• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • 2små2stora
    060810 skrev 2010-04-15 14:24:32 följande:
    3bus: Jag köpte en Emmaljunga Nitro city, men jag vet inte om man kan ångra sig... Känns som jag köpt fel vagn just nu... Den har inte leverans förrän v. 18 och jag tror jag hittat en bättre vagn till Mino faktiskt... Det är Bugaboo Bee som vi hade tidigare men de har föbättrat den så nu är den så perfekt som jag vill att en vagn ska va till honom (anfallsskyddad) och den passar ju även att ha till bebis när hon kommer sen... Fan att jag inte såg att Buggan ändrat på vagnen så den blir perfekt till oss innan jag beställde Nitron...
    Jag tror att du kan ändra dig. Ring butiken redan idag och fråga.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora

Fick bekräftat igår att min stora kille ska få åka på ett motor och äventyrsläger i sommar genom LSS och kommunen

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 060810

Såg nu att buggan kostar 6000 kr och jag gav 5000 med ståbräda för Nitron efter rabatt, så får kanske stå ut med Nitron ändå...
    Ja jag är så jäkla knasig av mig med vagnar, vill ha den perfekta vagnen och den finns ju inte.. men buggan är ju ruskigt nära nu.. sen att jag måste vänta 3 veckor till på vagnen känns lagom kul... Hon sa omg. leverans och det blev ju inte så... hade jag inte varit inne i butiken och legat på idag hade jag inte ens fått besked om 3 veckors väntetid... Känns som 3 veckor är en evighet att vänta när problemen är så stora just nu. Inte med anfallen men med hans låsningar när vi är ute bland folk...

• Sirelisse

Hej igen.

Jag skrev här hos er i februari månad med frågor kring utredning inför ställandet av diagnos epilepsi och blev mycket glad för era svar!

Idag har vi varit på barnneuro för uppföljning efter sömneeg och datortomograf. Ingen utav undersökningarna visade något. Lilleman har varit krampfri sedan 9/12 (bortsett från feberkramp i början av januari).
    Vi kommer inte starta någon medicinering utan avvakta i hopp om att det inte blir några fler oprovocerade anfall.

Nu vill jag tacka er för det stöd jag fått. Det har varit jätteskönt att veta att jag har er i ryggen att vända mig till med mina frågor utifall mötet med läkaren idag hade blivit knivigt som gången innan. Tack och lov känner jag att det är rätt så lungt nu och att mina frågor är besvarade så jag ville bara berätta hur det gått för er samtidigt som jag ger er ett stort uppskattande tack!
    Jag hoppas att ni får en härlig vår tillsammans med era underbara ungar!
    Kramar från mig och min familj

• 060810

Siron:
    Vad skönt att det inte verkar vara ep. Men ett eeg som inte visar behöver inte betyda något, det har jag själv erfarenhet av... Men sen hade Mino många kramper så det blev ju att sätta in medicin, men det tog med 9 månader innan de gjorde det...
    Sen vad det har fått för konsekvenser kan man bara spekulera i...

• happy2

Mopsan träligt med Lukas "strålande" humör där,,Får en liten flachback närjag själv högg en lärare i småskolan med en blyerspennna halvvägs genom handen,,lite läskigt när maninte kan kontrolera dessa humörsvängningar,, spec när man som barn blir minst lika rädd som när man var arg när man ser vad som hänt,,

Skönt att Fkassan gick bra oxå,, hoppas eeg ger någon som hellst hint om läget eller hur man ska tolka de,, de är väl bara o vänta som du säger,,,

Har i dag firat min storkilles 7årsdag i dag,, Tårta o kakor,, Han hade bestämt en tårta med grön marsipan,, o de fick han så klart,, men när han väl skulle äta den var de inte mycket han tog,, kolla lite på han o ser hur de blossar om kinderna o han orkar inte röra sig, temp på 40 grade pang,,  Han har i allafall inte haft feberkramper på 2år så jag hoppas de fortsätter så,, Alla 3 ungarna har gått i genom detta fenomen när febern tänder till,,
    Men mest otäckt va de när Alex fick sina första feberkramper, dessa utreddes dock o de visades bara vara just feberkramper, men han krampa så fort de blev lite temp förändring snabbt,, han krampa så luftvägarna krampa de me så han var mer gråblå många gånger,, Men som sagt de var ett tag sen de var sådanna..Hoppas de håller sig borta..

Schnappy,, Jo de är skillnad på kramptröskeln efter de jag har sänkt ut min ADHD medecin som konkurerar ut antiepileptikan keppra så.. Men nu är de mycket lugnare o vardag mer hanterbart o med mer livsglädje igen,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • 060810

Happy:
    Vad skönt att höra att vardagen är mer hanterbar för dig nu. Låter jätteskönt.
    Hoppas verkligen du får ordning på allt.
    Skönt att dina inte har feberkramper mer. Izabelle har när tempen går upp för snabbt och jag inte hinner få i henne ipren. Men det kan jag ta.
    Tror det var Mopsan jag skrämde en kväll när jag skrev att Izabelle hade haft kramp, men det var en feberkramp.
    Så glad ändå att hon har det på sätt o vis för det har gjort mig lugnare när det gäller Mino, blir inte lika rädd liksom när han fick sina första. Nu är man "van" så man tänker inte längre.. Eller jo när han fick sin sista nu för då vart han ju blå i ansiktet, eller ja inte blå men grådaskig eller nåt.. ingen vacker syn...

• Puff 2008
    happy2 skrev 2010-04-11 22:59:00 följande:
    Myran,,Många styrke kramar, har absolut inget smart att säga här,, mer än de är verkligen tuft att höra hur eran tös får kämpa så enormt mellan liv o död på de viset som ni får gå i genom rätt ofta..Kan ju berätta mer om de jag har lite mer kött på benen på är att 2 av min 3 söner har välldig jobbig astma o de är infektions känsliga men de börjar sakta men säkert klara sina "små" förkylningar bättre,, men de var absolut mer kaotiskt o vi bodde i stor sätt på sjukhuset de första 2-3 åren med dem pga astma o andings svårigheter,, Nu har ju de tack o lov inte de svårare handikapp som er söt tös, men vi har haft andings larm pga andings stopp när de sov, appner,, MR10 larmet var bäst, vi hade även c-pap ett tag för Kevin hemma när han sov, luftrören kolapsar när han sover plus att han har lite sämre lungfunktion,, men de är mycket bättre o de blir bättre o bättre hoppas vi på,, Både Alex o Kevin höll på stryka som mindre bebisar,, Bla i RS, Alex har vid många tillfällen legat på IVA,,,, men som sagt jag ville bara att du skulle veta att jag absolut vet hur de är att uppleva o se sitt barn sluta andas o tvingas göra upprepade HLR pga av andings stopp, se sitt barn vara gråvit, livlöst,, Inget man önskar någon annan att de ska få uppleva med sina barn,,Ämnet är välldig ot visserligen,, men jag ville bara att du skulle veta att du inte är ensam i tråden att uppleva dessa "tillstånd" när de gäller sitt barn..
    Tack för stödet
  • anne h
    Nu så, har vi varit ner till Astrid Lindgrens Barnsjukhus, det blir en ny mask, registering av andningsmönster, vakna assistenter varje natt, fuktare, de ställde om trycket på CPAPen,  mm....
    Lite skillnad mot Avesta som först tyckte att det ju inte fanns nåt att göra, att han kunde växa till sig innan han använder CPAP.. för det fanns bara vuxenmasker, sa de.. visst, men denna vuxenmask de testade var en stl större än den han har, men jag tror det var en näsmask, vilket jag bad dem i Avesta att testa som helmask, de sa bara att det går inte.. *suckar*
    Fasiken.. det tog dem typ 2 minuter att plocka fram en mask som passade direkt! Här har jag tjafsat med dem på sömnlab här i över ett halvår om mask!
    Sonen sov så gott där på britsen i säkert 30 minuter medan ssk och läkare ställde in tryck, kollade andning och snarkning (som fanns där trots CPAP...) Tur att vi åkte ner! Nu väntar vi på att de här ska beställa den mask som han provade så han får sova.. och så måste jag orka söka PA mitt i allt annat.. *suckar* har ju tre ungar till som jag måste räcka till..
    Iaf så såg läkaren direkt att C är totalt utmattad, att han är i stort behov av CPAP.. och berättade att det är vanligt förekommande hos personer med DS att de har det som han med andning/snarkning! Varför har ingen sagt nåt om det förut, när jag frågat? Varför har jag bara fått höra  "så små barn haaaaar inga andningsuppehåll"...! jo j****r... gissa om de har..!
    Han har nåt fel i det som styr andningen, känner att jag får vara tacksam att han lever!
    Nå, jag är nöjd med gårdagens lilla tur till Sthlm,även om det var mkt påfrestande med en unge som älskar att gömma sig, överallt... kunde inte släppa honom med blicken ens 1 minut utan att han var borta! -skulle han inte lugna ner sig när han kommit upp i 10-års åldern? HA! Han har tydligen inte läst den boken -heller..!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • lillis23

Hej alla glada!
    Länge sen sist..

Siron, härligt håller tummarna att det håller i sig.

Schnappi, kolla igen om vagnen.

Myran, tänker på er OFTA och skickar många styrkekramar. Känns futtigt, men ni finns i mina tankar.

Mopsan, kommer de sätta in något mer elller avväntar ni nu?kramis

anneh, återigen får man bekräftat att man måste tjata om allt..skönt att det gick så bra och hoppas det blir lite lättare vardag för er nu.

3busfrön, grattis till lillkillen!Låter jättekul:D

Här är det rätt bra. Fick efter mkt ångest nu äntligen byta läkare och var hos henne för en dryg vecka sen. Hon var mkt mer engagerad och inte minst tog verkligen i lilleman. Höll helt med mig ang hans nattliga kramper som inte Theralen hjälper mot, jag vill medicinera med ep-medicin och minska sömn/lungnade mediciner och hon var med på tåget direkt. Sen januari har vi inte haft en bra natt och det känns verkligen nu. Han vaknar, skriker, småkrampar och bökar runt osv....har gett Iktorivil i stort sett varje natt. Han är också jättekänslig på kvällen om vi avviker så lite som en kvart på läggningstid, börjar han småkrampa.

Vi har nu börjat med Trimonil som vi ska trappa upp och sen ta bort absenor. Efter tre nätter blev det mkt lugnare, men tyvärr är matlusten helt paj, så han vaknar ändå nästan varje natt och är hungrig men hoppas det blir bättre med tid. Någon som testat detta?

Annars mår han rätt bra och utvecklas fysiskt väldigt mkt, ställer sig upp, vill gå hela tiden och "hänger" inte längre i våra armar när han går utan går och har mkt bättre balans. Kämpar med tal, men det går inget vidare än, säger pappa och appa-som är mamma. Men vi ger inte upp!!!:)

Stor vårkram och hoppas ni alla får njuta av solen lite med era små

Svar på tråden Epilepsitråden 11