• Jontesfru

Epilepsitråden 11

Längtar skrev 2010-02-22 09:59:37 följande:
    Hej!Min son som är 2 år har epilepsi.Jag har en fråga.Har era barn extra personal på dagis?Vårt dagis vill att det ska vara en personal med vår son hela tiden,just nu är det en personal som sitter med på vilan och som kollar honom.
    Axel har ju en resurs men det är mest för hans motoriska funktionshinder (CP).
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Jontesfru
    Mopsan skrev 2010-02-25 11:53:42 följande:
    hallå everyone! jag tror jag har lite glada nyheter. Lusk har lärt sig att knäppa med fingrarna!!!! det låter ju kanske lite löjligt men det är ju ett framsteg. 1 han har lärt sig något nytt och 2 det är ju en motorisk färdighet. Lusk är mkt stolt men jag tror inte han hade räknat med den totala glädjen ifrån mig
    Stående ovationer till Lusken. Klapp klapp. Det är ju häftigt.
  • Jontesfru
    Sirelisse skrev 2010-02-25 14:53:56 följande:
    Hej.Jag vänder mig till er i hopp om att få hjälp med några tips och råd.Jag har läst en del men inte allt i era trådar. Tack för den med info och faktalänkar.Kortfattad historik:Vid 4-månaders ålder får vår son ett krampanfall. Han hade varken feber eller infektion men var utmattad och jag antog att det berodde på det. Läkaren sa att det kunde vara så. Ett eeg gjordes.Vid 7-månaders ålder sker det igen och så 3:e gången när han är 9-månader. Han har också haft kramp vid hög feber.När vi kommer till neurologen får jag beskedet att starta medicinering mot ep. Jag ställer mig frågande till varför vi ska medicinera när inga tester utförs och det hela slutar med att vi får remiss till sömn-eeg och datortomografi. Efter detta ska vi tillbaka för att träffa neurologen igen.Idag är min son en pigg och glad 1-åring (på lördag) som utvecklas väl men med två oroliga föräldrar. Jag har inget emot att medicinera honom men skulle gärna vilja ha något konkret att ta på innan. Framför allt vill jag inte känna mig överkörd av läkaren eftersom jag är för dåligt påläst. Mina frågor till er:Finns det andra orsaker eller tester som borde göras på min son?Tycker ni att vi ska påbörja medicinering även om proverna inte visar på något? Är det något som läkare ofta missar att informera om som jag borde fråga om?Jag förstår och respekterar ifall ni inte vill/kan/orkar svara. Jag hittade inget bättre ställe att ställa mina frågor och uppskattar mycket ifall någon av er svarar
    Tycker ni ska se till att få ett sömnEEG gjort först. Ring o ligg på det kan behövas. Förstår att du inte vill medicinera utifallatt...
  • Jontesfru
    Längtar skrev 2010-02-26 17:42:57 följande:
    Igår var vi hos ep läkaren och ska göra EEG om 3-4 veckor och ska efter det börja med Lamotrigin.Sen ska vi göra magnet röngten om 3-4 månader.Är det någon som medicinerar med ergenyl och Lamotrigin?
    Axel medicinerar med dem och det fungerar bra. I takt med att han växer får vi höja doserna men det är ju inte så konstigt. Han brukar bara bli trött en vecka efteråt sen är han OK igen.
  • Jontesfru
    happy2 skrev 2010-02-26 23:10:12 följande:
    Jo tankarna kring att om de ska ta bort tumören jag har,, så kan de finnas risk för större personförändringar hos mig,,de skrämmer mig oehört,, jag vet att jag redan har fått personförändringar, de påpekas av mina vänner titt som tätt,, inte på något negativt sätt,,men de har ju kännt mig så pass länge så de känner av skillnaden, om man säger så,,
    kan inte förstå helt, men tanken på att de skulle in o ta bort delar ur Axels hjärna skrämde mig oerhört. Nu är ju den tanken avförd. Men man måste ju väga för o nackdelar.

Ojojoj! Happy2 ingen avundsvärd sits du är i.
  • Jontesfru
    Mopsan skrev 2010-02-26 16:55:40 följande:
    OMG vilken djävla dag det vart hittils. inte nog med att lillan är superförkyld och gnälligare än något. så är lusken värsta mr hu idag med katastrofala följder. Handrog omkull i trappan ansiktet först och det blev till ett fullständigt blodbad med näsblod. ochnu så klättrar han bara högt och lågt och är fullständigt omöjlig. gud giv mig styrka. 3BUS GRATTIS!
    oj det lät inte kul. Hoppas han har det bättre idag. ivf inga trappfall
  • Jontesfru
    salcin13 skrev 2010-02-28 09:59:35 följande:
    Saknat eeg NOT Förstår vad du menar Min tanke var mest nu gällande tösen "å nej nu börjar det, eeg`na alla blodprov all medicinering...." blääääk...
    vålkommen hit (ja du förstår vad jag menar...)

Den svängen känner man verkligen igen.

Att man ställer ep-diagnos så snabbt kan det inte vara just historiken som du berättade om? låter ju troligt.
  • Jontesfru

Mopsan
    Vilken lycka man blir varm bara av att läsa dina ord.

• Jontesfru

Happy
    Massor mad tankar o kramar till dig.

Mopsan
    Va bra att dr tar tag i allt.

Svar på tråden Epilepsitråden 11