• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jontesfru

här lägger vi nu till en diagnos. Astma har pågen min.

O så ska vi byta ut Ergenyl mot Topimax o när den är intrappad blir det Ketogen kost för Axel. Även vagus stimulator kom på tal, men det blir längre fram.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • 060810

Ojojoj! Hur många anfall har Axel nu? Låter ju jobbigt med ketogen kost!
    Astma är SKIT! Det har jag ju 2 barn som har och min 3:a lär ju typ få det med pga sin missbildning..

• Jontesfru

vi år inne i en lugn period nu, därför vi passar på o byter medicin... blir ngåra stycken i veckan nu bara.

Astma är som det är.

• 060810

Är det för att medicin inte funkar så jättebra på honom då som det ska testas med ketogen kost? Måste vara enklare att ge i knapp än om man ska äta det kan jag tänka mig, eller har jag fel?

• Jontesfru

ja just så Schnappi. Knappen o sondnäring som är just ketogen gör det ju enklare än om man ska laga den. Så vi ser hur det går.

• Mopsan

skriver inte särskilt mkt nu men läser dagligen. Lusk är som han är känns rätt mörkt det sista. Rätt aktiv vad gäller kramperna har vart värre har vart bättre så inte kt att säga om det. Har börjat med något nytt vet ej om det är partiell komplexa anfall light version eller vad fan det är. men det är jobbigt som fan. Han får hallucinationer dagligen nu som kan hålla på i tiar fram och tbx där han stirrar på något får större och större ögon och ser skräckslagen ut sen får han som panik och skakar i kroppen och skriker av skräck. helt djävla omöjligt att ge stes när han håller på så ockå så det är mest att försöka lugna krama hårt och prata med honom och be en bön att det ska ge med sig.
    nu börjar han ju komma upp i doserna på keppran och med det förvandlas han till ett keppra troll. jag är sönderklöst, fylld med blåmärken, fattig på hår på sina ställen runt om på skallen.

ja och så bröt han foten i lördags. han var med pappa och lekte med en kompis när han klättrade upp på en liten kulle/jordkällare. Min man ropade till honnom att gå ner och som alltid med lusk när någon höjer rösten så får han en hu och ramlade det ner men försökte landa på fötterna och då gick det som det gick. så han har haft gips fram tills igår. pga kramperna har det sagts att han ej kan ha gips då han kan knäcka skenan så vi tillbringade hela gårdagen på sjukhuset för de special tillverkade en speciel plast "stövel" åt han så nu kan han faktiskt gå lite igen vilket jag uppskattar och han också. den är djävligt bra att sparkas med har han upptäckt.
    så när jag då väl var på sjukhuset och han befann sig i sitt absolut esse vad gäller aggressivitet så beslutade jag att prata med barnmedicin och de tillkallade bup vilket djävla slöseri med tid. jag bröt ihop och grät och försökte förklara att lusk behöver hjälp. då skulle de börja tjaffsa om att JAG skulle kontakta soc för avlastning!?
    De fattade bara inte att jag är inte den som behöver avlastning jag är en vuxen människa med någorlunda stabilt psyke den far illa den som mår dåligt är min son och han blir dödstressad runt nytt folk så det vore att hälla bensin på elden att skaffa en akut temporär avlastning. jag vet fan inte vad jag hade hoppats på men någon hjälp för lusk men det verkar ej finnas hjälp för han att få.
    känns bara skit just nu.

• lillis23
    Mopsan skrev 2010-03-30 22:20:48 följande:
    skriver inte särskilt mkt nu men läser dagligen. Lusk är som han är känns rätt mörkt det sista. Rätt aktiv vad gäller kramperna har vart värre har vart bättre så inte kt att säga om det. Har börjat med något nytt vet ej om det är partiell komplexa anfall light version eller vad fan det är. men det är jobbigt som fan. Han får hallucinationer dagligen nu som kan hålla på i tiar fram och tbx där han stirrar på något får större och större ögon och ser skräckslagen ut sen får han som panik och skakar i kroppen och skriker av skräck. helt djävla omöjligt att ge stes när han håller på så ockå så det är mest att försöka lugna krama hårt och prata med honom och be en bön att det ska ge med sig. nu börjar han ju komma upp i doserna på keppran och med det förvandlas han till ett keppra troll. jag är sönderklöst, fylld med blåmärken, fattig på hår på sina ställen runt om på skallen. ja och så bröt han foten i lördags. han var med pappa och lekte med en kompis när han klättrade upp på en liten kulle/jordkällare. Min man ropade till honnom att gå ner och som alltid med lusk när någon höjer rösten så får han en hu och ramlade det ner men försökte landa på fötterna och då gick det som det gick. så han har haft gips fram tills igår. pga kramperna har det sagts att han ej kan ha gips då han kan knäcka skenan så vi tillbringade hela gårdagen på sjukhuset för de special tillverkade en speciel plast "stövel" åt han så nu kan han faktiskt gå lite igen vilket jag uppskattar och han också. den är djävligt bra att sparkas med har han upptäckt. så när jag då väl var på sjukhuset och han befann sig i sitt absolut esse vad gäller aggressivitet så beslutade jag att prata med barnmedicin och de tillkallade bup vilket djävla slöseri med tid. jag bröt ihop och grät och försökte förklara att lusk behöver hjälp. då skulle de börja tjaffsa om att JAG skulle kontakta soc för avlastning!? De fattade bara inte att jag är inte den som behöver avlastning jag är en vuxen människa med någorlunda stabilt psyke den far illa den som mår dåligt är min son och han blir dödstressad runt nytt folk så det vore att hälla bensin på elden att skaffa en akut temporär avlastning. jag vet fan inte vad jag hade hoppats på men någon hjälp för lusk men det verkar ej finnas hjälp för han att få. känns bara skit just nu.
    Hej!
    Jag lider något oerhört med dig gumman...allt man kan säga är att man tänker på dig och er ofta! Så jäkla jobbigt att i alla situationer behöva förklara allt runt lusk och att folk inte fattar. Hoppas du finner någon styrka och får lite andrum ibland för det lär du behöva..

Stackars lusk, helt vidrigt att behöva må så..vad säger den nya läkaren? Ska/bör situationen bli lugnare eller?

Skickar alla styrkekramar jag har
  • 2små2stora
    Mopsan skrev 2010-03-30 22:20:48 följande:
    skriver inte särskilt mkt nu men läser dagligen. Lusk är som han är känns rätt mörkt det sista. Rätt aktiv vad gäller kramperna har vart värre har vart bättre så inte kt att säga om det. Har börjat med något nytt vet ej om det är partiell komplexa anfall light version eller vad fan det är. men det är jobbigt som fan. Han får hallucinationer dagligen nu som kan hålla på i tiar fram och tbx där han stirrar på något får större och större ögon och ser skräckslagen ut sen får han som panik och skakar i kroppen och skriker av skräck. helt djävla omöjligt att ge stes när han håller på så ockå så det är mest att försöka lugna krama hårt och prata med honom och be en bön att det ska ge med sig. nu börjar han ju komma upp i doserna på keppran och med det förvandlas han till ett keppra troll. jag är sönderklöst, fylld med blåmärken, fattig på hår på sina ställen runt om på skallen. ja och så bröt han foten i lördags. han var med pappa och lekte med en kompis när han klättrade upp på en liten kulle/jordkällare. Min man ropade till honnom att gå ner och som alltid med lusk när någon höjer rösten så får han en hu och ramlade det ner men försökte landa på fötterna och då gick det som det gick. så han har haft gips fram tills igår. pga kramperna har det sagts att han ej kan ha gips då han kan knäcka skenan så vi tillbringade hela gårdagen på sjukhuset för de special tillverkade en speciel plast "stövel" åt han så nu kan han faktiskt gå lite igen vilket jag uppskattar och han också. den är djävligt bra att sparkas med har han upptäckt. så när jag då väl var på sjukhuset och han befann sig i sitt absolut esse vad gäller aggressivitet så beslutade jag att prata med barnmedicin och de tillkallade bup vilket djävla slöseri med tid. jag bröt ihop och grät och försökte förklara att lusk behöver hjälp. då skulle de börja tjaffsa om att JAG skulle kontakta soc för avlastning!? De fattade bara inte att jag är inte den som behöver avlastning jag är en vuxen människa med någorlunda stabilt psyke den far illa den som mår dåligt är min son och han blir dödstressad runt nytt folk så det vore att hälla bensin på elden att skaffa en akut temporär avlastning. jag vet fan inte vad jag hade hoppats på men någon hjälp för lusk men det verkar ej finnas hjälp för han att få. känns bara skit just nu.
    Nej vad tråkigt att höra att han mår så dåligt Kan de inte sätta in någon medicin mot biverkningarna av medicinen om den nu har effekt mot kramperna. Jag tror att han skulle må bra av ngt dämpande.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • happy2

Hej Alla,, Oj ja här va de still,, de ser ut som ni lyckats med påskfiranden trots allt, eller?

Själv så håller jag mig så mycket på de lugnaste de går,, mycket har hänt o kommer hända frammåt,, Orkar inte gå in på jätte mycket detaljer,, men jag hoppas på de bästa, även om de alra mörkaste har lagt sig som en jävla gardin framför mig,,

De ska i allafall göra en ny utredning för de blir inte kloka på mina anfall, men jag har gjort en drastig åtgärd själv som jag har lagt i hopp ett o ett, mina adhd medeciner är absolut en av anledningarna till de ökade anfallen,, så jag har på eget bevåg börjat trappa ner,, visst de är juint de bästa,, men jag väljer hellre mitt adhd jag o kaos, än att åka ambulans o ligga inne o säcka hopp o krampa överallt,, man funderar på att trappa ur mina tegitol o keppra oxå, inga planer på att byta til annan heller, så jag jag vetinte alls ,, men vem vet de kanske blir bra, eller jag vet inte,, jag har inte mycket mental ork alls,, skit samma, DE BLIR BRA,,  De kan inte bli värre,,
    Jag hade ett hysteriskt sammanbrått här i går o grät i 4h i sträck,, ensam skrek jag i min kudde av allt jag hade,, å de va sååå skönt att få gråta gråta gråta,,,

Jag firade en lugn 30 års firande,, FIck mig en överaskning av E,, han gav mig en kamera,, i mening att jag ska fota mina barn, kameran var ju inte min som jag använt tidigare, den var barnens pappa så den fick jag ju lämna, Barnen har haft maginfluensa så dem valde jag att inte fira dagen med just då, utan jag planerar att göra annat tillsammans med dem istl,, 

Njaa, men de var väl lite kort svammel om läget här då,,

Kram o gladis påsk

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Eldo
    happy2 skrev 2010-04-04 18:27:39 följande:
    Hej Alla,, Oj ja här va de still,, de ser ut som ni lyckats med påskfiranden trots allt, eller?Själv så håller jag mig så mycket på de lugnaste de går,, mycket har hänt o kommer hända frammåt,, Orkar inte gå in på jätte mycket detaljer,, men jag hoppas på de bästa, även om de alra mörkaste har lagt sig som en jävla gardin framför mig,, De ska i allafall göra en ny utredning för de blir inte kloka på mina anfall, men jag har gjort en drastig åtgärd själv som jag har lagt i hopp ett o ett, mina adhd medeciner är absolut en av anledningarna till de ökade anfallen,, så jag har på eget bevåg börjat trappa ner,, visst de är juint de bästa,, men jag väljer hellre mitt adhd jag o kaos, än att åka ambulans o ligga inne o säcka hopp o krampa överallt,, man funderar på att trappa ur mina tegitol o keppra oxå, inga planer på att byta til annan heller, så jag jag vetinte alls ,, men vem vet de kanske blir bra, eller jag vet inte,, jag har inte mycket mental ork alls,, skit samma, DE BLIR BRA,,  De kan inte bli värre,, Jag hade ett hysteriskt sammanbrått här i går o grät i 4h i sträck,, ensam skrek jag i min kudde av allt jag hade,, å de va sååå skönt att få gråta gråta gråta,,,Jag firade en lugn 30 års firande,, FIck mig en överaskning av E,, han gav mig en kamera,, i mening att jag ska fota mina barn, kameran var ju inte min som jag använt tidigare, den var barnens pappa så den fick jag ju lämna, Barnen har haft maginfluensa så dem valde jag att inte fira dagen med just då, utan jag planerar att göra annat tillsammans med dem istl,,  Njaa, men de var väl lite kort svammel om läget här då,,Kram o gladis påsk
    Tänker på dig Happy! Vilken skit du tvingas gå genom!!! Grattis och glad påsk!
Svar på tråden Epilepsitråden 11