Anonym skrev 2010-02-16 15:04:12 följande:
Klassiskt fel... för lite under dagen så du blir hungrig på kvällen. Jag är likadan!
Fast hon har ju inte ätit för lite under dagen. Det som TS radar upp innan kl 18 täcker ju mer än väl kroppens behov av kalorier.
TS - sluta helt med socker och vitt mjöl! Helt och hållet. Efter några veckor, när den värsta abstinensen har lagt sig, kommer du att ha ett helt annat förhållningssätt till det.
Ät mycket
mycket mer grönsaker, helst gröna grönsaker. Cravings efter div. onyttigheter handlar väldigt ofta om att kroppen har fått i sig för lite mineraler. Det är därför man kan bli sugen på saker trots att man är mätt.
Det är bara du som kan ta tag i det här. Det är bara att acceptera att det är du som bestämmer vad du äter. Att du är sugen är inte samma sak som att du måste. Varje gång du känner jättejobbiga cravings - ring till någon och prata ut om det! Eller skriv dagbok!
Jag har blivit av med mitt mat- och sockermissbruk. Jag hade jätteproblem med maten i 20 år och är idag helt fri från det. När det var som jobbigast skrev jag alltid dagbok. Ibland kunde jag skriva 20 ggr om dagen! Där skrev jag hur min craving upplevdes, vad jag var sugen på, sen gjorde jag en lång lista med argument till varför jag inte borde äta det. Jag stannade upp i stunden och analyserade det. När det var klart var det MYCKET lättare att stå emot begäret.
Veckohandla och köp bara nyttig mat. Det är när man småhandlar som det lätt slinker ner en massa crap. Det du inte har hemma kan du inte äta!