• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • mamma till tre busungar
    Kryztina skrev 2011-01-23 13:00:50 följande:
    han är 5 år, han väger 21 kg och koncentrationen har varit låg (minns ej siffror) men inom det som anses ok. vi har dock ej kollat efter senaste höjningen.
    Hmmmm 6 ml gånger 2....alltså 12 ml per dyg. 1 ml är 60 mg =Han har en dygnsdos på 720 mg. Låter inte supermycket....? Fast det beror ju på hur koncentrationen varit. Theodor har 960 mg per dygn och väger 18 kg. Och så har han Orfirilen också då (samma substans som Ergenyl). Brukar ha en konc på runt 80 på Trileptalen.. Dvs rent teoretiskt finns ettt visst höjningsutrymme men när vi hade en dygnsdos på 1110 mg så fick Theodor för mycket biverkningar och dessutom ingen märkbart bätttre effekt jämfört med sin nuvarnade dos så vi sänkte igen

Vilken mottagning går ni på?.
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:00:23 följande:
    Hmmmm 6 ml gånger 2....alltså 12 ml per dyg. 1 ml är 60 mg =Han har en dygnsdos på 720 mg. Låter inte supermycket....? Fast det beror ju på hur koncentrationen varit. Theodor har 960 mg per dygn och väger 18 kg. Och så har han Orfirilen också då (samma substans som Ergenyl). Brukar ha en konc på runt 80 på Trileptalen.. Dvs rent teoretiskt finns ettt visst höjningsutrymme men när vi hade en dygnsdos på 1110 mg så fick Theodor för mycket biverkningar och dessutom ingen märkbart bätttre effekt jämfört med sin nuvarnade dos så vi sänkte igen

Nu tänkte jag fel. Theodor har 900 mg per dygn, inte 960, och som mest har han hat 1050 mg/dygn.
  • Kryztina
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:01:48 följande:
    Nu tänkte jag fel. Theodor har 900 mg per dygn, inte 960, och som mest har han hat 1050 mg/dygn.

hmm, jag vet inte alls hur man räknar, litar på läkaren bara . Men som sagt hon sa att det går att höja om det inte räcker med 6x6.. vi går i Halmstad och nu är det habiliteringens läkare som har hand om "hela Wilmer", dvs. även epilepsin (han ahr även språkstörning och är sen motorisk  samt utreds för något inom autism spektrat).
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
    Kryztina skrev 2011-01-23 16:26:41 följande:

hmm, jag vet inte alls hur man räknar, litar på läkaren bara . Men som sagt hon sa att det går att höja om det inte räcker med 6x6.. vi går i Halmstad och nu är det habiliteringens läkare som har hand om "hela Wilmer", dvs. även epilepsin (han ahr även språkstörning och är sen motorisk  samt utreds för något inom autism spektrat).
    Självklart ska du lita på er doktor!

Theodor ska utredas  nu i vår. Sk fullständig utvecklingsbedömning.
  • Jossis

Hej!
    Mamma till en underbar tjej född dec 09, graviditet & förlossning normal. Vid 6 mån konstaterades att hon hade IS - hade då haft synliga kramper sen 4 mån ålder men vi hade svårt att få hjälp från sjukvården. Fick sabrilex och blev krampfri efter några dagar. Sen i utvecklingen och dålig ögonkontakt + skelögd men efter sabrllex kom ögonkontakten igång och skelögdheten försvann. Sen i utvecklingen och det blev extra påtagligt efter 6 mån ( då brukar ju de flesta bebisar bli mer rörliga men inte vår prinsessa). Vid 9 mån ålder slutade sabrilex verka - fick inte synliga kramper men ett rutin eeg visade ordentligt med hypsarytmi. ACTH behandling i 1,5 mån och går nu på sabrilex & ergonyl & melatonin till natten. Är idag 13 mån på 5 månaders utveckling. Kan inte sitta helt själv, inte krypa, inte stå. Har svårt att greppa saker och är inte så intresserad av leksaker. Ålskar läragåstolen och bus, pussar & bad! Skrattar mkt och har väldigt fin ögonkontakt. Idag går hon några timmar om dagen på ett litet dagis med personlig assistent, får sjukgymnastik 1 ggr i veckan & såklart av assistenten och oss varje dag. Logoped har nyligen blivit inkopplad.
    Många tester och undersökningar har gjorts på denna sötnos men inga hjärnskador, metabola sjukdomar har hittats. Tills slut fick vi veta att vår tjej har en mutation på ARX kromosom.. alltså ett kromosomfel. Detta är ny forskning och tydligen är det ine så vanligt att flickor drabbas av detta, har fortfarande inte fått veta ifall detta är ärftligt eller en nymutation. Jag undrar ifall ngn är eller har vart med om ngt liknande ? Oerhört svårt att inte veta vad som komma skall, vad ska man förvänta sig av framtiden, ingen kan svara på ngt utan läkare menar att det först går att säga om några år.. Om ändå själva livet kunde vänta på en när man befinner sig mitt i en kris, men lån, räkningar, jobb & disk skiter väl i det. 
    Vi bor på ett litet ställe och vården och allt runt omkring har äntligen börjat fungerar men fy vad vi har kämpat!  

Kram Jossan

• 060810
    Kryztina skrev 2011-01-22 22:23:13 följande:
    Vill bara skriva att när Wilmer låg på låg dos av Trileptal så var han jättejobbig! Han fick enorma utbrott och bröt ihop för allt... Nu har vi gått från 4 ml x 2 per dag till 6 ml x 2 per dag (maxdos för hans vikt), och hans beteende är helt förändrat... Visst- han är fortfarande speciell, utreds för någon inom autism, men utbrotten är så gott som borta. Vi höjde efter han gjort eeg och det visade att han hade jättemycket ep-aktivitet, fastän vi inte såg några anfall. Dock lyckades han procka in ett under eeg:t . Sen har han fått någon gång efter eeg:t så vi har höjt två gånger tills vi nu är uppe i 6 ml x 2. Enligt läkaren är det inte ovanligt att man får gå över maxdos med Trileptal och det gör de också, tydligen har den inga allvarliga biverklningar som t ex Ergenyl som har leverskador som en av biverkningarna. 
    Mer än hög tid att ringa hans läkare då kanske.. Han har blivit helt förändrad här nu på kort tid. Han är ett monster!
    Har ständiga utbrott, skriker för ingenting, gråter för ingenting, speedad som en duracell-kanin, sover inte som han ska... ja en helt annan kille helt enkelt....
    Han sover ca 6 timmar per natt + 30 min på dagis... det tycker han räcker.... tycker ju ingen annan i familjen precis.... får han sova mer än 30 min på dagis så blir han än jävligare att tas med på kvällen... jag försöker få dagis att hålla honom vaken, men de lyckas inte med det säger dem (ska tilläggas att de inte aktiverar honom utan sätter honom i soffan och myser)....  Jag är helt slut av den här lille mannen nu... skriker o gapar och orkar ingenting längre...
  • etttillförsök

Jossis - jag har en son på 16 månader som fick IS i somras. Troligtvis en följd av en hjärninflammation för ett år sedan. Vi fick samma bieffekter med sabrilexen. Ingen  ögonkontakt, inget språk, ingen hörsel (verkade det som). Efter vi fick ta bort Sabrilexen så har vi fått en helt annan kontakt med honom och han visar upp en egen personlighet.

Fortfarande inget språk, vare sig förståelse eller ljud även fast vi fått konfirmation på att han har perfekt hörsel. Men läkarna säger att de inte kan veta något på länge. Så vi får fortsätta med Ergenylen och hoppas att hans utveckling fortsätter och att språket kommer och att kramperna inte kommer tillbaka.

Oron finns där, men sympatin man fick för några månader sedan har gått över till att folk tycker man ska slappna av lite och inte nojja. Väldigt lätt... ;) Så jag har slutat prata om annat än de positiva nyheterna till alla, förutom min make förstås.

Själv tycker jag också att det är jobbigt att inte veta hur det ska bli men försöker att glädjas åt framstegen och inte tänka på allt som inte är som det ska.

• lillis23

Hej allihopa!
    Mår skit och hoppas på lite tips här...E mår ok, men med oss föräldrar är det värre...har under lång tid varit dåligt, hans engagmang i lilleman är väldigt dåligt, jag blir besviken lessen och sur mot honom och så är bråken igång:( Nu orkar jag inte längre och även han själv har vaknat. Han skyller allt på mig att jag varit så sur, att jag gått upp i vikt osv osv...jag är förkrossad och vi vet inte vad vi vill...ena stunden vill jag kasta mig härifrån och skita i allt, andra vill jag göra ett nytt försök å kämpa. Han bor hos sin mamma men kommer inom här och vill nu ha ett bättre förhållande till E. Det känns såklart oerhört skönt och jag försöker ge space.

Nu när han är här känns allt mkt bättre, vi pratar om E men undviker känsloprat. Jag känner mig trots allt stark och har insett att om det inte blir bättre, har jag det bättre själv med E men samtidigt tungt att splittra en familj. Jobbigt att vi inte bestämt oss och jag orkar inte ta diskussion igen. Vi står ju mitt i en ansökning om bostadsanpassning också och många som stöter på. Har inte sagt mkt mer än till de närmaste...kaos...

Hur har ni det i era förhållanden.Någon som känner igen sig? Tips?
    kram

lillis23 skrev 2011-01-26 13:34:50 följande:
    Hej allihopa!
    Mår skit och hoppas på lite tips här...E mår ok, men med oss föräldrar är det värre...har under lång tid varit dåligt, hans engagmang i lilleman är väldigt dåligt, jag blir besviken lessen och sur mot honom och så är bråken igång:( Nu orkar jag inte längre och även han själv har vaknat. Han skyller allt på mig att jag varit så sur, att jag gått upp i vikt osv osv...jag är förkrossad och vi vet inte vad vi vill...ena stunden vill jag kasta mig härifrån och skita i allt, andra vill jag göra ett nytt försök å kämpa. Han bor hos sin mamma men kommer inom här och vill nu ha ett bättre förhållande till E. Det känns såklart oerhört skönt och jag försöker ge space.

Nu när han är här känns allt mkt bättre, vi pratar om E men undviker känsloprat. Jag känner mig trots allt stark och har insett att om det inte blir bättre, har jag det bättre själv med E men samtidigt tungt att splittra en familj. Jobbigt att vi inte bestämt oss och jag orkar inte ta diskussion igen. Vi står ju mitt i en ansökning om bostadsanpassning också och många som stöter på. Har inte sagt mkt mer än till de närmaste...kaos...

Hur har ni det i era förhållanden.Någon som känner igen sig? Tips?
    kram
    Jag känner igen mig. Det är svårt att orka som vanlig småbarnsförälder. Som förälder till ett barn som inte är som andra, är det ännu svårare. Har ni avlastning? Vi har regelbundet börja lämna T till svärföräldrarna (kanske var tredje helg en-två nätter eller så) ochd et är väldigt skönt. Vi har även gått i familjerådgivning. Nu är det bättre men ett tag var det riktigt, riktigt tungt. Kram!
  • Tummelisa06

Hej hej.. jag slänger mej med er om jag får? Har en dotter på 6 mån som vi medicinerar för " krampsjukdom" har även en dotter som är 5 år som va medicinerad 1:a året mot kramper.. Ingen av dom svarade på Fenemal/ fenobarbital, prova även icktorivil.. så vi kör med Topimax och den är super.. vad vi har tjata för att få den.. När jag kom in med den minsta tösen till VC  så fick vi diagnosen  magknip el kolik.. men jag va övertygad om att det va samma som den äldre tösen hade.. sen krampade hon igen och vi åkte till akuten.. ocgh blev efter många om och men vidare skickade till Karlstad och kom i kontakt med barnläkarna där och tjatade på dom ang att vi ville ha topimax men det skulle vi inte ha.. nej vi skulle " pressa" fenobarbital tills vi nått en viss gräns.. men vi höjde hon krampa.. höjde igen.. hon krampa.. vi ville ha läkaren som vi hade till den stora tösen.. men de va ju inte passande så efter mycket töl och tjat så kom han äntligen räddaren i nöden och sa till oss att " självklart ska vi sätta in topimax" vi har tjata om den medicin i ca 3 veckor och inte fått den för dom andra läkarna i karlstad vi tala med visste inte vad det va för medicin.. Även jag själv hade kramper som barn.. tyvärr så vet dom inte om det är nån art av EP eller bara en krampsjukdom som kan vara relaterad till nått annat så vi har tagit sk " genetiska" prover som de skickat till göteborg el uppsala på analys..

Är bosatt i värmlan så om det finns några värmlänska krampare så är det bara att höra av sig.. skönt att veta var man kan vända sig och " gnälla/ skriva" av sig som förstår vad man talar om :) Man känner sig ganska ensam ibland..

Svar på tråden Epilepsitråden 11