• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym (XXXXXL)
    maggsan skrev 2010-02-16 00:01:00 följande:
    om det är något fel med kroppen så är det lätt att låta bli?? Mjo eller NEJ skulle inte tro det.. det är ju obalansen som gör det eller?Hmm då ska man alltså hålla på från kl 19.30 när barnen har gått o lagt sig tills man går och lägger sig med saker som uppehåller hjärnan... för min del i detta fall. För jag är matmissbrukare....Nej det enda som kan hjälpa till en början är att ifråga sätta sig själv varför äter jag det här?? Varför måste jag äta det nu? Min tanke många gånger har varit när jag käkat chips, som är min svara punkt, stoppar upp ett tag och tänker varför äter jag det här?? För att det är gott så klart.. det handlar lite om karaktären.. oxå vill jag tillägga. Men jagslutar inte äta ändå.. för det är gott.. som en drog.. som en alkis när han får alkohol... men behöver hjälp med att ta itu med VARFÖR man inte kan sluta.. Sedan spelar det oftast ingen som helst roll om man skulle kunna jobba som en dietist eller inte i sin kunskap om kosthållning och motion. Någonstans så undrar jag verkligen om inte det är "tjockisar" som vet hur man ska äta men inte kan fullfölja det??! Jag är en av dem.. Nu talar jag bara av egna erfarenheter.. inte min mening och trampa någon på tårna över huvudtaget.
    Tack för sitt inlägg!
  • maggsan

Käkar jag effedrin eller reductil så blir jag av med suget genast.. skumt va? nej inte direkt för det är något i dessa piller som gör att man inte vill äta.. men då gäller det allting istället....

Å nej jag vet att effedrin inte är det bästa att äta så jag behöver inte någon uppläxning i ämnet TACK!!

Be my enemy - and you will die
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-15 23:52:41 följande:
    Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!
    Och är det mig du svarar så än en gång, du har inte förstått beroendeproblematiken alls. Du kommer med goda råd, visst, men för en matmissbrukare är de snarare ett hån. VI VET ALLT DET DÄR REDAN! Precis lika bra som du vet det, kanske vet jag/vi t o m mer än du om kost, men det är inte kosten som är problemet utan det sitter i psyket och känslolivet. SNart kommer du väl med klassikern "ta en morot" när du känner att du behöver tugga på något. Ja, jag kan mycket väl ta en morot, jag kan ta 10 också, men behovet av mer försvinner inte för det. Tänka på något annat? Göra något annat? Ja, det vet jag också, men tyvärr, det funkar inte.

Jag tror säkert att du är väldigt insatt i kosthållning, men för att få en djupare förståelse för beroendeproblematik behöver du nog fortbilda dig på området. Inget illa ment, men du gör mer skada än nytta när du kommer med råd om kosten och hur och när man ska äta och att göra saker istället. Det gör en bara mer förtvivlad och man känner sig ännu mer nertryckt av att folk förringar det till ett problem med mat som fixar sig bara man lär sig äta rätt. SOm om vi var småbarn som inte vet bättre.
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:01:16 följande:
    Kan säga att om du frågar en kunnig läkare om ditt problem så skulle du nog hamna på rehablitering och få en bra kost som just någon just förklara. lite kolhydrater och lite fett och socker + att det inte skulle finnas tillgång till något annat och givetvis terapi. hur skulle det gå då? du skulle man inte ha något val! Du undrar jag varför man inte kan ta tag i det innan det går för långt? varför inte fixa terapi så fort som möjligt ist för att skylla på allt runt om? mycket handlar om självkänsla och den kan man oxå få hjälp med vilket jag får.. Klara man inte av det själv så får man be om hjälp och det är inget fel med det. jag ser inte ner på någon men jag vet oxå av egen erfarenhet att gör man inget så sjunker man bara längre å längre ner....
    Jag skulle vilja veta om du är/har varit överviktig eller haft matmissbruk i ditt liv?

Jag är ställd i kö för rehanb, förmodligen blir det KBT och det är 12-18 mån vårdkö på det. Vad jag gör med diten fram till rehanbstart vet jag inte, mer än att jag kämpar STENHÅRT med mig själv..., men tyvärr, vägen rinner ifrån mig.
  • Anonym

Nu är det ju skillnad på droger och alkohol och cigg eftersom det finns beroendeframkallande ämnen i det. men visst är är missbruket det samma.

• Anonym

Jag har inte varit överviktig någon gång förutom några kg. Men beroende av saker har jag varit men inte av alkohol eller knark. En snus tex motsvarar 5 st cigg så tro mig att det är jäkligt svårt att sluta + att det går rakt ut i blodet. Men jag kan säga att jag är väldigt påläst om hur kroppen fungerar pga folk runt mig har haft sjukdomar och haft alkoholproblem

• Anonym (XXXXXL)
    maggsan skrev 2010-02-16 00:04:49 följande:
    Käkar jag effedrin eller reductil så blir jag av med suget genast.. skumt va? nej inte direkt för det är något i dessa piller som gör att man inte vill äta.. men då gäller det allting istället....Å nej jag vet att effedrin inte är det bästa att äta så jag behöver inte någon uppläxning i ämnet TACK!!
    Jag har haft två omgångar med Reductil (10 mg) och första gången hjälpte det mig at gå ner ca 15 kg.  Nu bad jag om det i samma veva som jag bad om remissen till ÖEH(överviktsenheten) men tyvärr låg mitt blodtryck för högt. Just nu skriker min kropp efter Reductil...

Och jag vet inte ens vad Effedrin är, men berätta gärna.
  • Anonym (sick)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:02:23 följande:
    Problemet är att jag gillar grädde lite för mycket...Man får ta en dag i taget nu på sista tiden har jag blivit lat men att skriva ner vad man ska handla är en bra hjälp. Ja själv har du inte kommit med ett enda konstruktivt förslag för oss som inte vill fortsätta äta dåligt utan istället må bättre. Fast man är inget offer det är en attityd man måste få in i huvudet. Alla missbrukare måste fatta ett personligt beslut om att sluta med skiten och istället må bättre. Ingen kan göra det åt dig det kan bara du göra när du står i affären. Köp inte hem skiten, vitt bröd, godis eller vad det är utan välj något bättre istället. Har du bara nyttiga saker hemma kan du inte vräka i dig på kvällen.Det är inte alltid terapi hjälper heller. När du skriver terapi vilken menar du då?Att jämföra hereoin och mat är nog omtvistat..men jag förstår vad du menar.
    I min värld är det en milsvid skillnad på att äta dåligt och att vara matmissbrukare. Matmissbruk är en beroendeproblematik precis som droger och alkohol och går inte att jämföra i samma mening som att äta dåligt.

Jo, jag har kommit med ett konstruktivt förslag: terapi. Vilken typ och i vilken omfattning är såklart individuellt eftersom vi alla är olika, har olika problematik i grunden. Det är just grunden till missbruket som behöver behandlas inte symtomen.

Ja, naturligtvis skulle jag inte kunna fortsätta mitt missbruk om det inte fanns tillgång till mat, det är ju självklart, men inte försvinner mitt missbruk för att jag inte får äta som jag vill pånågra veckor. Jag mår säkert jättebra när jag blir utsläppt i friheten men där finns ju tillgång direkt till vad jag vill(läs:är tvungen) ha.
  • maggsan
    Anonym (XXXXXL) skrev 2010-02-16 00:12:47 följande:
    Jag har haft två omgångar med Reductil (10 mg) och första gången hjälpte det mig at gå ner ca 15 kg.  Nu bad jag om det i samma veva som jag bad om remissen till ÖEH(överviktsenheten) men tyvärr låg mitt blodtryck för högt. Just nu skriker min kropp efter Reductil...Och jag vet inte ens vad Effedrin är, men berätta gärna.
    Efedrin är prestationshöjande och fettförbrännande om man tränar mycket. Men fungerar ypperligt när man känner att man inte vill äta för min del
    NEJ inget jag rekommenderar för man har satans skallebank varje dag.. Man sover som en kratta och hjärtat slår extra hela tiden. Nää testa inte det.. inte värt det jag lovar.
    Be my enemy - and you will die
  • Anonym (XXXXXL)
    Anonym skrev 2010-02-16 00:07:37 följande:
    Nu är det ju skillnad på droger och alkohol och cigg eftersom det finns beroendeframkallande ämnen i det. men visst är är missbruket det samma.
    Anonym skrev 2010-02-16 00:11:34 följande:
    Jag har inte varit överviktig någon gång förutom några kg. Men beroende av saker har jag varit men inte av alkohol eller knark. En snus tex motsvarar 5 st cigg så tro mig att det är jäkligt svårt att sluta + att det går rakt ut i blodet. Men jag kan säga att jag är väldigt påläst om hur kroppen fungerar pga folk runt mig har haft sjukdomar och haft alkoholproblem
    Vem svarar du?
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...