• Jontesfru

Epilepsitråden 11

Hej
    Hemma från sjukan där Axel legat sedan i torsdag. Lunginflammation from hell. Han har sovit 23timmar/dygn i 5dygn o HÖG feber o MASSOR med anfall, MEN nu är han bra. Slö o så men på god väg att bli vår goa Axel.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Jontesfru

jag måste berätta om apoteksbesöket innan idag. När hon lämnade ut pulmicorten säger hon att han ska skölja munnen med ett glas vatten efteråt. Jag svarar att han får inte dricka via munnen så hur ska jag göra då? Hon tittar förvånat på mig o säger jaja men han måste dricka ett glas efteråt oavsett... ???????????????????
    Alltså man undrar????????????????

• Jontesfru
    siren skrev 2010-03-15 17:53:45 följande:
    Inte så smart med andra ord! =)Vi borstar Alvins tänder eller gör rent med muntork efter att vi gett pulmicort.
    jo det var väl så jag tänkte också. o som jag skrev till emmixen (på msn) så överhörde en annan apotekare vad hon sa o tipsade om det.
  • Jontesfru
    Smuliz skrev 2010-03-17 09:33:19 följande:
    Angående assistans Mopsan och Myran... Söker ni från privat eller genom LSS?Jag har bara pratat lite muntligt med LSS-handläggaren om Amanda är berättigad en assistent, men fick tvär-nej direkt pga hennes ålder.Att inga barn under skol-åldern blir beviljade assistenter, för alla småbarn behöver hjälp, frisk som sjuk.Men men, får se hur det blir framåt, och vad HAB säjer.Nu är jag nöjd med att avlastningsfamiljen erbjudit sej att ha Amanda varannan helg istället för var 3:e, det räcker för oss just nu iallafall.Men intressant att veta om ni gått genom privata bolag eller om det är LSS ?För visst är inte Amanda ens i närheten av det era barn går igenom, men hon har sina svårigheter och vardagen med henne är INTE normal, som den skulle varit med en frisk 2-åring!
    Alltså Axel var ju precis 2 år när han blev beviljad assistans.

Sen är det ju LSS (under 20h grundläggande behov per vecka)
    eller
    LASS (grundläggande behov över 20h/v).
    LSS= kommunen,
    LASS=FK.

Sen kan man välja privat ass.bolag, kooperativ eller kommunen som anordnare. Det som gör att jag inte gillar kommunen som anordnare är att en del av brukarnas pengar (alltså i mitt fall Axels) är ju för utbildning o omkostnader o när kommunen har hand om det så får man i stort sett aldrig ut dem utan de går åt till att täcka kommunens underskott. Dessutom har man inte lika mycket bestämmanderätt över vem som ska vara assistent. Som det är nu så bestämmer ju vi det här hemma. O vi vet var pengarna går.

Tänkte bara att det kunde vara till lite hjälp....
  • Jontesfru

fast vi fick faktiskt mer timmar än vi sökt så inget är omöjligt!

• Jontesfru
    Smuliz skrev 2010-03-17 23:33:18 följande:
    En fråga, kan man få beviljad assistent till ett barn med "bara" autism? Typ som tränings-hjälp?Jag vill ju självklart lära mej allt jag kan, och gå utbildningar m.m. Men samtidigt kan det vara skönt, om man hade nån som tränade kanske nån dag i veckan, så man fick vara "bara mamma" ibland också.. missförstå mej rätt.Jag menar, Amanda har ju nåt medfött fel, som vi i dagsläget inte vet vad det är.Det jobbigaste med henne är hennes hyperaktivitet, bristande i att kunna göra sig förstådd, och utvecklingsförseningen.Känns som att dagis gör undervärk för henne dock
    Visst kan man få det.

Hör du bara av dig, antingen här eller på fb. Bara fråga på.
  • Jontesfru

Jag bävade för att ha en okänd person i ens hem, det lät inte kul alls. MEN OJ VAD BRA DET ÄR!!!! Det är så skönt med en som går in o tar Axel o Axel älskar Sandra. Så när han ska stå i skalet skrattar han o när Sandra gör saker är det hur bra som helst, när vi gör samma saker så...är det inte alltid lika glada miner.

Nu "hittade" vi ju Sandra på Axels förskola, hon är resursperson på förskolan o assistent hemma. o hon är underbar. Så för oss har det blivit perfekt helt enkelt.

• Jontesfru

Triplet
    Men herregud det är ju jättestort!!! Vilken lycka! Här hoppas vi fortfarande (fast vi vet ju att det inte kommer) o Axel blir 3år om en månad.

Schnappi
    Läste din blogg. Attans! Jobbigt med det nya anfallet, avvakta till den 29;e men som du säger kommer det flera ring

• Jontesfru

triplet
    så sant det du skriver. o inte ger man upp hoppet utan tränar o tränar o så hej hopp har han gjort det, eller så bara ger han sig den att klara en sak. Så visst händer det saker, fast jag har inställningen bättre att ställa in sig att han inte kommer klaraen sak o sen bli GLAD när han kan det än att ställa in sig på att han kommer klara det o bli besviken när han inte kan det. Sån är jag men jag kommer aldrig sluta tro på min grabb.

• Jontesfru

Happy
    håller alla tummar o tår att du får lugn o ro.

Schnappi
    Jag vill fortsätta läsa!

Svar på tråden Epilepsitråden 11