• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-18 13:51:12 följande:
    Åh. Lilla vän, såhär är det: kroppen behöver kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer etc. för att fungera optimalt. Det är baserat på ren fakta, och är ingen kvalificierat skitsnack som du försöker få det till (du kan fråga vilken dietist, läkare eller annan proffession). LCHF-dieten utesluter inte kolhydrater, såsom du säger. Däremot så minskar man ned på kolhydratintaget (speciellt de snabba kolhydraterna). För övrigt så tycker jag att en människa som inte kan ett skit om näringslära och hur kroppen fungerar, utan som bara ser nån av de femtioelva dieterna som det enda rätta, inte ska yppa sig så mkt i den här frågan och spela Allan-Ballan, då tänket är lika kort som den vederbörandes näsa. Men blir nästan lite generad å dennes vägnar.   Och återigen: nej, matmissbruk "botas" inte av dieter.
    1. Jag är inte din lilla vän...snarare din mardröm...stor och stark och med skinn på näsan...så stink inte för mkt....
    2. Vilken fakta? Visst, var det så jag också lärde mig i skolan, kostcirkeln..nu har ju forskningen kommit lite längre....som tur är! Finns numera ganska många läkare som inte längre heller köper kostcirkeln utan börjar inse att vi får tänka om!
    3. Var har jag skrivit att LCHF KOSTEN utesluter kolhydrater? Att skippa dom ja, men inte utesluta, skippar maten som till stor del består av kolhydrater, sen får man med sig lite på köpet när man äter ex mjölkprodukter, grönsaker osv.
    4. Sen vem det är du skriver om på slutet...ja det måste bara härledas tillbaka till Stinky tror jag bestämt...eller? Jag blir generad å deras vägnar som inte kan se till det stora, att det händer saker inom kostentänket och att även läkare äter LCHF numera! Och även proffessionen sjuksystrar som mig
  • Probably the best    in the

Och förlåt TS att jag bidragit till OT i tråden...men jag delar vissa saker med dig och känner att LCHF ändå hjälper mig åt rätt håll!

• Linda1976
    Probably the best in the skrev 2010-02-18 15:13:07 följande:
    Och förlåt TS att jag bidragit till OT i tråden...men jag delar vissa saker med dig och känner att LCHF ändå hjälper mig åt rätt håll!
    Håller med om LCHF.
    Ingen diet kan bota matmissbruk, däremot kan LCHF bota sockerberoendet! Och som kuriosa kan nämnas att Björn Ferry (OS-guld ni vet) äter LCHF! Ingen kolhydratladdande där inte...
    För en del passar inte LCHF, för andra är det räddningen! För mig tex
    Sen känns det läskigt att allt "förbjudet" faktiskt är helt ok med LCHF - men kommer man över tröskeln så mår man SÅ mycket bättre.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym

Hej TS, jag är också matmissbrukare. LCHF har hjälpt mig otroligt mycket, tyvärr så åker jag dit ibland när jag har varit ute och festat även om jag dricker vodkasoda eller rödvin. Börjar jag äta dagen (kolhydrater) då rasar allt. Nu är jag inne i en svacka från förra helgen, det tar tid att klättra upp. Usch, måste ta mig i kragen nu!

• AnnaPuddel

viktigt! ha INGET onyttigt hemma! Nothing!, blir du sugen på godis, testa att borsta tänderna. Att ha massa vaniljljus tända har bevisad dämpande effekt på aptiten.

drick mycket vatten.

Om du känner att du MÅSTE äta nått onyttigt, gör 100 situps först, drick ett glas vatten och känn efter efteråt om du fortfarande vill ha.

blir du hungrig ofta så är det ju pga sockret, socker gör en hungrig. Ät mindre socker, ät frukost!!FFs. gärna gröt, typ havregrynsgröt med äppelmos och lite mjölk.

Jag vet att det är skitjobbigt. jag har själv ätstörningar.

• Linda1976

Nej nej!! Ät INTE gröt. Det är kolhydrater (=socker) rakt ner i magen. Ät hellre ett par kokta ägg och en burk makrill, eller en omelett, eller grekisk yoghurt med nötter - det kickar inte igång insulinproduktionen på samma vis. Inte heller triggar det ditt sockersug (för det är det du har, ingen matmissbrukar kokt ägg precis).

Kroppen känner ingen skillnad på gröt eller kanelbulle. Det enda den känner är "AH!! SOOOOOCKER".
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • AnnaPuddel
    Linda1976 skrev 2010-02-18 15:28:29 följande:
    Nej nej!! Ät INTE gröt. Det är kolhydrater (=socker) rakt ner i magen. Ät hellre ett par kokta ägg och en burk makrill, eller en omelett, eller grekisk yoghurt med nötter - det kickar inte igång insulinproduktionen på samma vis. Inte heller triggar det ditt sockersug (för det är det du har, ingen matmissbrukar kokt ägg precis). Kroppen känner ingen skillnad på gröt eller kanelbulle. Det enda den känner är "AH!! SOOOOOCKER".
    det är fibrerna..jag gick ner 30 kg på havregrynsgröt till frukost.
  • Anonym

Komiskt att folk tycker man blir mätt på lite havregrynsgröt. Jag blir  hungrig rätt fort av det. Ägg däremot är något som får mig hålla mig mätt länge.

• AnnaPuddel
    Linda1976 skrev 2010-02-18 15:28:29 följande:
    Nej nej!! Ät INTE gröt. Det är kolhydrater (=socker) rakt ner i magen. Ät hellre ett par kokta ägg och en burk makrill, eller en omelett, eller grekisk yoghurt med nötter - det kickar inte igång insulinproduktionen på samma vis. Inte heller triggar det ditt sockersug (för det är det du har, ingen matmissbrukar kokt ägg precis). Kroppen känner ingen skillnad på gröt eller kanelbulle. Det enda den känner är "AH!! SOOOOOCKER".
    en portion havregrynsgröt är 138kalorier.24g socker.massor av fibrer.
    Anonym skrev 2010-02-18 15:32:12 följande:
    Komiskt att folk tycker man blir mätt på lite havregrynsgröt. Jag blir  hungrig rätt fort av det. Ägg däremot är något som får mig hålla mig mätt länge.
    nej vem blir mätt på "lite" gröt ..:P
  • About golden years

Havregrynsgröt innehåller inte alls massor av fibrer eller massa näring. Det finns betydligt nyttigare alternativ. Jag blir inte heller mätt på en portion gröt.

Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...