• Schwerdfeger

mindre värda barn?

Det är så mycket prat när någon får reda på att man ska ha barn, framförallt om man nu är ensamstående!
    det är alltid en massa frågor innan gratulationen kommer, ex e du tillsammans med pappan?, kommer han ta sitt ansvar, klarar du detta själv mm!

varför kan man inte få samma glada gratulation när man är ensamstående?
    ingen är redo att skaffa barn, man växer med sig i rollen och känner man verkligen att man vill behålla det oavsett vad så är det inget fel med det!

barnet mår inte bättre av att leva med båda föräldrarna , det är upp till den ensamstående att göra så att barnet får en lyckad uppväxt!

är vi ensamstående mindre värda ett barn jämfört med dem som får ett med en pojkvän?! varför tror folk att vi ensamstående mammor inte kan klara av ett barn på samma sätt som ett par?

• Svar på tråden mindre värda barn?
  • Schwerdfeger

Det är sant, det är äns egna beslut och ett barn är det största man man kan skaffa och det är med en i hela sitt liv och därför är det många som tvivlar och kanske tänker djupare i saker och ting och kanske tänker på mammans bakgrund istället för att tänka framåt och kanske på hur kvinnan är som person!

man kan inte dra alla människor över en kant, skulle jag se en narkoman som var gravid skulle jag genast tycka synd om det ofödda barnet, så alla har sina Åsikter och vad är en människa utan åsikter? det är det vi lever för!

Men att skaffa barn är så stort att ingen kan föreställa sig hur man reagerar när det plussar första gången förrän man själv sitter i den sitsen,
    ensamstående (iallafall jag) tänker hela tiden på vad man ska göra, och man frågar kanske sin egna mamma om råd och vad hon tycker , även om beslutet är ens eget!

det är inte ens första tanke att man ska bli mamma!

• Stinky

Ensamstående föräldrar är inte mindre värda, det finns gott om dem. Oftast har de blivit ensamstående efter en graviditet. Däremot kan jag inte förstå varför man väljer att behålla ett foster om man inte har en fast partner. Själv hade jag gjort abort. Men det är upp till var och en att bestämma.

• Schwerdfeger

Men varför måste man ha en partner?  Det är väl inte barnets fel att pappan kanske inte vill ha med det att göra? den kommer ju inte få mindre kärlek för det,

jag är emot abort, jag ser det som att mörda ett barn! tyvärr gör jag det och jag själv skulle aldrig kunna ta bort barnet som växer i mig!

jag är inte ensamstående så, utan jag är bara inte tillsammans med pappan men pappan har valt att ta sitt ansvar även om vi bara är mycket bra vänner!
    men de finns dem som har bett tjejerna att dra dit dem föddes!
    och det är pappans val precis som det är kvinnans att föda det!

• Stinky
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:46:31 följande:
    Men varför måste man ha en partner?  Det är väl inte barnets fel att pappan kanske inte vill ha med det att göra? den kommer ju inte få mindre kärlek för det, jag är emot abort, jag ser det som att mörda ett barn! tyvärr gör jag det och jag själv skulle aldrig kunna ta bort barnet som växer i mig! jag är inte ensamstående så, utan jag är bara inte tillsammans med pappan men pappan har valt att ta sitt ansvar även om vi bara är mycket bra vänner! men de finns dem som har bett tjejerna att dra dit dem föddes! och det är pappans val precis som det är kvinnans att föda det!
    Det finns ett ännu bättre alternativ än abort: preventivmedel. Varför inte använda sig av det om man vägrar abort och inte har tänkt skaffa barn. Nu tänker jag inte specifikt på dig, utan på fenomenet i sig.
  • Anonym (gravid, skild)

De reaktioner jag fick - inte från mina vänner, som kände till omständigheterna - men från grannar, kollegor osv verkade snarare gälla "Jaså en till som vi ska försörja med våra skatter (underhållsbidrag får ofta ensamma förälders barn, och bostadsbidrag, i värsta fall  försörjningsstöd, det folk kallar socialhjälp.)

Tror du inte det kan var så folk i din omgivning också tänker?

• LeLove
    xXx skrev 2010-02-05 00:14:27 följande:
    Ja ni är ju duktiga ,jag som kille skulle inte kunna göra det själv

Ääh killar skulle nog klara av det galant om dom bara gav sig an på det

• janniahlholm

jag är uppvuxen med en ensamstående mamma, dock har min pappa och mamma varit vänner jämt, så jag har varit hos honom varannan helg. och det är ju lite annorlunda.

Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:21:09 följande:
    jo men det är aldrig ett par som får frågan " klarar ni detta" alla som vet att dem väntar barn och är beredda att ta sitt ansvar vet vad som väntar och om man nu beundrar den ensamstående så mkt varför kan man då inte bara berömma och säga, Shit, du e verkligen stark om du klarar det för det är inte lätt! Man vet att det inte är lätt med barn! det är inte alltid lätt att vara mamma iheller! måste man verkligen döma människan innan man tänker efter!
    åhjo du, det är många par som får den frågan också. bland annat jag och min sambo för att vi vad AAALLDELES för unga och impulsiva och hade inte tänkt igenom vårt beslut enligt många.

själv tyckte jag bara att det var bra med alla som undrade, jag tänker som så att de bryr sig om mig och min sambo, de vill inte se oss gå in i väggen och ångra vårt beslut. jag tog det som omtanke och jag svarade varje gång "ja, det här klarar vi galant! allt känns så himla rätt!" och vi har världens underbaraste dotter på 2 månader och än går livet som en dans :) det är tufft att ha en bebis.. men jag ångrar absolut inte att vi valde att skaffa barn unga, det har jag alltid velat.

jag tror mycket handlar om hur man tar till sig det folk säger. allt är inte menat som "påhopp" utan folk kan vara genuint oroliga för hur man ska klara sig.

och de människor som är spydiga och påstår att man inte klarar av det, får man skratta gott åt sen när de ser hur underbart man har det med sitt barn. tycker inte det är något att hänga upp sig på :)
  • nano
    LeLove skrev 2010-02-05 00:10:24 följande:
    För att vi ensamstående är så j*vla enastående att alla andra är avundsjuka att vi klarar av att uppfostra barn så j*vla bra "ändå"!!
    Gillar det inlägget (Är själv gift och är duktigt imponerad över ensamstående föräldrar)
  • Johanna7831
    Schwerdfeger skrev 2010-02-05 00:07:14 följande:
    Det är så mycket prat när någon får reda på att man ska ha barn, framförallt om man nu är ensamstående! det är alltid en massa frågor innan gratulationen kommer, ex e du tillsammans med pappan?, kommer han ta sitt ansvar, klarar du detta själv mm! varför kan man inte få samma glada gratulation när man är ensamstående? ingen är redo att skaffa barn, man växer med sig i rollen och känner man verkligen att man vill behålla det oavsett vad så är det inget fel med det! barnet mår inte bättre av att leva med båda föräldrarna , det är upp till den ensamstående att göra så att barnet får en lyckad uppväxt!är vi ensamstående mindre värda ett barn jämfört med dem som får ett med en pojkvän?! varför tror folk att vi ensamstående mammor inte kan klara av ett barn på samma sätt som ett par?
    Hej!

Jag tycker att du skriver väldigt bra här och berättar! Jag håller med dig till 100%!
    Lycka Till!
  • Anonym (,.....)

Men det finns faktist många par med gemensamma barn där det bara är den ENA föräldern som tar hand om barnen/barnet!!!!!! Och då menar jag med allt!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden mindre värda barn?