Anonym skrev 2010-02-15 23:52:41 följande:
Man kan ha svagheter, absolut inget fel med det, men om du själv märker att det är något som inte står rätt till i kroppen så borde det inte va så svårt att låta bli saker som dom du just nämnde. Försök att göra något helt annat när dit sug kommer efter godsaker så ska du se att du inte kommer tänka så mycket på det efter ett tag och du kommer må bättre! då menar jag inte sätta sig vid tvn eller datorn utan något som uppehåller hjärnana på något annat!
Och är det mig du svarar så än en gång, du har inte förstått beroendeproblematiken alls. Du kommer med goda råd, visst, men för en matmissbrukare är de snarare ett hån. VI VET ALLT DET DÄR REDAN! Precis lika bra som du vet det, kanske vet jag/vi t o m mer än du om kost, men det är inte kosten som är problemet utan det sitter i psyket och känslolivet. SNart kommer du väl med klassikern "ta en morot" när du känner att du behöver tugga på något. Ja, jag kan mycket väl ta en morot, jag kan ta 10 också, men behovet av mer försvinner inte för det. Tänka på något annat? Göra något annat? Ja, det vet jag också, men tyvärr, det funkar inte.
Jag tror säkert att du är väldigt insatt i kosthållning, men för att få en djupare förståelse för beroendeproblematik behöver du nog fortbilda dig på området. Inget illa ment, men du gör mer skada än nytta när du kommer med råd om kosten och hur och när man ska äta och att göra saker istället. Det gör en bara mer förtvivlad och man känner sig ännu mer nertryckt av att folk förringar det till ett problem med mat som fixar sig bara man lär sig äta rätt. SOm om vi var småbarn som inte vet bättre.