• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Eldo
    060810 skrev 2010-04-09 08:16:43 följande:
    Här är det väl okej antar jag.Fått svar på snabbtestet nu i a f och det var utan anmärkning så nu hoppas vi på att nästa svar även det blir utan anmärkning.Med Mino är det faktiskt rätt så bra. Han utvecklas inte direkt frammåt, men jag tycker han verkar må bra ändå liksom.Vi har just nu grova problem med hans autismproblematik... Vi kan inte vistas ute bland folk, åka buss, leka i parken eller något. Han blir så låst och helt ifrån sig av oro. Skitjobbigt är det! Vi som ska åka till Mallorca om ca 1 månad.. Jippie att ta med honom dit.. :sTur vi åkte till USA när vi gjorde! Skulle aldrig drömma om att ta med honom dit som läget är nu i a f.Sen språket börjar bli jobbigare och jobbigare. Man förstår ju inte direkt vad han vill och det blir konflikter och en ledsen unge. Önskar så att vi fick hjälp någonstans, men det är tvärstopp. Innan han är 3 år görs ingenting! Fan det är 11½ månad kvar!Hösten närmar sig med stormsteg och allt vad det innebär för honom.. Känns skitjobbigt att vi inte har fått en utredning innan bebis kommer så han kan få rätt hjälp utan vi ska leva i helvetet först med bebis och sen med Mino i ca ett halvår innan han kan få hjälp.. Jippie!Nä slut på klagandet och så ska jag berätta något roligt! :)Mino har börjat mer och mer att nynna till sånger.. Eller han säger: dada och så "sjunger" han sin sång, ofta med helt rätt melodi och antal dada (ord) så att man verkligen hör vilken sång det är. Han lyser med hela ansiktet när jag berömmer honom för att han sjunger så fint. :)Det är väl det stora som hänt här på sista tiden. Kanske lite utveckling ändå. Detta kunde han ju inte för 3 månader sen i a f. :p
    Ta mig inte fel nu lova det för jag vill bara hjälpa! Men....det låter på dig som att om Mino får en diagnos så blir allt bra. Du kallar det för att leva i helvete och jag tolkar det som om att "helvetet" försvinner om han får en diagnos och du/ni hjälp. Är det autism så spelar det ingen roll om man får hjälp...."helvetet" finns kvar. Min pojke fick sin autismdiagnos när han var 3½ år och jag anser att jag har mycket kunskap och erfarenhet av autism (både genom jobbet och genom min son), men nu när sonen är 7 år så är livet då INTE enklare. Då har vi ändå haft stöd av hab sedan han var bebis.

Jag tror du behöver tänka att om du inte får hjälp nu så får DU fixa det. Inte se det som att du måste vänta i 11 månader. Läs, läs och läs. Något som de allra flesta barn med autism mår bra av är bildstöd. Det kan du fixa redan nu. Vill du ha tips på hur du själv kan göra schema för en dag, schema för vilka kläder som ska tas på osv så inboxa mig. Förbereda, avleda och upprepa är tre viktiga ord i vår vardag.

Sen kanske du kan ringa till Önnestads folkhögskola. Där har de TUFF-utbildning (teckenspråksutbildning för föräldrar). Barn som är i behov av tecken har rätt till det. Helst vill de att man ska ha gått steg 1 och steg 2 genom hörsel- och dövenheten, men de tar bara emot föräldrar till hörselskadade/döva barn. Men, när jag träffade ansvarig för TUFF på Önnestads så sa hon att de inte nekar föräldrar om de inte har gått. Just för att alla inte har en hörselnedsättning men ändå behöver tecken.

Kram till dig!
  • anne h
    Eldo skrev 2010-04-09 17:35:38 följande:
    Sen kanske du kan ringa till Önnestads folkhögskola. Där har de TUFF-utbildning (teckenspråksutbildning för föräldrar). Barn som är i behov av tecken har rätt till det. Helst vill de att man ska ha gått steg 1 och steg 2 genom hörsel- och dövenheten, men de tar bara emot föräldrar till hörselskadade/döva barn. Men, när jag träffade ansvarig för TUFF på Önnestads så sa hon att de inte nekar föräldrar om de inte har gått. Just för att alla inte har en hörselnedsättning men ändå behöver tecken. Kram till dig!
    Nya språklagen säger ju att alla som har behov av teckenspråk för sin kommunikation ska få det, oavsett hsk eller ej.
    Dvs TUFF är nu öppet för alla som behöver det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo
    anne h skrev 2010-04-09 18:04:35 följande:
    Nya språklagen säger ju att alla som har behov av teckenspråk för sin kommunikation ska få det, oavsett hsk eller ej.Dvs TUFF är nu öppet för alla som behöver det.
    Precis vad jag menade med mitt svamliga inlägg {#lang_emotions_laughing}
  • 060810

Nej jag tar inget fel och det är nog så jag tänkt med faktiskt.. :s  Att allt löser sig om vi får en diagnos.. Men du har så rätt för vad fan hjälper det?! Vi är ju kvar i samma helvete ändå.
    Jag ska försöka ta tag i allt kring tecken och bildstöd. Nackdelen är att förskolan vägrar ju göra något för att hjälpa.. :(  Så det får bli hemma. Men kan det hjälpa att göra det hemma och underlätta då så är det skitbra.

Tar gärna emot hjälp med hur jag gör med bilder och så. Tecken tror jag är för avancerat just nu. Gick bra ett tag med att teckna äta, som vi körde mest med. För att han ska säga till när han är hungrig. vilket han inte annars gör. Det funkade ett tag, men sen försvann det liksom. Men det är värt ett försök.
    Vi får inte komma till logoped innan han är 3 år, ingen utredning innan han är 3 år.. De anser allt så normalt innan man är 3 år.. :(  Så det blir till att försöka lära sig själv här.

Jag tycker det är bra att ni "skäller" på mig lite för jag har inte orkat inse att det kommer vara jävligt jobbigt med min lille kille även framöver.. Han är ju samma unge, med eller utan diagnos.
    Men jag hade kunnat få stöd och hjälp med hur jag ska bemöta honom om vi hade en diagnos + att dagis skulle vara "tvungna" att hjälpa honom. Det är nog mer jag som behöver hjälpen än Mino kanske just nu. Jag behöver få veta hur jag ska handskas med honom på bästa sätt, både för honom och mig.

Kan berätta att det gick i a f bra att lämna honom till stödisarna idag. Han vart inte ens ledsen när jag skulle gå!! :) *såååå skönt*

• Mopsan

Hej allihopa!

Mrs Ekka GRATTIS! {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_flower}
    En liten Tove! Vilket sött namn. Hoppas hon och storebror kryar på sig nu. Som nybliven mamma är det kämpigt nog har jag tyckt utan allt det som ni kämpar med. Hoppas det blir lite lugn och ro så du får en chans att bara njuta lite

Happy: Hallo sötnos som verkar mindre söt än vanligt Men du vet skönhet har du så det räcker både inne och ute att ute delen är lite påverkad för tillfället är bara pettitesser Men usch för den där smärtan du vet ju vilka problem jag har med min käft och käkledsinflamationer och skit (vilket även det påverkat mitt utseende till den mer apliknande sorten med bettskenan inne ) så jag kan föreställa mig vad det är du uthärdar just nu. Citodon får du men hjälper det? För när jag har haft som värst så smällde jag i mig både citodon, dexofen, voltaren, dikklofenak, ipren, alvedon och smörjde in munnen med xylocain salva när jag pratade med sjukhuset sen så fick de ju panik för de förstod inte hur jag kunde stå på benen efter de sjuka mängder jag smällt i mig. Så inne på sjukhuset så avlöste de min smärta med morfin och stesolid det var det absolut enda som fungerade. Nej jämfört med förlossning var den smärtan döden och förlossning en spott i havet.
    Men va skönt att det ser bättre ut krampmässigt. Go girl.

Schnappi jag måste instämma i vad Eldo skriver där och jag känner igen mig i din situation. Herregud bara vi skulle få rade på vad som var fel på Lusk så skulle ju saken vara biff sen tänkte man ju någonstans däinne. Nu var ju inte läget så. Vi vet vad det är för fel men inte har det hjälpt ett smack för Lusk är situationen lika hopplös.
    Skönt att höra att det prel testerna visat bra håller tummarna.

Myran hur går det för er?

• Mopsan

Situationen för oss vär väll ganska oförändrad. Haft ett par bra dagar med låg krampfrekvens men desto värre humör men sen igår så startade han igen och den trenden har hållit i sig in i den här dagen. Har haft GM här nyss men sover tyvärr inte och vi vet väll vad det betyder :-/
    Han blev vaccinerad i veckan som Happy sa och jag bara hoppas att det inte ska förvärra någonting. Vi har ju pratat med neurologen i gbg om det och hon sa att hans typ av ep inte borde påverkas av vaccinationen. Så hoppas hoppas vi vet att han inte borde påverkas men vet lusken det?

Hade en riktigt "rolig" upplevelse igår. Ep tråden Live ungefär.
    Sålde en ponny och redan i telefonen så kännde jag att det var en rolig okomplicerad kvinna jag talade med
    Så när vi stod och skulle skriva papprena så började prata om Lusk och hans ep och nu lite pinsamt på det där förenklade viset som man talar till de oinvigda "Ja min son han har en riktigt svår ep blabla bla" ni vet det där. Och snabbt insåg jag att jag talade med fullfjädrad ep mamma. Ärligt jag hade kunnat kidnappa henne och diskutera ep med henne heeeeeela kvällen om jag hade kunnat för det var så underbart att få bara prata och prata ep utan det där förklarandet som man jämt måste om man pratar med andra.  Det var så välbehövligt kan jag säga och gjorde min dag

• Puff 2008
    Mopsan skrev 2010-04-10 12:15:43 följande:
    Hej allihopa!Mrs Ekka GRATTIS!  En liten Tove! Vilket sött namn. Hoppas hon och storebror kryar på sig nu. Som nybliven mamma är det kämpigt nog har jag tyckt utan allt det som ni kämpar med. Hoppas det blir lite lugn och ro så du får en chans att bara njuta lite Happy: Hallo sötnos som verkar mindre söt än vanligt Men du vet skönhet har du så det räcker både inne och ute att ute delen är lite påverkad för tillfället är bara pettitesser Men usch för den där smärtan du vet ju vilka problem jag har med min käft och käkledsinflamationer och skit (vilket även det påverkat mitt utseende till den mer apliknande sorten med bettskenan inne ) så jag kan föreställa mig vad det är du uthärdar just nu. Citodon får du men hjälper det? För när jag har haft som värst så smällde jag i mig både citodon, dexofen, voltaren, dikklofenak, ipren, alvedon och smörjde in munnen med xylocain salva när jag pratade med sjukhuset sen så fick de ju panik för de förstod inte hur jag kunde stå på benen efter de sjuka mängder jag smällt i mig. Så inne på sjukhuset så avlöste de min smärta med morfin och stesolid det var det absolut enda som fungerade. Nej jämfört med förlossning var den smärtan döden och förlossning en spott i havet. Men va skönt att det ser bättre ut krampmässigt. Go girl. Schnappi jag måste instämma i vad Eldo skriver där och jag känner igen mig i din situation. Herregud bara vi skulle få rade på vad som var fel på Lusk så skulle ju saken vara biff sen tänkte man ju någonstans däinne. Nu var ju inte läget så. Vi vet vad det är för fel men inte har det hjälpt ett smack för Lusk är situationen lika hopplös. Skönt att höra att det prel testerna visat bra håller tummarna. Myran hur går det för er?
    Jo, efter en kaotisk vecka så är det just nu ganska lugnt.
    Myran har ju stått på Betapred ganska länge, men i mitten av mars trappades det ut helt. Hon har sedan blivit tröttare successivt. Inte alarmerande men ändå så att man haft lite extra koll. I torsdags (för en och en halv vecka sedan) så var hon lite rosslig på natten för tredje eller fjärde natten på raken oc h på morgonen när vi inhalerar henne så lägger hon av. En riktigt ful kramp (tänk typ en tonisk utan andning) som övergår till medvetslös utan andning. Så det vara bara att plocka fram HLR kunskaperna, larma 112 och blåsa. Efter ca 3 min andades hon själv igen. Ambulanserna var jäkligt snabbt på plats så det vara bara att åka upp. Krampade även i abulansen (klonisk kramp) och sedan en tonisk-liknande med andningstopp (om än mildare) på akuten. Lite stissig torsdagsmorgon får jag säga. Tillbringade en dag på IVA och sov sedan på medicin istället. Åkte hem på fredag em igen. Men så feber natten till lördag och ett par kramper av varierande karaktär hemma mitt i natten. Hon var så rosslig så det var bara att åka in igen. Har nu tillbringat ett vecka på medicin med syrgas. Bara en förkylning, men så slår sådana ibland på Myran dessvärre, och denna gången förmodligen pga att hon trappat ut kortison. Nu är vi hemma på helg permission med en ny kortisonbehandling. Tror var enda neurolog på drottn silvias var involverad under veckan...
  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2010-04-10 15:23:13 följande:
    Jo, efter en kaotisk vecka så är det just nu ganska lugnt. Myran har ju stått på Betapred ganska länge, men i mitten av mars trappades det ut helt. Hon har sedan blivit tröttare successivt. Inte alarmerande men ändå så att man haft lite extra koll. I torsdags (för en och en halv vecka sedan) så var hon lite rosslig på natten för tredje eller fjärde natten på raken oc h på morgonen när vi inhalerar henne så lägger hon av. En riktigt ful kramp (tänk typ en tonisk utan andning) som övergår till medvetslös utan andning. Så det vara bara att plocka fram HLR kunskaperna, larma 112 och blåsa. Efter ca 3 min andades hon själv igen. Ambulanserna var jäkligt snabbt på plats så det vara bara att åka upp. Krampade även i abulansen (klonisk kramp) och sedan en tonisk-liknande med andningstopp (om än mildare) på akuten. Lite stissig torsdagsmorgon får jag säga. Tillbringade en dag på IVA och sov sedan på medicin istället. Åkte hem på fredag em igen. Men så feber natten till lördag och ett par kramper av varierande karaktär hemma mitt i natten. Hon var så rosslig så det var bara att åka in igen. Har nu tillbringat ett vecka på medicin med syrgas. Bara en förkylning, men så slår sådana ibland på Myran dessvärre, och denna gången förmodligen pga att hon trappat ut kortison. Nu är vi hemma på helg permission med en ny kortisonbehandling. Tror var enda neurolog på drottn silvias var involverad under veckan...
    men myran vad det ska jäklas med henne. usch vad otäckt du fick användning för HLR kunskapena iaf. Har själv tänkt att gå en sådan kurs framöver känns välbehövligt tyvärr.
    Har ni fått träffa Tove då? Nu går Myran på vilka mediciner? Diakomit och frisium eller hur var det så dåligt minne? Har de tänkt att göra några ändringar på henne? Eller är det is i magen som gäller? När jag läser vad du skriver åhhhh vad jag är tacksam att vi inte behövt några längre vändor på sjukan det sista *peppa peppar*
  • Puff 2008
    Mopsan skrev 2010-04-10 16:48:43 följande:
    men myran vad det ska jäklas med henne. usch vad otäckt du fick användning för HLR kunskapena iaf. Har själv tänkt att gå en sådan kurs framöver känns välbehövligt tyvärr. Har ni fått träffa Tove då? Nu går Myran på vilka mediciner? Diakomit och frisium eller hur var det så dåligt minne? Har de tänkt att göra några ändringar på henne? Eller är det is i magen som gäller? När jag läser vad du skriver åhhhh vad jag är tacksam att vi inte behövt några längre vändor på sjukan det sista *peppa peppar*
    Bla Tove ja. Hon är ju inte Myrans läkare egentligen men hon har varit involverad i diskussioner om Myran tidigare och hon är verkligen kanon. Ja du Mopsan, en uppfriskning av HLR är inte dumt. Lusk kan ju det där med att busa ordentligt också. Många av oss har ju gått en sån där kurs för vuxna någon gång, men det är ju dels bra att friska upp minnet (de flesta behöver ju aldrig utöva det på riktigt så man tappar ju) och dels bra att gå för barn. Kan säga att även om man nog hade vetat att man skulle improvisera om det behövdes är det väldigt skönt att veta exakt vad man skall göra. Även om jag kan lova att det är svårare på riktigt än på en docka. 
    Myran går på Frisium, Absenor och Diacomit. För den epn hon har då. Sedan har hon kvar Sabrilex från tidigare. Plus Beta pred nu då också, som förhoppningsvis blir en låg dos av annat mildare preparat framöver. Beta pred är lite väl brutalt biverkningsmässigt. Sedan har hon en rad andra mediciner som jag inte ens brukar nämna här (för magen, hon går på långtidsantibiotika, inhalationsmediciner, akutmediciner etc etc).
    Inga ändringar är aktuella för det som vi tror spökar är kortisonet. Hon har haft tillfört kortison så länge, plus Synachten förra sommaren, så hennes binjurar tillverkar inget eget. Och det mår hon inte bra av. Så vi behöver hitta en bra dos tillfört kortison av ett preparat som ändå gör att hennes binjurar kommer igång lite på egen hand.  

Gooood så skönt att det har hållt sig lite sjukhusfritt för er. Även om jag förstår att det är tufft ändå såklart. Vad står Lusk på nu..mediciner alltså? Dåligt minne här med....
  • anne h
    060810 skrev 2010-04-09 21:46:39 följande:
    Nej jag tar inget fel och det är nog så jag tänkt med faktiskt.. :s  Att allt löser sig om vi får en diagnos.. Men du har så rätt för vad fan hjälper det?! Vi är ju kvar i samma helvete ändå. Jag ska försöka ta tag i allt kring tecken och bildstöd. Nackdelen är att förskolan vägrar ju göra något för att hjälpa.. :(  Så det får bli hemma. Men kan det hjälpa att göra det hemma och underlätta då så är det skitbra. Tar gärna emot hjälp med hur jag gör med bilder och så. Tecken tror jag är för avancerat just nu. Gick bra ett tag med att teckna äta, som vi körde mest med. För att han ska säga till när han är hungrig. vilket han inte annars gör. Det funkade ett tag, men sen försvann det liksom. Men det är värt ett försök. Vi får inte komma till logoped innan han är 3 år, ingen utredning innan han är 3 år.. De anser allt så normalt innan man är 3 år.. :(  Så det blir till att försöka lära sig själv här. Jag tycker det är bra att ni "skäller" på mig lite för jag har inte orkat inse att det kommer vara jävligt jobbigt med min lille kille även framöver.. Han är ju samma unge, med eller utan diagnos. Men jag hade kunnat få stöd och hjälp med hur jag ska bemöta honom om vi hade en diagnos + att dagis skulle vara "tvungna" att hjälpa honom. Det är nog mer jag som behöver hjälpen än Mino kanske just nu. Jag behöver få veta hur jag ska handskas med honom på bästa sätt, både för honom och mig. Kan berätta att det gick i a f bra att lämna honom till stödisarna idag. Han vart inte ens ledsen när jag skulle gå!! :) *såååå skönt*
    Fortsätt med tecken, det tog 1½ år för C att börja teckna (och jag höll på att missa det!) så det behöver ju inte vara för svårt för honom.. 
    Om han förstår/verkar förstå så använd några få tecken, fortsätt med "äta" varje gång du säger det ordet, "mamma" varje gång du tjatar om dig själv , "titta" "kom" osv (asså teckna dem, såklart ) "Bebis" hoppas jag kommer också vara ett vanligt ord snart om ni inte använder det redan.
    Dränk honom inte med TSS, låt honom få några ord som ni verkligen använder till att börja med, som ni verkligen håller fast vid.
    En del barn har inget emot att man tar deras händer och visar dem tecken, andra avskyr det direkt och vägrar att någon rör/tecknar med deras händer.. jämförbart med att peta i deras mun för att försöka få tungan rätt vid olika ljud..
    Bildstöd vet jag inte så mycket om, vi har använt det väldigt begränsat men vi använder det fortfarande i viss mån.
    Vi har några bilder som sitter på toa för vad han ska göra där som är bra fortfarande när han inte vill tvätta händerna (det är "toa", "papper", "spola", "tvätta händer", "Torka händer" på bilderna)
     Den bildremsan pekar jag på när C vägrar tvätta sig efter toabesöket, han säger så "ÅÅÅÅÅHHHH!" och slokar med axlarna och masar sig till handfatet.. det står ju där att han ska göra det, då gör han så.
    Vi har fått lite sådana bilder från arbetsterapeuten på HAB, man sätter ihop de bilder som passar en själv/ens barn så skriver de ut och laminerar.
    Digitalkamera och skrivare är bra att ha när man håller på med bildstöd, man fotograferar allt i barnets närmiljö, skriver ut små böcker som det får visa/prata kring/peka på. =merkostnader i VB!!
    (det är bra även om man inte har bildstöd, alla barn gillar att visa vad de gjort på dagis, i helgen, osv.. speciellt bra innan de får ett språk så även de kan visa vad de gjort när de kommer tillbaka till förskolan osv.)
    känns lite väl OT detta.. hoppas ni ursäktar..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Epilepsitråden 11