• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • 060810

Här är det väl okej antar jag.
    Fått svar på snabbtestet nu i a f och det var utan anmärkning så nu hoppas vi på att nästa svar även det blir utan anmärkning.

Med Mino är det faktiskt rätt så bra. Han utvecklas inte direkt frammåt, men jag tycker han verkar må bra ändå liksom.
    Vi har just nu grova problem med hans autismproblematik... Vi kan inte vistas ute bland folk, åka buss, leka i parken eller något. Han blir så låst och helt ifrån sig av oro. Skitjobbigt är det! Vi som ska åka till Mallorca om ca 1 månad.. Jippie att ta med honom dit.. :s
    Tur vi åkte till USA när vi gjorde! Skulle aldrig drömma om att ta med honom dit som läget är nu i a f.
    Sen språket börjar bli jobbigare och jobbigare. Man förstår ju inte direkt vad han vill och det blir konflikter och en ledsen unge. Önskar så att vi fick hjälp någonstans, men det är tvärstopp. Innan han är 3 år görs ingenting! Fan det är 11½ månad kvar!
    Hösten närmar sig med stormsteg och allt vad det innebär för honom.. Känns skitjobbigt att vi inte har fått en utredning innan bebis kommer så han kan få rätt hjälp utan vi ska leva i helvetet först med bebis och sen med Mino i ca ett halvår innan han kan få hjälp.. Jippie!
    Nä slut på klagandet och så ska jag berätta något roligt! :)
    Mino har börjat mer och mer att nynna till sånger.. Eller han säger: dada och så "sjunger" han sin sång, ofta med helt rätt melodi och antal dada (ord) så att man verkligen hör vilken sång det är. Han lyser med hela ansiktet när jag berömmer honom för att han sjunger så fint. :)
    Det är väl det stora som hänt här på sista tiden. Kanske lite utveckling ändå. Detta kunde han ju inte för 3 månader sen i a f. :p

• siren

God morgon!
    Här har A haft en jättebra period mellan slutet av februari tills onsdagen förra veckan. Inga synliga kramper och vi började trappa ur fenemal och öka absenoret. Men sen fick han då en rejäl infektion i luftvägarna och han  fick rejält med kramper. Fem dygn på sjukhus med intrevenös antibiotika och stesolid i omgångar för kramperna. Kom hem i söndags. I tisdags fick han magsjuka och där står vi nu. Kramper och upptrappning på hans sondmat igen och vätskeersättning nattetid. Så A är trött och slut och spinkig som sjutton. Är allmänt less.
    Sen vet jag inte om jag berättat att A blev storebror den 11 mars till en liten Tove. Som även hon är sjuk, dock "bara" förkyld som sjutton! Storebror E är emellertid frisk. Alltid något.

Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥ Tove 2010
  • Triplet lady

Hej allihop!
    Hoppas att den låga aktiviteten här i tråden innebär att många har haft en lugn och skön påsk.

Mopsan, hur är det med er nu?

Mrs Ekka, grattis till tjejen!! Vad roligt med en ny liten bebis! Tråkigt att höra att A är sämre igen, hoppas att det är en tillfällig svacka. Förhoppningsvis är väl värsta sjukdomssäsongen över nu på ett tag...

Schnappi, skönt att höra att provsvaren var utan anmärkning! Jag tycket att Mino är jätteduktig som har börjat sjunga Det gör inte någon av mina pojkar än. Men jag fattar inte att ni inte får någon hjälp! Tyvärr kan jag inte ge några råd eftersom det var så längesen jag bodde i Sverige och vet inte hur systemet fungerar. Men hade det varit här så hade jag ringt och skrivit brev till lokalpolitiker, motsvarigheten till landstingschef osv tills det hände något.

Jag har fått höra av många att vi har haft ovanligt mycket tur som fått hjälp för Joar så fort. Nu har vi inte varit på Early Intervention sedan före påsk (har varit i Sverige på semester) men vi ska dit nästa vecka igen.

Joar har gjort en hel del framsteg de sista veckorna, hurra! Han börjar äntligen härma lite ord och gester. T ex, när man frågar "Var är lampan?" så pekar han på den. Och pekar på bilder i böcker. Han har börjat lära sig att stapla ringar och klossar också. Och nu kan han själv krypa nerför trappen, förut kunde han bara krypa uppför. Han tar några steg då och då, kan stå på huk en stund osv. Det värsta är att han har blivit väldigt mammig och pappig. Vill bara sova i vår säng. Lägger man honom i spjälsängen så blir han hysterisk och klättrar över kanten. Livsfarligt! På ep-fronten intet nytt, tack och lov.

• happy2

Ekka grattis till flickan,

Jo jag har upp piggande händelse,, jag trappat ner på ina ADHD medeciner o med de har kramperna blivit mindre igen tack o lov,, mycket stabilare,, Dock har jag ju blivit mer hyper  men jag dampar heller än Krampar,, Pest eller kolera i andra ögon,, Men jag går på pencelin pga baktriel inflamation i hörntanden upperkäke som snabbt spridde sig så halva höger sida av ansiktet är uppsvällt o jag ser ut ha tagit 10 roder med Tyson typ ASG,, Dunder kur plus citedon, men som sagt pencelin hjälper inte på virus som i sin tur tog schansen o attackera o gav mig hals infektion o öron feber som går upp o ner,, ÅÅ jag känner mig sååå snygg.. Ont som fan, men jag står ut bara jag inte krampar,,

Haha Jag fick den här kommentaren på en fika för ett par dagar sen av en vän att han inte kunnde fatta att jag kunnde vara trevlig med tandvärk o feber oett svullet anikte, Jag bara bratst i asg, för de har jag tänkt på oxå,,Hög smärttröskel har jag de vet jag,, o de är inte till någon fördel när man ska träffa läkaren när man har ont o inte pallar med smärta längre, för jag kan ju inte vara spec otrevlig utan jag ler o skrattar o läkaren har minen vad fan jag gör där typ..Men när jag står o stampar o gör massa hel konstiga rörelser då tror många att jag har fått hjärnsläpp,, jag hanterar smärta genom att stutsa o röra på mig så länge de inte är migrän vi prata om eller om jag redan börjat krampa som utlöst av smärta..

Men jag är glad att jag inte har samma krampnivåer som för 2v sen,, de kanske finns lite ljus igen

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Triplet lady
    happy2 skrev 2010-04-09 11:20:05 följande:
    Ekka grattis till flickan, Jo jag har upp piggande händelse,, jag trappat ner på ina ADHD medeciner o med de har kramperna blivit mindre igen tack o lov,, mycket stabilare,, Dock har jag ju blivit mer hyper  men jag dampar heller än Krampar,, Pest eller kolera i andra ögon,, Men jag går på pencelin pga baktriel inflamation i hörntanden upperkäke som snabbt spridde sig så halva höger sida av ansiktet är uppsvällt o jag ser ut ha tagit 10 roder med Tyson typ ASG,, Dunder kur plus citedon, men som sagt pencelin hjälper inte på virus som i sin tur tog schansen o attackera o gav mig hals infektion o öron feber som går upp o ner,, ÅÅ jag känner mig sååå snygg.. Ont som fan, men jag står ut bara jag inte krampar,,Haha Jag fick den här kommentaren på en fika för ett par dagar sen av en vän att han inte kunnde fatta att jag kunnde vara trevlig med tandvärk o feber oett svullet anikte, Jag bara bratst i asg, för de har jag tänkt på oxå,,Hög smärttröskel har jag de vet jag,, o de är inte till någon fördel när man ska träffa läkaren när man har ont o inte pallar med smärta längre, för jag kan ju inte vara spec otrevlig utan jag ler o skrattar o läkaren har minen vad fan jag gör där typ..Men när jag står o stampar o gör massa hel konstiga rörelser då tror många att jag har fått hjärnsläpp,, jag hanterar smärta genom att stutsa o röra på mig så länge de inte är migrän vi prata om eller om jag redan börjat krampa som utlöst av smärta.. Men jag är glad att jag inte har samma krampnivåer som för 2v sen,, de kanske finns lite ljus igen
    Åh happy, vad skönt att höra att kramperna har minskat! Men herregud vad du får gå igenom vännen... Om jag hade varit så inflammerad som du är nu så hade jag bara stannat i sängen. Men allt är ju relativt och kramperna är ju värre än allt annat vad jag förstår! Kram på dig.
  • happy2
    Triplet lady skrev 2010-04-09 11:31:22 följande:
    Åh happy, vad skönt att höra att kramperna har minskat! Men herregud vad du får gå igenom vännen... Om jag hade varit så inflammerad som du är nu så hade jag bara stannat i sängen. Men allt är ju relativt och kramperna är ju värre än allt annat vad jag förstår! Kram på dig.
    Tack sötis,,Men de går över, Men jag asg varje gång jag går förbi spegeln,, Ligga i sängen jo du,, de gör jag lite då o då, när jag har tagit smärtis ja då passar jag på att bara vila lite,, Men De blir bättre o bättre,,
    Hur är de med dig o familjen då?

Mopsan vännen,, hur har ni de.. Hur mår lusken,, hur gick vacinationerna o bvc kontrollerna?
    Kram på er
  • Triplet lady
    happy2 skrev 2010-04-09 11:49:41 följande:
    Tack sötis,,Men de går över, Men jag asg varje gång jag går förbi spegeln,, Ligga i sängen jo du,, de gör jag lite då o då, när jag har tagit smärtis ja då passar jag på att bara vila lite,, Men De blir bättre o bättre,, Hur är de med dig o familjen då?Mopsan vännen,, hur har ni de.. Hur mår lusken,, hur gick vacinationerna o bvc kontrollerna?Kram på er
    Ja det är ju bra att du tar det på det sättet

Med oss är det bara bra tack, förkylda ungar och en klängig Joar bara men det är ju peanuts.
  • happy2
    Triplet lady skrev 2010-04-09 12:02:56 följande:
    Ja det är ju bra att du tar det på det sättet Med oss är det bara bra tack, förkylda ungar och en klängig Joar bara men det är ju peanuts.
    Haha jja jo du,, skönt endå att de är mer "dagliga" vardagstbekymmer så man inte alltid sticker ut ur mängden så att säga..
  • anne h
    060810 skrev 2010-04-09 08:16:43 följande:
    Här är det väl okej antar jag.Fått svar på snabbtestet nu i a f och det var utan anmärkning så nu hoppas vi på att nästa svar även det blir utan anmärkning.Med Mino är det faktiskt rätt så bra. Han utvecklas inte direkt frammåt, men jag tycker han verkar må bra ändå liksom.Vi har just nu grova problem med hans autismproblematik... Vi kan inte vistas ute bland folk, åka buss, leka i parken eller något. Han blir så låst och helt ifrån sig av oro. Skitjobbigt är det! Vi som ska åka till Mallorca om ca 1 månad.. Jippie att ta med honom dit.. :sTur vi åkte till USA när vi gjorde! Skulle aldrig drömma om att ta med honom dit som läget är nu i a f.Sen språket börjar bli jobbigare och jobbigare. Man förstår ju inte direkt vad han vill och det blir konflikter och en ledsen unge. Önskar så att vi fick hjälp någonstans, men det är tvärstopp. Innan han är 3 år görs ingenting! Fan det är 11½ månad kvar!Hösten närmar sig med stormsteg och allt vad det innebär för honom.. Känns skitjobbigt att vi inte har fått en utredning innan bebis kommer så han kan få rätt hjälp utan vi ska leva i helvetet först med bebis och sen med Mino i ca ett halvår innan han kan få hjälp.. Jippie!Nä slut på klagandet och så ska jag berätta något roligt! :)Mino har börjat mer och mer att nynna till sånger.. Eller han säger: dada och så "sjunger" han sin sång, ofta med helt rätt melodi och antal dada (ord) så att man verkligen hör vilken sång det är. Han lyser med hela ansiktet när jag berömmer honom för att han sjunger så fint. :)Det är väl det stora som hänt här på sista tiden. Kanske lite utveckling ändå. Detta kunde han ju inte för 3 månader sen i a f. :p
    Tänkte ang språket; använder ni tecken eller bildstöd?
    Vi använder ju TSP, har använt TSS/TAKK i 8 år innan, så skrik till om du behöver nåt..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Epilepsitråden 11