• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • pk75

Jag har två barn, 7 & 8 år,båda med olika sortes ep. 
    Den på 7 har endast sk absenser dvs korta frånvaroatacker.
     Förövrigt är hon helt normal men har lite koncentrationsvårigheter som förmodligen beror på ep:n. Sen ca 6 mån är hon helt medicinfri, tidigare åt hon lamictal och cidracin (pga svåra insomningssvårigheter som berodde på lamictalen).
     När vi slutade med medicinen så lev hennes koncentration lite bättre , hennes anfall är ungefär desamma men vi har dragit slutsatsen att hon faktiskt inte lider så mycket av dem om vi jämnför vilka biverkningar hon fick av medicinen ( svårt att somna, sämre koncentration, smakförändringar som gjorde att hon hade svårt med mycket mat som hon tidigare tyckt om).

Min stora tjej har tuberös skleros (ep, autism, utv.störning mm) och flera olika sorters anfall men mest absenser. M har provat jättemånga medicner genom åren. En period för några år sedan hade hon 5 olika mediciner varav 4 var mot ep. Till slut visste vi inte vad som var ep, biverkningar eller beteende från hennes autism.
     På egen begäran plockade vi bort en efter en och hon blev absolut inte sämre i anfallen men inte heller så mycket bättre. Däremot så blev hon mycket mer "med", vi fick bättre kontakt med henne och språket utvecklades. 
    Idag äter hon lamictal för ep:n samt risperdal för att ta bort topparna på hennes utbrott.
     Hon har svåra sömnstörningar som beror på hennes syndrom, för det får hon i perioder cidracin eller propavan.

• etttillförsök

Har just haft EP-sköterskan på besök på dagis. De hade fixat vikarier så all personal kunde vara med samt rektorn. Underbart att de är så engagerade!

Just nu utvecklas vår kille bra efter att Sabrilexen fasats ut. Inget språk alls däremot. Men han känner i alla fall igen sin pappa och även mig (mamman) litegrand och har börjat ha ögonkontakt med oss.

• Kryztina
    åsau skrev 2011-01-09 22:19:05 följande:
    Hej!

Får jag komma in här en stund? Jag sitter med magont och är så orolig för min son, snart 8 månader. Han har för några dagar sen ett beteende som gjorde att vi åkte till ALS akut. Där blev vi slussade till Neuropediatriska avdelningen. Han "krampar" eller - jag vet inte vad jag ska kalla det för - armarna åker upp, viftar på händerna/rycker på dem och armarna, blicken åker uppåt och huvudet neråt. Sen skrattar han/skriker efterråt. Jag trodde först att han hade kommit på en ny lek, men sen har det upprepat sig och ibland flera gånger i följd. Men det verkar som att vi kan "bryta" det på nåt sätt - och han verkar skratta efterråt. Men läkarna på ALS (neuropediatriska avdelningen) har tittat på det här och de vill utreda honom. De tror inte att det är infantil spasm. EEG visade inget. Blodproverna såg bra ut. De har ultraljudat hans hjärna (genom fontanellen) och det ser fint ut.

Min sambo har väldigt ont i magen och är orolig och ledsen för det ser otäckt ut när lillpojken gör så här. Jag själv börjar känna ångesten växa fram i magen. För tänk om det ändå är något hemskt. Och vad innebär det?

Pojken gör mest så när han ligger på rygg. Har hänt när han sitter upp också, men mest är det när han ligger på rygg. Ibland verkar det som att han kan styra det själv. Men det är så svårt att säga.

Imorgon ska han fortsätta utredas på avdelningen. De planerar att göra EEG med video. Kanske också magnetröntgen med nersövning.

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg. Jag är bara så rädd. Jag har en äldre son på 10 år med ADHD och autistiska drag. Och sen har vi en dotter på 2 år som är livlig och som måste passas mycket. Och så lillpojken med detta.
    Jag förstår verkligen att det är jättetufft för er nu .
    Din sons beteende liknar precis det min sons epilepsi började med när han var 8-9 månader gammal. Läkarna misstänkte då infantil spasm men det visade sig att det var en partiell epilepsi som sitter i en liten del av hjärnan. Med epilepsimedicin är han så gott som krampfri nu. De anfall han har haft de senaste 3-4 åren kan jag räkna på en hand och de har inte varit särskilt stora heller. Hoppas jag inte gör dig mer orolig genom att skriva att beteendet liknar de anfallen min son hade i samma ålder. Vi lever normalt fastän min son har epilepsi. Det enda är att vi inte får glömma att ge honom hans medicin och att ha med kramplösande när vi är iväg någonstans. Om man får epilepsi som barn är chansen dessutom stor att den växer bort.

Skickar många styrkekramar! 
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • åsau

Hej alla

Nu har han gjort 2 st eeg. Det första var på dagen och under 10-15 minuter. Ingen EP aktivitet registrerades.

Det andra var ett långtidsEEG på 24 timmar. Hans beteende videofilmades också. Inte heller nu fann man något på EEG:et

Hm så det är väl inte EP han har. Men vi har fortsatt kontakt med läkaren och skall tillbaka för uppföljning.

Han gör fortfarande såhär och det otäckaste är när det kommer i en serie, tätt efter varandra, i 15-20 minuter om vi inte bryter. Bryter vi, så kan han sluta. Men sen kan han också börja igen. Det ser ut som om han tycker att det är roligt vissa gånger.

Läkarna säger att han inte har någon hjärnblödning eller tumör för det stämmer inte med bilden heller.

Möjligen kan hans beteende vara självförvållat.

Nåja, vi försöker tänka positivt och att han bara hittar på hyss.

Tack för era svar. Jag förstår nog på ett ungefär vad ni har gått igenom/går igenom även om jag kanske inte förstår fullt ut alla situationer ni genomlevt. Men jag kan förstå den rädslan och oron - och också att känslan av ovissheten är hemsk.

• sana 70
    åsau skrev 2011-01-18 22:53:52 följande:
    Hej alla

Nu har han gjort 2 st eeg. Det första var på dagen och under 10-15 minuter. Ingen EP aktivitet registrerades.

Det andra var ett långtidsEEG på 24 timmar. Hans beteende videofilmades också. Inte heller nu fann man något på EEG:et

Hm så det är väl inte EP han har. Men vi har fortsatt kontakt med läkaren och skall tillbaka för uppföljning.

Han gör fortfarande såhär och det otäckaste är när det kommer i en serie, tätt efter varandra, i 15-20 minuter om vi inte bryter. Bryter vi, så kan han sluta. Men sen kan han också börja igen. Det ser ut som om han tycker att det är roligt vissa gånger.

Läkarna säger att han inte har någon hjärnblödning eller tumör för det stämmer inte med bilden heller.

Möjligen kan hans beteende vara självförvållat.

Nåja, vi försöker tänka positivt och att han bara hittar på hyss.

Tack för era svar. Jag förstår nog på ett ungefär vad ni har gått igenom/går igenom även om jag kanske inte förstår fullt ut alla situationer ni genomlevt. Men jag kan förstå den rädslan och oron - och också att känslan av ovissheten är hemsk.
    Hej,
    hur menar du "bryter", med medicin eller? Min lilla flicka fick EP när hon var 9 månader och hennes anfall kunde man inte bryta.  Idag är hon krampfri dock medicinerar fortfarande. Vi har inte sett några tecken på hennes EP i nästan ett år ...önskar det alla andra här inne.... ett krampfri liv .
  • mamma till tre busungar

Var på 5-årskontroll med Theodor idag.  Nu är jag bekymrad. Mycket bekymrad. Theodor insjuknade för snart ett år sedan med väldigt mycket anfall. Månaderna innan uppvisade han en beteendeförändring. Hans anfall minskade på medicin men trots medicinjusteringar i omgångar är han inte anfallsfri. Nu har han 1-2 anfall i veckan. Beteendet är bättre men där finns det en del frågetecken kring socialt samspel, koncentration etc. Dock oklart vad som är effekt av hans svåra epilepsi och de höga doserna medicin han äter.  Han är av allt att döma normalbegåvad eller över normalbegåvad.

Idag på BVC gjorde man synkontroll. Det verkar inte bättre än att T har nedsatt syn på ena ögat. Han klarade ena ögat helt utan problem men när det kom till det andra började han vrida och vända huvudet och hade svårt att identifiera bokstäverna.Sköterskan skrev remiss till ögonklinik.  Vad är detta? Synen var helt perfekt på 4-årskontrollen. Jag känner mig väldigt orolig att detta kan vara en del av någon mer omfattande neurologisk sjukdom/syndrom.

Hittills har man gjort EEG (upprepade, fångat totalt 5 anfall),  metabol screening (visade inget märkligt), datortomografi (helt utan anmärkning), lumbalpunktion (gjordes akut vid insjuknande, såg bra ut), MR (såg bra ut). Han ska genomgå fullständig utvecklingsbedömning där neuropsykolog, specialpedagog, arbetsterapeut och sjukgymnast kommer att träffa honom. Efter detta får vi se hur utredningen fortsätter. Beror på resultatet av utv. bedömningen. Troligen ny MR i vår samt antingen array (genetisk screening) eller muskelbiopsi (för att utesluta mitokondriesjukdom).

Detta med synen gör mig bekymrad. Den var ju bra för ett år sedan! Tänk nu om detta inte "bara" är en svår epilepsi utan något värre. Att han faktiskt håller på att förlora funktioner eller så......

• Smuliz

Hej på er alla EP-mammor (och kanske pappor)

Har inte kikat in här på hur länge som helst, är nyfiken på hur det går för alla "mina" gamla tråd-kompisar.

Nån som hört från "Myran" (tror jag hon hette)?
    Mopsan?

EP är ett rent SKIT, och jag är så glad att min Amandas EP-aktivitet är helt borta nu på EEG. Hon medicineras fortfarande, men ska väl börja trappa ner framåt sommaren.

Skickar en kram till er alla!

• Puff 2008

Hej hej på dig Smuliz!! Jag skriver nästa aldrig här längre men läser titt som tätt och av en händelse just ikväll.
    Vad skönt att Amandas ep-aktivitet är borta! Härliga nyheter. Hur går det med allt annat?
    Vi har fullt upp med Myran. Hon krampar fortfarande dagligen men står nu på "rätt" mediciner iaf och de flesta kramperna är hanterbara. Annars är det väl mycket assistansen och annat som tar tid. Myran har ass all vaken tid och just nu slåss vi för nätterna. Vi håller på och skall bygga om badrum och annat så att vi kan bo kvar. Myran är ca 18 kg tung och tar ju sig inte fram själv alls och det är svintungt ärligt talat. Har två taklyftar installerade äntligen och fler skall  det bli. Väntar även på någon form av trapphiss. Hon har förresten fått en lillasyster som är 3 1/2 månad. Skulle väl tippa på att Myran ligger runt 1-2 mån i sin utveckling. Svårt att säga.

• Smuliz
    Puff 2008 skrev 2011-01-20 21:11:23 följande:

Hej hej på dig Smuliz!! Jag skriver nästa aldrig här längre men läser titt som tätt och av en händelse just ikväll.
    Vad skönt att Amandas ep-aktivitet är borta! Härliga nyheter. Hur går det med allt annat?
    Vi har fullt upp med Myran. Hon krampar fortfarande dagligen men står nu på "rätt" mediciner iaf och de flesta kramperna är hanterbara. Annars är det väl mycket assistansen och annat som tar tid. Myran har ass all vaken tid och just nu slåss vi för nätterna. Vi håller på och skall bygga om badrum och annat så att vi kan bo kvar. Myran är ca 18 kg tung och tar ju sig inte fram själv alls och det är svintungt ärligt talat. Har två taklyftar installerade äntligen och fler skall  det bli. Väntar även på någon form av trapphiss. Hon har förresten fått en lillasyster som är 3 1/2 månad. Skulle väl tippa på att Myran ligger runt 1-2 mån i sin utveckling. Svårt att säga.

HEj! Brukar tänka på er emellanåt, har ni fått något namn på "diagnosen"? Det har inte vi än... Själva huvuddiagnosen så att säja. Alla syndrom som läkarna misstänkt har det blivit negativt på testerna. Så idag har vi inga misstankar alls..

Jo vi är mitt uppe i att söka assistans-timmar nu. Många har varit på mej och sagt att jag borde det, men har inte riktigt orkat tagit tag i det, men NU så Får vi se hur det går.

Amanda blir ju 3 år i maj, men är ungefär som en 1,5 åring i utvecklingen. Har autism, utvecklingsförsening, EP, ataxi, och äter via knapp. Säkert fler saker som jag inte kom på just nu

Men hon går på dagis (när hon är frisk!!) och jag jobbar då, Men det blir mer vab-dagar än jobbdagar så att säja... Har inget immunförsvar =(

GRATTIS till lillasyster =) =) =) Att ni vågade! =/ själv är jag helt klar på barnafödandet. Har så att det räcker med Amanda.. Hon känns som 10 ungar samtidigt ibland

Hoppas ni får igenom allt ni behöver för att underlätta, är rätt tjurigt på den fronten har jag hört. Snålt.

Kram
  • mamma till tre busungar
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-20 13:04:08 följande:
    Var på 5-årskontroll med Theodor idag.  Nu är jag bekymrad. Mycket bekymrad. Theodor insjuknade för snart ett år sedan med väldigt mycket anfall. Månaderna innan uppvisade han en beteendeförändring. Hans anfall minskade på medicin men trots medicinjusteringar i omgångar är han inte anfallsfri. Nu har han 1-2 anfall i veckan. Beteendet är bättre men där finns det en del frågetecken kring socialt samspel, koncentration etc. Dock oklart vad som är effekt av hans svåra epilepsi och de höga doserna medicin han äter.  Han är av allt att döma normalbegåvad eller över normalbegåvad.

Idag på BVC gjorde man synkontroll. Det verkar inte bättre än att T har nedsatt syn på ena ögat. Han klarade ena ögat helt utan problem men när det kom till det andra började han vrida och vända huvudet och hade svårt att identifiera bokstäverna.Sköterskan skrev remiss till ögonklinik.  Vad är detta? Synen var helt perfekt på 4-årskontrollen. Jag känner mig väldigt orolig att detta kan vara en del av någon mer omfattande neurologisk sjukdom/syndrom.

Hittills har man gjort EEG (upprepade, fångat totalt 5 anfall),  metabol screening (visade inget märkligt), datortomografi (helt utan anmärkning), lumbalpunktion (gjordes akut vid insjuknande, såg bra ut), MR (såg bra ut). Han ska genomgå fullständig utvecklingsbedömning där neuropsykolog, specialpedagog, arbetsterapeut och sjukgymnast kommer att träffa honom. Efter detta får vi se hur utredningen fortsätter. Beror på resultatet av utv. bedömningen. Troligen ny MR i vår samt antingen array (genetisk screening) eller muskelbiopsi (för att utesluta mitokondriesjukdom).

Detta med synen gör mig bekymrad. Den var ju bra för ett år sedan! Tänk nu om detta inte "bara" är en svår epilepsi utan något värre. Att han faktiskt håller på att förlora funktioner eller så......
    puffar mitt eget inlägg lite, ingen som vill dela med sig av tankar kring det jag skrver....?
Svar på tråden Epilepsitråden 11