• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • Ari Gold

Tipsar om att jag har en utlottning av skolplanscher i min blogg.
    Antar att det är OK att tipsa då jag inte har reklamannonsering i bloggen och tävlingen ej är sponsrad.

Man kommer till bloggen genom länk i sidfoten.

• Agnes72
    ninmid skrev 2010-10-27 10:59:59 följande:
    Ingen som har något tips på vitt hallbord? 
    Vi har en vit lantlig skänk från Ilva. Den har många lådor och "snäck"handtag. Kanske inte tänkt som hallbord, men hos oss fungerar det fint och bra förvaring.
  • Agnes72

Har läst er tråd många gånger, hoppas nu att ni kan råda. Lite orolig för svaren

Vi ska köpa ny soffa, den gamla har verkligen gjort sitt. Har en tygsoffa, älskar vita soffor, men det fungerar så där hos oss med en 2,5 åring.
    Nu frågade maken om vi ska köpa en vit skinnsoffa, lägga lite kuddar och fårskinn för att passa in. Vad tror ni? Jag våndas..
    Vi har plankgolv, vita väggar och träbjälkar, kanske kan det fungera bra.

Eftersom vi behöver en STOR soffa, mycket släkt, så vill jag inte ha en mörk soffa, rädd för att den tar över rummet.

• Mettan69
    ninmid skrev 2010-10-27 10:59:59 följande:
    Ingen som har något tips på vitt hallbord? 
    Har tyvärr inga bra tips att komma med. Obestämd
  • nemo08

Letar själv efter en byrå att ha i hallen men jag tror det blir en vit malmen byrå där för våran del. Våran hall går inte direkt i den 'lantliga stilen' (bilder finns i min blogg se sidfoten). Hos oss är det en blandning av 'modernt' och lantligt- två starka viljor här hemma..Lyllo er som har karlar som antingen inte bryr sig om inredning eller har samma lika smak Glad.
    Kommande projekt hemma är att fixa innerdörrarna och köksluckorna VITA. Helst hade vi velat renovera om hela köket men vi har annat att prioritera så vi kör budgetvariant för tillfället. Men törs man måla själv, eller ska man lämna in för omlackning- trots att det kostar...hmm dessa val och beslut..

• Helle

Hej - hoppar in här med en fråga. 

Vi har en hatthylla i hallen som är vit med bronsaktig stång och krokar.

Nu vill vi hitta någon liten hängare som vi kan sätta på väggen bredvid lagom för barnen att hänga på. En vit "bräda" med krokar på (gärna bronsfärgade). Det kan också gärna få vara en hylla med krokar i så att det går att lägga exempelvis nycklar ovanpå.

Jag söker tips på var jag kan hitta en sådan hylla/hängare. 

• Stargirl

Jag var just i en underbar butik i Malmö som heter House and Garde Myrtla, jag är inte från Malmö så blev jätteglad att jag gick förbi denna söta butik. Verkligen något i min smak. Någon som har andra bra Malmö tips?

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • Ari Gold
    nemo08 skrev 2010-10-28 14:23:09 följande:

Kommande projekt hemma är att fixa innerdörrarna och köksluckorna VITA. Helst hade vi velat renovera om hela köket men vi har annat att prioritera så vi kör budgetvariant för tillfället. Men törs man måla själv, eller ska man lämna in för omlackning- trots att det kostar...hmm dessa val och beslut..

Det beror nog lite på stilen (lacka eller måla). Moderna släta luckor ser lätt konstiga ut om man penselmålar. Men "gammeldags" luckor med speglar tycker jag passar bäst som penselmålade, det ser mer genuint ut.

Vi budgetrenoverade köket förra vintern men kunde tyvär inte måla/lacka om luckorna eftersom det var själva materialet i luckorna som var dåligt. Vi köpte istället nya (oanvända) marbodalluckor på Blocket för 1500 tot. till ett helt kök. De var fabrikslackade så vi har ju inte behövt måla om dem, men skulle vi få för oss att måla om så skulle jag penselmåla för det passar bättre i vårt gammeldags kök.
  • Mettan69

Jag har gamla släta luckor (som de förra ägarna gjort själva) och jag målar dem själv. Men jag tycker det är fint när det inte är helt slätt utan man ser lite att det är målat med en pensel och inte sprayat på, Säger som Ari Gold, det ser mer genuint ut.Skrattande

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14