• Schwerdfeger

mindre värda barn?

Det är så mycket prat när någon får reda på att man ska ha barn, framförallt om man nu är ensamstående!
    det är alltid en massa frågor innan gratulationen kommer, ex e du tillsammans med pappan?, kommer han ta sitt ansvar, klarar du detta själv mm!

varför kan man inte få samma glada gratulation när man är ensamstående?
    ingen är redo att skaffa barn, man växer med sig i rollen och känner man verkligen att man vill behålla det oavsett vad så är det inget fel med det!

barnet mår inte bättre av att leva med båda föräldrarna , det är upp till den ensamstående att göra så att barnet får en lyckad uppväxt!

är vi ensamstående mindre värda ett barn jämfört med dem som får ett med en pojkvän?! varför tror folk att vi ensamstående mammor inte kan klara av ett barn på samma sätt som ett par?

• Svar på tråden mindre värda barn?
  • vindil

Som utomstående är man kanske orolig. Man kanske tänker på sin egen mamma som blev lämnad och hade det svårt, eller på sig själv hur man mådde som ensam. Man kanske helt enkelt inte har några referenser som är positiva vad gäller ensamstående gravid.

• LeLove
    nano skrev 2010-02-05 07:57:03 följande:
    Gillar det inlägget (Är själv gift och är duktigt imponerad över ensamstående föräldrar)
    Tackar jag för
  • Schwerdfeger

alltså jag har inte hängt upp mig på detta utan det var bara en undran jag hade, jag har många som stöttar mig och är jätte glada för att jag ska få barn! men jag tycker bara att det är tråkigt att folk som ser ner på ensamstående! tycker det är synd,
    för vi e inte sämre mammor!

• Anonym (gravid, skild)
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 13:27:32 följande:
    alltså jag har inte hängt upp mig på detta utan det var bara en undran jag hade, jag har många som stöttar mig och är jätte glada för att jag ska få barn! men jag tycker bara att det är tråkigt att folk som ser ner på ensamstående! tycker det är synd, för vi e inte sämre mammor!
    Men vi kostar skattebetalarna mer!
  • LeLove
    Anonym (gravid, skild) skrev 2010-02-05 13:31:50 följande:
    Men vi kostar skattebetalarna mer!
    På vilket sätt kostar vi mer? Jag jobbar, får barnbidrag som alla andra (ensamstående som samboboende) underhållsstöd får jag från pappan. Lever varken på bostadsbirdag (ok under mammaledigheten men det var allt) eller försörjningsstöd från socialen.
  • Anonym (gravid, skild)
    LeLove skrev 2010-02-05 13:48:24 följande:
    På vilket sätt kostar vi mer? Jag jobbar, får barnbidrag som alla andra (ensamstående som samboboende) underhållsstöd får jag från pappan. Lever varken på bostadsbirdag (ok under mammaledigheten men det var allt) eller försörjningsstöd från socialen.
    Jo, det lär finnas män som betalar underhåll för sina barn - de fall jag känner till låter Försäkringskassan betala underhåll, som min f d man gjorde (planerat gemensamt barn).  De negativa reaktioner jag fick - se mitt tidigare inlägg - gällde från ytliga bekanta, som retade sig på det.

Och tror mig ha läst en och annan tråd på FL om unga kvinnor som tröttnat på skolan, och även barnafadern de väntar barn med  och sedan blir förbannade på att soc. inte omedelbart  ordnar bostad och försörjning åt dem. Varken kvinnan eller exet har arbete eller utbildning. 
  • Mariohn
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:46:31 följande:
    Men varför måste man ha en partner?  Det är väl inte barnets fel att pappan kanske inte vill ha med det att göra? den kommer ju inte få mindre kärlek för det, jag är emot abort, jag ser det som att mörda ett barn! tyvärr gör jag det och jag själv skulle aldrig kunna ta bort barnet som växer i mig! jag är inte ensamstående så, utan jag är bara inte tillsammans med pappan men pappan har valt att ta sitt ansvar även om vi bara är mycket bra vänner! men de finns dem som har bett tjejerna att dra dit dem föddes! och det är pappans val precis som det är kvinnans att föda det!
    Ja. Människor som du som tar sig friheten att kalla våldtagna barn för mördare är vidriga. 
  • Mariohn

Vänta bara tills din dotter kommer hem, våldtagen och gravid när hon är 13. Då ska du självklart sätta dig ner med henne och säga "lilla gumman. du ska föda detta barnet. Du är i vecka fem och har en svullen slemhinna i livmodern. Du komme rkanske att dö när du föder men det är det värt. För om du inte gör det är du en mördare".

Eller? Foster som blir till av en våldtäkt och ägg som råkar fästa i en trettonåring är mindre värda? Finns det olika medicinska förutsättningar för foster baserat på hur de blir till? 
  • Anonym (gravid, skild)
    Anonym (gravid, skild) skrev 2010-02-05 14:11:41 följande:
    Jo, det lär finnas män som betalar underhåll för sina barn - de fall jag känner till låter Försäkringskassan betala underhåll, som min f d man gjorde (planerat gemensamt barn).  De negativa reaktioner jag fick - se mitt tidigare inlägg - gällde från ytliga bekanta, som retade sig på det.Och tror mig ha läst en och annan tråd på FL om unga kvinnor som tröttnat på skolan, och även barnafadern de väntar barn med  och sedan blir förbannade på att soc. inte omedelbart  ordnar bostad och försörjning åt dem. Varken kvinnan eller exet har arbete eller utbildning. 
    Underhållsstöd menade jag, det FK betalar  (solidariska fäder betalar underhåll - så skiljer man på termerna, vad jag förstår).
  • LeLove
    Anonym (gravid, skild) skrev 2010-02-05 14:11:41 följande:
    Jo, det lär finnas män som betalar underhåll för sina barn - de fall jag känner till låter Försäkringskassan betala underhåll, som min f d man gjorde (planerat gemensamt barn).  De negativa reaktioner jag fick - se mitt tidigare inlägg - gällde från ytliga bekanta, som retade sig på det.Och tror mig ha läst en och annan tråd på FL om unga kvinnor som tröttnat på skolan, och även barnafadern de väntar barn med  och sedan blir förbannade på att soc. inte omedelbart  ordnar bostad och försörjning åt dem. Varken kvinnan eller exet har arbete eller utbildning. 
    Ja ok, underhållsstödet går genom försäkringskassan men han betalar ju till dom varje månad. (Så pass sams är vi inte riktigt att han vill casha in dom på mitt konto..) Ok, då är jag med lite mera iaf, men jag gillar att göra rätt för mig så jag hoppas slippa sitta under den kategorin där alla "klagar".
Svar på tråden mindre värda barn?