• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Anonym (KBT)
    Anonym (spray) skrev 2010-02-16 10:43:34 följande:
    Jag har oxå problem med mat, har ångest över mat hela dagarna... vad man ska äta och inte. äter mer än man behöver och mycket socker på kvällarna. Nu har jag kommit till en gräns då jag inte orkar mera, all ÅNGEST gör mig galen. Så jag tillåter mig att äta sött 1 gång i veckan. När ja står där på vardags  kvällen med en påse godis eller kakor så spayar jag rengöringsmedel på det! Då går det inte att äta och jag klarar mig utan.< snabbt ska det gå, tänker på ångesten jag kommer  att få efter att jag ätit det. Till slut så hoppas jag att jag kommer  att sluta spontan köpa skiten Ett tips e oxå att inte handla hem så mycket på samma gång. dyrare blir det men det e värt det. morotsstavar med en lätt dipp e annars super om man vill ha något gott att gnaga på kvällstid.
    Just morötter triggade mig otroligt att äta annat när jag var sjuk. Innan jag fattade det åt jag en massa morötter och blev irriterad över mitt sötsug trots ett kilo morötter.
    Jag åt och åt och åt morötter tills jag började äta en smörgås, några chips...och sedan var det i full gång...Det är ju rätt söta grönsaker och innehåller en massa kolhydrater.
    Det är väl som med allt antar jag, vissa grejer funkar jättebra för vissa och mindre bra för andra. För mig hjälpte det att börja äta ordentligt med protein för att bli mätt.
  • Anonym (Varit där)
    Stinky skrev 2010-02-16 09:49:23 följande:
    Inte zink. Zink verkar sårläkande och bra för immunförsvaret. Tror det var krom du menade?
  • Anonym (0 kolhydrat)

Ta bort kolhydraterna i maten, kolhydratmängden står på alla livsmedelsförpackningar, håll dig under 5-7 per 100 gram!
    Sockersuget försvinner på en vecka. Jag lovar!
    Bröd är big no no! kolla kolhydraterna på allt bakat!!!

läs tex. om LCHF dieten.

lycka till

• Anonym (Malin)
    Anonym (0 kolhydrat) skrev 2010-02-16 11:30:14 följande:
    Ta bort kolhydraterna i maten, kolhydratmängden står på alla livsmedelsförpackningar, håll dig under 5-7 per 100 gram!Sockersuget försvinner på en vecka. Jag lovar!Bröd är big no no! kolla kolhydraterna på allt bakat!!!läs tex. om LCHF dieten.lycka till
    Fast dieter hjälper INTE om man har ett missbruk i botten! Det är alla måsten, krav och skuld man måste bort ifrån. Inte en diet.
  • Anonym (ex-tjockis)
    Anonym (104 kg) skrev 2010-02-16 09:45:31 följande:
    Jag är oxå matmissbrukare, äter på em och kvällarna...godis kakor ja allt jag hittar.Måste få i mig socker.Är det någon som vet om det finns någon naturmedicin eller något receptfritt som minskar socker beroendet?Har själv ätit Reductil förra våren/sommaren och gick ner 10 kilo, men jag gick upp dom och mer därtill då jag slutade.
    Jag har matmissbrukat sen jag var tonåring, och har givetvis varit överviktig. Vikväktade för 10 år sedan och gick ner 35 kg på 6 månader. Är sedan dess normalviktig. Men för mig är det livsviktigt att fortsätta leva enligt viktväktarna, annars är jag fast igen. Jag trivs med ivet och mår prima, trot att jag aldrig äter pizza, chips etc. Jag unnar mig givetvis godsaker, men då oftast vin och popcorn till helgen. Det gäller att lära sig prioritera, att t ex avstå en bulle på onsdagen för att veta att man med gott samvete kan unna sig ett gott vin till helgen. Har funkat för mig.
  • Anonym (dot.)
    Anonym (Varit där) skrev 2010-02-16 11:06:50 följande:
    Inte zink. Zink verkar sårläkande och bra för immunförsvaret. Tror det var krom du menade?
    nej det är faktiskt zink som sägs minska sötsug. finns en mängd olika zinkpiller mot sötsug.

jag tror dock inte det kan hjälpa en matmissbrukare ett dugg. vårt sötsug är inte fysiskt.
  • Stinky
    Anonym (Varit där) skrev 2010-02-16 11:06:50 följande:
    Nej, jag menade zink. Men det är sant att brist på krom och även järn ger en ökad sötsug.
  • LeWi

Jag känner så väl igen mig.
    Jag smygåter för att fylla det där "tomrummet", för att döva ångesten och för en stund få må bra och njuta.
    Problemet är ju bara att när chokladkakan eller vad det nu var jag tryckte i mig är borta så kommer ju allt tillbaka värre än innan.

När jag misslyckas och står där med en halv bunke kakdeg kvar så blir ju ångesten, ilskan och självhatet så mycket värre. Ändå är det så otroligt svårt att sluta.
    Ju sämre jag mådde desto mer åt jag och så fick det mig att må ännu sämre. En ångestfylld ond cirkel som kändes omöjlig att ta mig ur.

Men, det sägs ju att summan av alla laster är konstant och jag har faktiskt upptäckt att det stämmer till viss del. Jag började styra upp mitt matintag så hårt jag kunde - 5 påsar allevo/nutrilette om dagen - Absolut inget annat!
    Jag såg snabba resultat och det fick motivationen att stiga. När kuren var slut var det lättare att strunta i den där lilla rösten som säger "visst förtjänar du en massa fett och socker nu?" hela kvällarna. Jag började promenera, gå stavgång, så ofta jag kunde. Kilona började ticka neråt. Inte jättefort men i sådan takt att jag kunde behålla motivationen.
    Promenader övergick till joggingrundor och jag blev medlem i ett gym. Nu tränar jag så ofta jag kommer åt och det har blivit lite som min nya drog.
    Endorfinkicken efter träningen är en såå mycket bättre kick än den ångestladdade sockerkicken efter smygätandet.
    Jag kämpar för att inte halka tillbaka i den onda cirkeln och de gånger jag trillar dit så försöker jag plocka upp migsjälv så fort som möjligt.

Något som verkligen kändes bra var när jag efter 14 år ihop erkände mitt smygätande för min man. Nu vet han om det och kan stötta mig när suget sätter in. Det är otroligt skönt.

I reject your reality and substitute my own.
  • Anonym

Ts, jag känner igen mig och inte är det roligt att känna ett behov av att äta konstant hela tiden. Jag sökte hjälp på hälsocentralen, ska finnas på alla vårdcentraler/sjukhus, vad jag vet i alla fall. Där kan du få hjälp med ditt matmissbruk. För ju längre tid du låter det gå innan du tar tag i det, desto svårare blir det. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-16 11:50:22 följande:
    Fast dieter hjälper INTE om man har ett missbruk i botten! Det är alla måsten, krav och skuld man måste bort ifrån. Inte en diet.
    Vet många med som lidit av bullimi och hetsätning som blivit friska med hjälp av LCHF så allt är inte svart eller vitt....Jag blev frisk efter 11 års bullimi med hjälp av en total omläggning av min kost! Äter aldrig sanbba kolhydrater längre för de triggade igång mitt störda ätbeteende precis som aloholen gör för alkholister Nu kan jag äntligen se mina magrutor som jag tränat så hårt för men som döljde sig under allt fett!
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...