• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Stinky
    Stinky skrev 2010-02-16 09:13:31 följande:
    Jag har varit väldigt sockerberoende och överviktig förut. Varför du blir så sugen på snabba kolhydrater mot kvällen, är att blodsockervärdet sjunker. Dvs. man ska aldrig känna sig hungrig! Risken vid hunger är att du stoppar i dig mer mat än tänkt och dessutom äter helt fel slags kost. Ät en ordentlig frukost. Baguette mättar inte. Ät gröt, fiberrik smörgås och dryck. Komplettera dina mattallrikar med råkost som ex. rårivna morötter, vitkål, veckosallad eller vad du nu föredrar. Komplettera dina mellisar med en frukt om du känner att en smörgås inte räcker. Ta en kvällssmörgås om du är hungrig och sugen på kvällen, det stillar sockersuget. Komplettera det hela med 30-40 minuters promenader 3-4 ggr i veckan så rasar du i vikt.  Lycka till!
    Det skulle stå kraftigt överviktig. Jag har fortfarande överflödskilon kvar, men det går sakta men säkert nedåt.
  • Anonym (104 kg)

Jag är oxå matmissbrukare, äter på em och kvällarna...godis kakor ja allt jag hittar.
    Måste få i mig socker.

Är det någon som vet om det finns någon naturmedicin eller något receptfritt som minskar socker beroendet?

Har själv ätit Reductil förra våren/sommaren och gick ner 10 kilo, men jag gick upp dom och mer därtill då jag slutade.

• Stinky
    Anonym (104 kg) skrev 2010-02-16 09:45:31 följande:
    Jag är oxå matmissbrukare, äter på em och kvällarna...godis kakor ja allt jag hittar. Måste få i mig socker. Är det någon som vet om det finns någon naturmedicin eller något receptfritt som minskar socker beroendet? Har själv ätit Reductil förra våren/sommaren och gick ner 10 kilo, men jag gick upp dom och mer därtill då jag slutade.
    Zink. Men tro inte att det finns några genvägar, för det gör det inte.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (104 kg) skrev 2010-02-16 09:45:31 följande:
    Jag är oxå matmissbrukare, äter på em och kvällarna...godis kakor ja allt jag hittar.Måste få i mig socker.Är det någon som vet om det finns någon naturmedicin eller något receptfritt som minskar socker beroendet?Har själv ätit Reductil förra våren/sommaren och gick ner 10 kilo, men jag gick upp dom och mer därtill då jag slutade.
    Nej, det finns inga genvägar. Sluta med socker är den enda vägen att gå, tyvärr. Det är supersvårt. Har du läst boken "Sockerbomben"? Finns många bra tips.
  • Rulltrappa

men oj. sådär äter jag ofta.

jag hoppas att det är inställningen och inte kosthållningen som drar gränsen för missbruk för jag mår då inte dåligt...

• Anonym (78)

Tyckte inte maten lät så farligt, kvällssnacken var lite mycket.
    Jag har oxå matproblem, med sockret.
    Nu har jag gett mig själv sockerförbud

• Anonym (KBT)

Jag fick nog (vilket det känns som du också fått)för 10 år sedan. Jag sa till min husläkare att JAG MÅR SKIT och nu skriver du en remiss till ätstörningsbehandling. Det tog ett par månader men jag fick komma till ätstörningscentrum och gick i gruppterapi under ett år. SUPERBRA kan jag säga.

Mitt problem var att jag dövade ångest med mat/godis. Dagtid gick det ju relativt bra eftersom jag var upptagen med annat och inte hade samma tid att tänka på jobbiga saker, på kvällen i ensamhet kröp sig rastlösheten inpå mig och jag ville bara äta....vilket jag också gjorde.

Det finns hjälp att få, även om man får vänta ett tag så är hjälpen superbra. Och en sak till (även om du aldrig kommer att känna så), jag inbillade mig de första sessionerna att alla de andra var så mycket sjukare än vad jag var och att jag nog ändå inte hade så stora problem. Det tog ett tag innan jag insåg att jag satt i precis samma båt som alla de andra. En liten bit av mig var i förnekelse under lång tid och ätstörningen i sig var förknippad med mycket skam.

• Daffny

jag är socker beroende och det sätter igång på kvällen jämt, käkar chips & godis och massa skit var hos läkaren idag och hade höga blodsockervärden de låg på 6.6 & 7.0 är diabetes så jag måste nu sluta äta det och gå ned i vikt.

• Anonym (spray)

Jag har oxå problem med mat, har ångest över mat hela dagarna... vad man ska äta och inte. äter mer än man behöver och mycket socker på kvällarna. Nu har jag kommit till en gräns då jag inte orkar mera, all ÅNGEST gör mig galen. Så jag tillåter mig att äta sött 1 gång i veckan. När ja står där på vardags  kvällen med en påse godis eller kakor så spayar jag rengöringsmedel på det! Då går det inte att äta och jag klarar mig utan.< snabbt ska det gå, tänker på ångesten jag kommer  att få efter att jag ätit det. Till slut så hoppas jag att jag kommer  att sluta spontan köpa skiten Ett tips e oxå att inte handla hem så mycket på samma gång. dyrare blir det men det e värt det. morotsstavar med en lätt dipp e annars super om man vill ha något gott att gnaga på kvällstid.

• Anonym

Jag vet precis hur du har de ts,å jag hoppas att du får hjälp fort.
    Jag väger +- 200kg å lever i ett helvete.
    Mitt hem e mitt fängelse.
    För ett år sen var jag hos kirurgen för att få göra en Gbp-op,men jag e för stor å måste gå ner till 160kg,pga riskerna.
    Lätt att gå ner dem,när man inte kan röra sig.
    Jag har gått inom psyk i snart 2 år för mitt matmisbruk,men de har inte hjälpt.
    Jag har ett barn som jag e så noga med maten till å jag sköter mig i dess närhet...oftast.
    Jag har läst mig att gömma de så att h*n inte ser att jag äter.
    Jag kan inte åka å handla själv,utan de gör barnets pappa.Tyvärr så köper han de jag ber om,trots att jag flera gånger sagt till honom.Han vill vara snäll å tycker inte att de jag äter e så farligt.Så jag har ju en som hjälper mig att gå upp i vikt med.

Jag vet varför jag äter å jag vet varför jag inte kan låta bli.Detta har gjort mig totalt orkeslös,har ont överallt å kan inte sköta min hygien.
    Jag går inte utanför dörren.Tror jag har varit ute 2-3ggr i år.
    Den jag går hos inom psykiatrin har fått ett annat jobb,så nu kommer jag förlora den enda tryggheten jag haft.
    Nu försöker jag att få bli inlagd för bantning.
    Jag har inga vänner,en familj som gjort mitt liv till ett h*vete,ett barn som jag gör mitt bästa för,trots att jag inte orkar att leka med de,ett hem som e mitt fängelse.
    Vad du än gör,så se till att du får hjälp innan de e försent.

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...