• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Frozen

Vi ger också mest burkmat, ville att hon skulle vänja sig vid det så det blir smidigt när man är ute eller reser. Har gjort vissa rätter själv men inget med kött eller fisk i än så länge, det har hon bara ätit på burk.

Gröt äter hon mer än gärna och jag valde att börja med mild havregröt så hon skulle börja få i sig lite gluten medans jag fortfarande ammade dessutom tycker själv att den gröten är god och så så ligger den nära havrevällingen i smaken så övergången skulle gå smidigt, vilket den gjorde ;) Så nu får hon ibland lite välling på kvällen innan hon ska sova men annars blir det mest ersättning. En flaska på eftermiddagen och en vid kl23-00, så ammar jag på natten och morgonen. Är hon trött och har svårt att komma till ro på dagen ammar jag också om hon vill, men det är ninget hon blir mätt på då, det är mest bara snuttande.  

Vad jag förstår så ska man helst ge pulvergröten så här i början eftersom den innehåller mer näring och järn än den man gör själv. Sen kan jag tycka att det kanske inte spelar så jättestor roll om ett mål mat om dan inte är exakt lika näringrik som alla andra mål. Och det är säkert bra att vänja dem vid koncitensen på hemgjord gröt när det sen blir mer aktuellt.

När det kommer till burkmat, inte gröt alltså, så var det väl nyligen nån artikel om att den hemgjorda innhöll dubbelt så mycket järn än burkmaten!? 

• Glittran

Den hemgjorda maten kanske innehåller mer järn därför att man har i högre andel av ex kött än i köpeburkarna? (De innehåller ju oftast 10% kött).

Det är framförallt järnberikningen som är viktig i den köpta gröten. Järn är ju det som är "svårast" att få i bebisar tillräckligt av, bröstmjölken innehåller ju inte så mycket järn. Men jag antar att ger man inte så mycket gröt och ser till att få ordentligt järnintag övriga måltider så är det ok.

Har gått över till köpeburkar själv nu, min mat föll inte på läppen (antagligen för att jag inte gjorde den tillräckligt lös). Kommer att göra ett nytt försök med egen mat framöver, närmare 8 månaders-dagen så jag inte behöver mosa så mycket.

Har prövat lite grann med mat som skall "tuggas": smörgås och smörgåskex. Tänkte testa lite längre fram med pannkaka, ugnspannkaka i små bitar älskade min stora tjej när hon var bebis. Vad har ni testat?

• ElsaT

Kokta broccolibuketter är Carl helt tokig i, snuttar som besatt på dom tills bara stjälken återstår annars har jag bara gett majskrokar som fast föda. Förresten, testat lite mjukt bröd ett par ggr men då kräktes han...

• Frozen

Glittran, ja det stämmer, jag blev nästan lite chockad när jag läste hur lite kött det är i, Semper hade högst del men fortfarande väldigt lite.

Elsa, tack för tipset, det ska jag testa. L älskade min potatis broccoli pure så broccoli är en favorit och det vore kul om hon hade ngt annat än majskrokar att tugga på vid matbordet när vi äter. Dessutom drar jag mig för att ge henne majskrokar bara för att de kladdar så vansinnigt...iofs lär inte broccoli vara så mkt bättre kanske men kul att testa om hon gillar det. Morotsstavar som man kokar mjuka borde ju också funka.

• ElsaT
    Frozen skrev 2011-05-06 10:07:58 följande:
    Glittran, ja det stämmer, jag blev nästan lite chockad när jag läste hur lite kött det är i, Semper hade högst del men fortfarande väldigt lite.

Elsa, tack för tipset, det ska jag testa. L älskade min potatis broccoli pure så broccoli är en favorit och det vore kul om hon hade ngt annat än majskrokar att tugga på vid matbordet när vi äter. Dessutom drar jag mig för att ge henne majskrokar bara för att de kladdar så vansinnigt...iofs lär inte broccoli vara så mkt bättre kanske men kul att testa om hon gillar det. Morotsstavar som man kokar mjuka borde ju också funka.
    Broccolin kladdar faktiskt inte så farligt, mkt bättre än majskrokarna som är hemska ur kladdsynpunkt...
  • Mrs Sara

Roligt att läsa era tips om vad man kan ge till barnen som de kan äta själv, mitt tips är melon. Cornelia älskar att sitta och hålla i en "båt" och äta själv. Annars så fungerar smörgåsrån också bra, men även dem kladdar ganska mycket.

Jag ger också mild havregröt, har inte gett mig in på att göra egen än.

Imorgon blir min lilla tjej 6 månader och det har vi firat idag med tårta och C fick smaka lite grann, och den gillades starkt!

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Frozen

Nu har vi bokat en Greklandresa, den 22a Maj och blir borta en vecka, så jag har testat att ge lillan såna där matpåsar från Ellas Kitchen eftersom de är mkt smidigare att ta med sig på resa än glasburkar. Tänker inte förlita mig på att det finns mat där utan tar med allt, gröt välling, ersättning och pureer. Den med kyckling tyckte hon var riktigt äcklig men biffen gick ner bättre fast mot slutet var jag tvungen att bland ut den med mango puré...hehe Ska testa kycklingen igen imorgon blandad med en mellispure innehållande morot, palsternacka och äpple som gör purén lite lenare i koncitensen och smaken.

Har även lånat en sulky så vi slipper riskera att kvadda vagnen på planet, är lite för vanligt att de går sönder, så nu när hon sitter bra tänkte jag att det nog ska funka bra en vecka med sulky.

Har även införskaffat en sunsuit och en riktigt bra solkeps till men jag kommer få stora problem att packa...känns inte lätt att veta vad som kommer behövas och vad som kommer va totalt överflödigt. Typ som när man skulle inhandla inför bebisen, vad behövde man egentligen och vad var överflödigt...ngn som rest till ngt varm med sin bebis och har ngr tips kanske ?

• Mrs Sara

Mika: Vad härligt med en utlandsresa och så snart ni åker. En kompis till mig är utomlands just nu med sin 5 månaders bebis, så jag kan kolla med henne när hon kommer hem vad hon tyckte var viktigt att ta med.
    Vet att hon i alla fall precis som du tog med sig blöjor, Ellas kitchen, ersättning, gröt och välling. Sen tror jag även att hon köpte solskyddsfaktor (en jätte hög) och hade solskyddskläder och solhatt.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Glittran

Mika: Jag har inte rest med liten bebis men när min äldre tös föddes var det jättevarmt. Det är väl så att vad gäller klädsel etc så bör man hålla de små liven utanför solen. Så även om hon har soldräkt skall bör du nog försöka hålla henne i skuggan under ett parasoll. Jag köpte en solfilt (stor tunn filt med solskyddsfaktor 60) och den har jag använt ganska mycket när det är varmt. Fast den är dyr... Bra att amma under, att lägga över benen på barnet om de sticker ut i solen i vagnen, att hänga över barnvagnen som solskydd etc. Myggnät kan nog vara bra också (även om det borde vara mindre mygg i maj än senare?)

Utöver sunsuiten satsa på blus och byxor med långa ärmar och ben, i svalt bomullsmaterial som inte sitter för tight på kroppen. Grekland i maj kan väl bli lite kallt på kvällarna, så då behöver hon nog en tröja.

I övrigt har jag inte rest med bebis så jag vet inte, men jag tror det är en bra idé att ta med blöjor och mat. Välling och sådan gröt som du är van vid finns inte att köpa där. Barnmat finns kanske, men det kan ju vara svårt att tyda grekiska förpackningar.

I övrigt reseapotek: febernedsättande, vätskeersättning, plåster, kanske aktivt kol.

Ha det gott i solen!

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF