• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • Ari Gold
    Mettan69 skrev 2010-10-29 08:02:53 följande:
    Jag har gamla släta luckor (som de förra ägarna gjort själva) och jag målar dem själv. Men jag tycker det är fint när det inte är helt slätt utan man ser lite att det är målat med en pensel och inte sprayat på, Säger som Ari Gold, det ser mer genuint ut.Skrattande
    Ja jag kan tycka att det är fint med penselmålat på släta luckor också...menade mer om man vill ha en modern stil med blanka high-tech luckor, rostfritt och moderna hantag osv....då tror jag att det passar bättre in med spraylackade luckor,

Annars är penselmålat snyggare.
  • Mettan69
    Ari Gold skrev 2010-10-29 09:27:25 följande:
    Ja jag kan tycka att det är fint med penselmålat på släta luckor också...menade mer om man vill ha en modern stil med blanka high-tech luckor, rostfritt och moderna hantag osv....då tror jag att det passar bättre in med spraylackade luckor,

Annars är penselmålat snyggare.
    Håller med dig igen. Skrattande
  • nemo08

Tack för smakråden, vi har gamla 'trädörrar' med speglar (heter det så, ja ni hajjar vad jag menar) så att pensla är kanske att föredra. Högblankt vill jag INTE ha, vill inte ha det för modernt (som min man gärna vill) när jag har en del lantliga inslag i köket. Har dock svarta vitvaror och svart laminatbänkskiva men det borde bli snyggare med vita skåpsluckor än som vi har nu. (för nyfikna har jag säkert nån bild i min blogg under kategorin kök). Åh man vill bara bli klar nångång- så man inte behöver ringa efter Arga snickaren Flört. Har ju en hel källare att inreda också (tvättstugan och matkällaren är nästan klara därnere).

• Candis

Hoppas helgen varit bra för er alla & att ingen glömde ställa om klockan

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Stargirl

Idag blev det pyssel med tändsticksaskar.... de ska ju matcha till inredningen.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • Fru KM

Här har det målats lister o fönsterfoder i köket i helgen. Inget roligt jobb men ett måste, o det blir ju så fint när allt blir vitt . Bara 1 lager kvar nu. Sen ska dom spikas upp oxå...

• Agnes72

Någon som har vita ektorps soffor och småbarn? Fungerar det?
    Har lyckats vända maken till att vi ska köpa dessa istället.

• lolliepopsie
    Agnes72 skrev 2010-11-01 11:32:16 följande:
    jag har haft ljusbeiga,och det är ju i princip samma som vita Skrattande

Och det funkade toppen,la några filtar i vid lördagsmys/fredagsmys,men sen var jag ju rätt noga med kladdiga fingrar,men inte så att det blev jobbigt!

Enda gången jag fick ta av & tvätta var vid en vinterkräksjuka...gick liksom inte att undvika då om man säger så Kräks

Nu har jag ljust skinn & jag AVSKYR det...Blä...har också övertalat min sambo till inköp av Ektorp !!!!
  • Candis
    Agnes72 skrev 2010-11-01 11:32:16 följande:
    Det beror på, men jag skulle tro att sofforna blir förstörda av fläckar.
    Jag tror de blir svårt.
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Stargirl
    Candis skrev 2010-11-01 16:38:03 följande:
    Det beror på, men jag skulle tro att sofforna blir förstörda av fläckar.
    Jag tror de blir svårt.
    Vi har valt bruna soffor och lite dyrare sådana, jag tycker att det är så stor skillnad att sitta i en billig vs en dyr soffa. En vit soffa hade vi fått byta ut sedan länge, de bruna vi har är från Mio och har varat nu i 6 år. Resten av vardagsrummet är i princip vitt, bara soffan som är brun. Jag tycker att det funkar bra så, men det är ju en smaksak. Många som har typ ektorp soffor i vitt i våran bekantskap tvättar tygerna men sen hänger de som skrynkliga trasor då det inte hinner med att strykas och fixas. Ser ofta riktigt illa ut och sen verkar fläckar vara svårt....

Jag säger inte att det måste bli så, men det är erfarenheten jag har.

Vi har stolsdynor som jag trodde jag skulle tvätta då och då, jag orkade i 6 månader sen tog jag bort dynorna. Men det är jag det
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14