• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Frozen

Sara, ja det är ganska skönt att hon fortfarande gillar att ligga i vagnen, bara den rör på sig kan hon ligga vaken eller sova utan problem och ofta sova vidare i den även när vi kommer hem. Ibland sätter jag henne upp i den om vi tex går i affärer, fäller ner sufletten och har kudden bakom ryggen på henne. Men jag kommer också byta om hon börjar protestera mot att ligga, och senast om en månad 

• IdaVi

Hej tjejer!

Vad hääärligt att våren kommit! Synd bara att det innebär en massa pollen! Atjo atjo prosit!

Mika: Vad skönt att sömnen verkar funka för er! Här trodde jag också det, men i natt åt Ville 4 gånger och vaknade sedan pigg 06.15! Gäsp!
    Jag lagar mat till Ville OM det passar den övriga maten jag lagar. Alltså, kokar jag potatis och morötter, så mixar jag lite av dom och gör puré till  honom. Men jag ställer mig inte och gör puréer annars utan kör även med burkar. Bekvämt och bra!
    Vi premiärkörde sittvagnen igår. Då satt han iofs nermyst i åkpåsen, annars skulle han nog fara omkring för mycket tror jag

Sara: Ville börjar också tröttna på att ligga ner. Han vill ju liksom vara med

Kruxet är att Ville verkar börja tröttna på mina bröst som är stora som Dolly Partons! Han snuttar bara lite, sen släpper han så det sprutar mjölk! Så håller han på ett par gånger och tömmer liksom aldrig bröstet. Så nu är mina bröst spända som 17 och läcker mjölk!
    Ska ringa BVC och se om jag kan få lite råd

Nu ska jag göra lite nytta här hemma. Ryggen krånglar fortfarande så jag ska till sjukgymnasten i eftermiddag.

Ha en jättebra helg allihopa! :-P

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Glittran

Var på 6-månaderskontroll i veckan. (Hon är 6 mån nästa torsdag). 69 cm, 8,6 kilo. Hon växer bra. Läkaren låg på om att det var viktigt att jag kom upp i full portion även på puréer. (Hon äter en helportion gröt och några matskedar puré varje dag.). Hmm. Varför skulle jag behöva stressa med det? Hon går ju upp bra i vikt och rekommendationen från socialstyrelsen och WHO är ju att BÖRJA med smakportioner vid 6 månader...

Är inte alls orolig, men hade det varit första barnet hade jag blivit förvirrad. Kan inte vårdpersonalen åtminstone kommentera att de tycker annorlunda är rekommendationen? När man ex går in på barnmatstillverkarnas hemsidor så stödjer de helamning till 6 mån.

Apropå pollen. Någon som vet vilken typ av medicin man kan ta när man ammar?

• Mrs Sara

Lena: Jo det är helt underbart att äntligen kunna vara ute utan att frysa ihjäl

Glittran: Jag förstår inte varför de ska stressa på, det viktigaste är väl att barnet går upp i vikt och är nöjd.

Cornelia var på 5 månaders kontrollen i torsdags (5 månader & 1 vecka) Hon väger nu 8940 gram och är 67,5 cm lång, så det är en stor tjej.
    Nu äter hon gröt till frukost, till lunch och middag äter hon vanlig mat, sen på kvällen & natten äter hon ersättning. Mellan måltiderna är det fruktpurér som gäller. Har fått en så mycket nöjdare tjej sen vi började med maten, hon var inte nöjd med bara ersättningen tidigare.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Frozen

Vi var också på bvc vid 5 månader och fick spruta 2. Det gick bra, hon skrek inte lika mkt den här gången och bvc sköterskan blåste såpbubblor efteråt som hon var jätte fasinerad av som tog fokus från det onda en stund :)
    6250g och 64.5cm lång.

Glittran, va löjligt att stressa på med maten så när många inte ens börjar med smakisar förrän vid 6 månader just pga who's rekommendationer. Och nej, såklart du inte behöver vara orolig när hon går upp så fint i vikt och allt. Jag frågade på bvc om hon trodde att det var så att välling bara fanns från 6 månadet och inte 4 just pga who's rekommendationer, men det trodde hon inte...jag är inte lika övertygad. Jag tror man gör så för att det är bättre för barnet att få ersättning istället för välling och man vill nog hindra att man börjar med välling för tidigt.

Vår lilla äter pure till lunch och gröt till middag, båda fulla portioner för det har funkat för oss. Men hade jag velat amma mer så hade jag gjort det, oavsätt vad bvc sagt. Nu känns det dock mest som att amningen bara används som ngn form av mellanmålssnckas för henne...hehe Man kan nog säga att det är hon som hobbyammar nu, äter lite grann då och då för skojs skull...

• ElsaT

Glad Påsk!

Vi var på 6mån koll i går. Godkänt och vägde 8750g. ingen längdmätning tyvärr. Vår läkare stressade inte alls på om maten. Carl får inte i sig speciellt mkt än trots att vi hållt på i snart två månader. Får smakis vid lunch och äter då 1-2 istärningar med puré och lite frukt men ibland vil han inte alls ha. PÅ kvällen äter han gröt, gör full portion på 1dl vatten och har i banan eller katrinplommon av det äter han från 2tsk till nästan hela portionen, väldigt olika.

Han går ju upp fint i vikt så känner ingen stress, vill amma så det är inga problem. Sover gör han hela natten vare sig han ätit mkt eller lite gröt på kvällen.

Han har gått upp 700g denna månad men månaden innan var det bara 300g eftersom han var sjuk så vore det inte för den där förkylningen kanske 9kg gränsen varit sprängd nuSkrattande. Han är tung så det räcker ändå...

Ha en bra påsk alla!

• Pemberly

Glad påsk på er!

Sonen är snart 7 månader, tänk vad tiden går fort. Han äter för det mesta riktigt bra av pureer och gröt och vill nu bara amma på kvällen och på natten (gallskriker om man försöker lägga honom till bröstet på dagen), så jag ammar nu bara en (ibland 2) gånger på kvällen och sedan en gång ca kl 3 på natten och oftast även en gång tidigt på morgonen ca kl 05-06. Han förflyttar sig på golver genom att rulla runt och det är tydligt att han förstår vad man säger, man kan tex be honom att ta ut fingrarna ur munnen när man matar honom och då gör han det. På bara ett par veckor har det hänt jättemycket. 

• Mrs Sara

Det är så härligt att det går framåt för alla barnen, jag tycker att tiden går så sjukt fort. Min lillabebis är snart inte så liten längre
    Jag tycker också att det händer jätte mycket i utveckligen nu, från en dag till en annan så märker man såna skillnader.

Hoppas att ni alla har haft/har en riktigt härlig påsk. här kommer en liten försenad påskgumma

DSC_0013 - Kopia.JPG

• ElsaT
    Mrs Sara skrev 2011-04-24 06:14:18 följande:
    Det är så härligt att det går framåt för alla barnen, jag tycker att tiden går så sjukt fort. Min lillabebis är snart inte så liten längre
    Jag tycker också att det händer jätte mycket i utveckligen nu, från en dag till en annan så märker man såna skillnader.

Hoppas att ni alla har haft/har en riktigt härlig påsk. här kommer en liten försenad påskgumma

DSC_0013 - Kopia.JPG
    Jösses så söt!!!
  • Mrs Sara
    ElsaT skrev 2011-04-24 09:07:04 följande:
    Jösses så söt!!!
    Cornelia tackar och bugar
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF