• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • lillis23

E är rätt känslig och vi har märkt stor skillnad sen vi blev väldigt noga med tiderna för medicin. Även vad gäller sovtider osv.

• sockertoppspinglan

Hej på er!

Var ner och tog blodprov på V i går. Gick jättebra och han var duktig. Fick sin medicin vid 9 och det har inte märkts något.
    Vi är väldigt noga med tiden på medicinen, pga att han fick ett anfall när jag klantade mig under tiden vi höll på att byta över från Sabrilex till Absenor. I min förvirring så glömde jag ge sabrilexen på kvällen. Vet ej om det var därför han fick anfall dagen efter.

Nu till en alldeles underbart rolig sak: V gick igår, flera steg på raken! Blir så glad att jag nästan görjar gråta!

Hoppas ni får en bra dag allesammans!

• Jontesfru
    sockertoppspinglan skrev 2010-03-24 08:21:34 följande:
    Hej på er!Var ner och tog blodprov på V i går. Gick jättebra och han var duktig. Fick sin medicin vid 9 och det har inte märkts något. Vi är väldigt noga med tiden på medicinen, pga att han fick ett anfall när jag klantade mig under tiden vi höll på att byta över från Sabrilex till Absenor. I min förvirring så glömde jag ge sabrilexen på kvällen. Vet ej om det var därför han fick anfall dagen efter. Nu till en alldeles underbart rolig sak: V gick igår, flera steg på raken! Blir så glad att jag nästan görjar gråta!Hoppas ni får en bra dag allesammans!
    skönt att det gick bra med proverna.

Sen till gåendet:
    UNDERBART!!!! Så roligt o jag fattar vilken stor sak det är. Jippi!
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • medPrins
    Triplet lady skrev 2010-03-18 21:42:06 följande:
    medPrins - hoppas verkligen att Sabrilex hjalper for din son som det har gjort for min. Jag har hort att Vigabatrin (alltsa Sabrilex) ofta hjalper pa ep som orsakas av tuberos skleros, men da var det nog mer specifikt infantil spasm jag horde om. Men anfallen du beskriver later anda valdigt lika den typ av anfall min son hade sa jag haller tummarna for er. Klonazepam hjalpte inte ett dugg for oss heller. Han blev bara trott men anfallen bestod.

Maste bara fa beratta... Joar har tagit sina forsta steg!! Jag inser att det kanske inte later sa markvardigt, han ar ju trots allt 21 manader, men for oss kanns det STORT. Han ovar och ovar, sa nu hoppas vi att han kan springa runt med brorsorna till 2-arsdagen. Imorgon ska vi ga och impa pa sjukgymnasten
    Ja vi hoppas verkligen på att Sabrilex ska hjälpa honom, väntar fortfarande på att hans läkare ska ha rådgjort med hans andra läkareteam om de vågar sätta in den. Känns bra att veta att det har hjälpt din son och att hans kramper påminner om Os.

Vad roligt att han har tagit sina första steg, vet precis hur det känns. O var också sen med att lära sig gå, trodde ett tag att han inte skulle få ordning på det. Grattis!

Nu har Os kramper förändrats igen, nu trillar han inte längre eftersom nicken och kramen har slutat att inträffa. Nu är det mer någon form av frånvaroanfall där vi ser att det är någon form av anfall på gång. På dagis är de så glada för han har inte haft några eller bara ett anfall om dagen de senaste dagarna, jag tror dock att de missar hans anfall nu när han bara blir frånvarande. Ja, ja, vi är bara så glada att han inte trillar omkull hela tiden nu :).
  • JasmineRabogliatti

Hur rycker ett barn vid epilepsi? Min dotter är 2 månader & rör sig & rycker väldigt mycket när hon sover. Vid insomnande & vaknande. Har fått remiss nu & ska kollla upp det men är så orolig. Vad har ni för erfarenehter? Vi har epilepsi i släkten så risken finns ju.

• trållmor

Hej!

Skrev ett inlägg i barnomsorgsforumet, men tänkte att ni här inne kanske har någon erfarenhet att bidra med. Här är länken:
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m51577772.html

Tacksam för input!

Mvh Meeri

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Puff 2008
    trållmor skrev 2010-03-24 22:07:05 följande:
    Hej!Skrev ett inlägg i barnomsorgsforumet, men tänkte att ni här inne kanske har någon erfarenhet att bidra med. Här är länken:www.familjeliv.se/Forum-3-26/m51577772.htmlTacksam för input!Mvh Meeri

Vi håller på att skola in vår dotter med svår ep (och fler funktionshinder) på specialdagis nu. Även om det är ett specialdagis så gäller väl samma som på vanliga dagis. Och det är ju att personalen får tydliga riktlinjer hur de skall agera och när. Vi har skrivit en lathund till dem. Samt att vi skriver på ett papper om medicindelegering, att vi accepterar att de får ge dottern akut kramplösande.
    Vi har också gett dem tydliga riktklinjer för när 112 behövs. Vår dotter är väldigt svårbedömd så helt enkelt är det inte.
    Men de kommer garanterat behöva använda stesolid med jämna mellanrum, något annat vore ett under. En stor fördel för oss är ju att personalen på ett specialdagis har vana vid att hantera detta från början (även om alla barn är olika). Det är ett dagis för barn med flerfunktionshinder.
  • 060810

Jag befinner mig i stor chock! *det är inte tvillingar*

Min älskade bebis har en allvarlig missbildning som heter diafragmabråck. :(
    Just nu har bebis hjärtat på höger sida och levern där hjärtat ska sitta. :(
    Jag befinner mig i mer än chocktillstånd. Jag vet inte riktigt hur jag känner.
    Bara gråter så fort jag tänker på det och tårarna rinner på mig när jag skriver detta.

Först såg allting hur normalt ut som helst, men helt plötsligt så hämtar hon som gör ul:et en läkare som kommer in och tittar. Hon sitter tyst i ca 2 min (kändes som en evighet) och tittar på skärmen och har sig. Sen säger hon:
    Jag är ledsen men ditt barn har en allvarlig missbildning som heter diafragmabråck. Hjärtat sitter på höger sida och levern sitter där hjärtat borde suttit.
    Då börjar jag stortjuta! För det var INTE så mitt ultraljud skulle gå till!! Jag skulle gå därifrån med ett friskt barn och få veta könet.
    Enda positiva är att jag fick veta könet och det är en liten flicka.

Det har gjorts fostervattensprov och på måndag ska jag till Lund på extra kontroll och mätning av hur pass stor missbildningen är.
    Visar fostervattensprovet på en kromosomavvikelse så kommer de inte rädda mitt barn men visar det inte på något onormalt så kommer jag bli snittad i Lund och de ska försöka rädda min lilla flicka där.

Nä nu gråter jag igen.
    Men nu vet ni.
    Det föds inte ens (statisktiskt sett) ett barn per år med det här på mitt sjukhus, ca 1 vartannat år.

VARFÖR JUST MITT BARN???????

Väldigt ot kanske, men jag kanske försvinner några dagar för att hämta mig från den värsta chocken.

• Jontesfru

åh schnappi vet inte vad jag ska säga. MASSOR med kramar.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Puff 2008

Schnappi, styrkekramar i massor till dig. Jag håller alla tummar och tår för att kommande undersökningar och FVP visar det bästa de kan.

Svar på tråden Epilepsitråden 11