• Schwerdfeger

mindre värda barn?

Det är så mycket prat när någon får reda på att man ska ha barn, framförallt om man nu är ensamstående!
    det är alltid en massa frågor innan gratulationen kommer, ex e du tillsammans med pappan?, kommer han ta sitt ansvar, klarar du detta själv mm!

varför kan man inte få samma glada gratulation när man är ensamstående?
    ingen är redo att skaffa barn, man växer med sig i rollen och känner man verkligen att man vill behålla det oavsett vad så är det inget fel med det!

barnet mår inte bättre av att leva med båda föräldrarna , det är upp till den ensamstående att göra så att barnet får en lyckad uppväxt!

är vi ensamstående mindre värda ett barn jämfört med dem som får ett med en pojkvän?! varför tror folk att vi ensamstående mammor inte kan klara av ett barn på samma sätt som ett par?

• Svar på tråden mindre värda barn?
  • LeLove

För att vi ensamstående är så j*vla enastående att alla andra är avundsjuka att vi klarar av att uppfostra barn så j*vla bra "ändå"!!

• xXx
    LeLove skrev 2010-02-05 00:10:24 följande:
    För att vi ensamstående är så j*vla enastående att alla andra är avundsjuka att vi klarar av att uppfostra barn så j*vla bra "ändå"!!
    Ja ni är ju duktiga ,jag som kille skulle inte kunna göra det själv
  • LillaTanten

Jag minns att jag nyfiket frågade en väninna hur hon trodde att det skulle gå när jag fick veta att hon valt att bli ensamstående förälder, inte för att jag tyckte att hon eller barnet var mindre värd utan för att jag tvivlade på att jag själv hade orkat det utan den avlastning pappan gav (hade då två blöjbarn, varav ett med kolik och det andra öronbarn) så det var väl snarare nån slags förundran/beundran...

Därmed tänker jag att det kanske inte tvunget är så att de som undrar ifrågasätter er kapacitet som ensamförälder utan bara helt enkelt är nyfikna och lite imponerade?

• Schwerdfeger

Måste vara något sånt! man blir så lack när man läser vad andra skriver om att dem borde tänka igenom detta 3 gånger osv, även jag fick det svaret av några släktningar när dem fick veta att jag skulle få barn!

man är inte sämre för att man är ensamstående!
    så även om man är tillsammans med pappan och han må vara en alkolist, skulle barnet bli lyckligare just för att han är under samma tak men som är dyngrak varje dag, då hade barnet fått det bättre utan sin pappa under samma tak!

finns fan inget fel med att vara ensamstående !

• Schwerdfeger

jo men det är aldrig ett par som får frågan " klarar ni detta"
    alla som vet att dem väntar barn och är beredda att ta sitt ansvar vet vad som väntar och om man nu beundrar den ensamstående så mkt varför kan man då inte bara berömma och säga, Shit, du e verkligen stark om du klarar det för det är inte lätt!

Man vet att det inte är lätt med barn! det är inte alltid lätt att vara mamma iheller!
    måste man verkligen döma människan innan man tänker efter!

• xXx
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:16:51 följande:
    Måste vara något sånt! man blir så lack när man läser vad andra skriver om att dem borde tänka igenom detta 3 gånger osv, även jag fick det svaret av några släktningar när dem fick veta att jag skulle få barn! man är inte sämre för att man är ensamstående! så även om man är tillsammans med pappan och han må vara en alkolist, skulle barnet bli lyckligare just för att han är under samma tak men som är dyngrak varje dag, då hade barnet fått det bättre utan sin pappa under samma tak! finns fan inget fel med att vara ensamstående !
    Bara en liten undran ,har du fler barn
  • Schwerdfeger

Nej det har jag inte, jag väntar mitt första och jag är själv ensamstående !

• xXx
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:24:03 följande:
    Nej det har jag inte, jag väntar mitt första och jag är själv ensamstående !
    Okej ja jag undrade bara ,det går säkert bra för er
  • LillaTanten

Jag misstänker att mycket av det är (som jag skrev) nån form av överföringsgrej - mer eller mindre medvetet reflekterar man över hur man själv skulle ha klarat av det...

Sen kommer det naturligtvis in en hel massa egna värderingar och erfarenheter i mindre genomtänkta uttalanden, och det är tråkigt att vissa känner sig tvingade att uttala dem. Man FÅR och BÖR naturligtvis ha åsikter - men man måste inte alltid och i alla lägen vädra dem, speciellt inte om de är avsedda att såra!

Du har förhoppningsvis gjort ett aktivt val att skaffa barn som ensamstående och då är det DU som får hantera det valet - om det mot förmodan senare skulle visa sig att det av någon anledning inte skulle fungera för dig och barnet - då först finns det kanske anledning för andra att reagera - men det vet man ju först efteråt.

• LillaTanten
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:21:09 följande:
    jo men det är aldrig ett par som får frågan " klarar ni detta" alla som vet att dem väntar barn och är beredda att ta sitt ansvar vet vad som väntar
    Jodå, de frågorna fick mitt ex och jag när vi väntade vårt barn #1 - av min "älskade" svärmor. Kanske främst för att hon tyckte att vi var ALLDELES för unga - nyss fyllda 22 båda två..
Svar på tråden mindre värda barn?