänker man på sånt, varför e man alltid efterklok? suck....ja, va bara tvungen att dela med mig av bakslaget

• 060810

Vevve:
    Jag är tyvärr inte förvånad!
    Man brukar inte friskförklara någon förrän efter 2 års anfallsfrihet med medicin och där man sen lyckas ta bort medicinen utan återfall.
    Jag ville inte skriva det till dig när du skrev hon blivit friskförklarad för jag kände direkt att det var något som inte stämde. Kanske skulle gjort det nu kan jag känna...
    Hoppas ni får tillbaka lyckat resultat med medicin igen för jag antar att hon får medicin nu igen?
    Du ska inte va förbannad på dig själv utan på läkarna som är så förbannat korkade!! Sorry, men skulle man ta bort Minos medicin bara för att han mår bra just nu så skulle det nog slå tillbaka rätt rejält kan jag tänka mig.. Jag vågar inte ens chansa!
    Hoppas hon snart mår bättre och slipper sina kramper!
    KRAM till er!

• sana 70

Hej, jag har fått ett brev från försäkringsbolag idag och min lilla tjej har fått beviljat ersättning för sjukhusvistelse samt har rätt till medicinsk invaliditet...jag grät av både glädje och sorg , ni förstår säkert hur jag känner mig. Yes säger jag samtidigt nej, varför skulle vi gå igenom detta...men men det var riktigt bra nyheter att de erkänner hennes sjukdom, både reflux och EP, refluxen har hon inte längre men den kan komma tillbaks, sådant vet  man aldrig.

Medicinsk invaliditet gäller om det skulle visa sig att hon har fått men för livet typ, inget hon ska ha nu utan om det skulle finnas behov lite senare i livet vilket vi hoppas att hon slipper.

Ja, pengar vi ska få nu för sjukhusvistelse ska vi ta och njuta av på semestern, alla vi fem behöver det.

Vevve, jag är sååå ledsen, det enda jag kan säga är att jag håller med Schanppi, jag var tveksam när jag läste din näst sista inlägg, min tjejs läkare sa att min sessa måste vara krampfri två år med samt två år utan medicin för att vara fiskförklarad. Men jag hoppas att din blir frisk redan nu Kram på dig och ge inte upp hoppet.

Kram till andra också

• sana 70

Ojdå, lite stavfel, hehehe inget ovanligt, men jag tyckte att FISKförklarad (friskförklarad) var bäst hittills

• 2små2stora
    vevve77a skrev 2010-06-10 22:52:01 följande:
    jaha...då va man tillbaka igenRynkar på näsan
    Maja fick sin sista dos topimax i söndax...igår blev det ambulans till barnakuten. hon klarade 2 dygn utan medicin, sen blev det kramp-skit av det igenSkrikandes e så förbannad....... på mig själv, att jag va så naiv att jag verkligen trodde att hon va frisk denna gången ( hon har ju blivit friskförklarad en gång tidigare i sitt 9 månader "långa" liv)
    Gjorde nytt eeg o det visade sig INTE va normalt. hon gjorde ju ett eeg för 2 månader sen, som dom baserade friskförklaringen på, skillnaden va ju att då va hon medicinerad...hur fan kan man friskförklara någon som äter medicin??? medicinen påverkar ju eeg-resultatet...såhär i efterhand tänker man på sånt, varför e man alltid efterklok? suck....ja, va bara tvungen att dela med mig av bakslaget
    Min son ska vara helt krampfri med medicinen helst i 2 år innan doktorn kan tänka sig att börja sänka medicinen men sonen vill sänka redan nu så de enades om att diskutera det på nästa läkarbesök i december.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 060810

3bus:
    Det är den linjen jag med har hört och jag tror den gäller för Mino med,det har pratats om det har jag för mig. Vi skulle ju på besök nu i juni men det blir nog inte så för vi har inte fått någon tid än.. Snart kommer den fruktade semestern när de stänger hela mottagningen och sen kommer ju lillasyster så vi får se när vi får tid att träffa neurologen igen. Just nu är det ju inte så viktigt känner jag då situationen är stabil!

Förresten en liten kul sak. Håll alla era tummar för Mino imorgon för då ska vi till Väla och han ska få följa med!! Jag tror att vi ska åka dit i a f, har inte bestämt mig än.. Nervöst, men jag måste våga igen! Beror lite på hur jag själv mår imorgon med mina sammandragningar, men har en del ärenden dit så det vore ju roligt att få åka dit..

Svar på tråden Epilepsitråden 11