• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Probably the best    in the
    AnnaPuddel skrev 2010-02-18 15:30:49 följande:
    det är fibrerna..jag gick ner 30 kg på havregrynsgröt till frukost.

Grattis till den viktnedgången? Men vad åt du mer, hur rörde du på dig?

Vill man äta gröt till frukost finns det gryn som inte är lika snabba att påverka blodsockret som just havregrynen. Ex dinkel, rågflingor mm. Sen handlar det ju också om vad man har på sin gröt. Äter man den ren eller tillför man mer kolhydrater/socker?

• Probably the best    in the

100 g havregrynsgröt innehåller 1,8 g fibrer....de e inte mkt...

• Anonym (Malin)

Men alltså.. jag tycker ni sparkar utanför mål här just nu..
    Visst, det kan vara så att LCHF kan lindra sockersuget. jag är själv matmissbrukare och mår bättre av att äta GI, för att jag minskar ner på snabba kolhydrater.
    men innan man kommer dit så handlar det ju om att hantera känslan!

NÄR äter du och varför? Vad är det för känslor som sätter igång ditt ätande?
    För min del är det uttråkad, ledsen, glad, arg, förbannad, lycklig... Jag vill äta jämt, oavsett orsak. Det handlar om att bryta beteenden och fundera kring varför och hur.

Sedan kan GI eller LCHF vara en hjälp på vägen, det tror jag absolut, men det kommer inte åt grundproblemet i sig, utan kan istället öka på matmissbruket om man misslyckas med att äta enligt dieten ifråga. För då känner man skuld.

Jag skrev att jag äter GI, men jag äter inte strikt GI för när jag äter en diet strikt så tänekr jag bara på vad jag får och inte får äta hela dagarna. Får skuldkänslor om jag går utanför.

Det jag jobbar med, är att låta tanke gå före känsla och det är en KAMP. Det tar TID!

• Linda1976
    AnnaPuddel skrev 2010-02-18 15:30:49 följande:
    det är fibrerna..jag gick ner 30 kg på havregrynsgröt till frukost.
    Fibrer är bara utfyllnad utan näringsvärde, bättre att äta sig mätt på näringstät sockerfri mat, om man är sockerberoende.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pikapika

Från Annika Dahlqvists blogg;

Övervikt

Den vanligaste orsaken till övervikt är överintag av energi i form av kolhydrater. Stora mängder kolhydrater ger förhöjt blodsocker vilket i sin tur ger förhöjt bodinsulin. Detta kan ge upphov till insulinresistens hos cellerna, vilket orsakar ännu högre blodinsulinhalt. Insulinet omvandlar blodsockret till fett, och lagrar in det i fettväven. Det höga insulinet blockerar också fettförbränning.
    Insulinet måste alltså ner till en normal nivå innan en överviktig kan förbränna fett från fettväven. Den insulinresistente har en konstant förhöjd insulinnivå och kommer aldrig ner till den nivån att det lagrade fettet kan förbrännas.

Fettinlagringen fungerar då som ett "spärrat konto" där bara insättningar men inga uttag kan göras.

En viktig faktor i överviktsutvecklingen är den hunger och det "sug" som blir av högt blodsocker och högt blodinsulin. Det är väl omvittnat av många överviktiga - att de är så förskräckligt hungriga och sugna hela tiden.

Mekanismen bakom suget  har förmodligen indirekt med det höga blodinsulinet att göra. Jag tror att det är när blodsockret vänder neråt som suget sätter in. Det behöver inte vara så att blodsockret har blivit lågt, för t2-diabetiker är lika sugna trots att deras blodsocker inte blir lågt.

Intag av naturligt fett höjer inte blodsockret och blodinsulinet. Om man byter ut kolhydrater mot fett kan den överviktige förbränna sina fettdepåer. Fettförbränning underlättas alltså av LCHF-kost.

• Anonym (Malin)
    Pikapika skrev 2010-02-18 15:52:51 följande:
    Från Annika Dahlqvists blogg; Övervikt Den vanligaste orsaken till övervikt är överintag av energi i form av kolhydrater. Stora mängder kolhydrater ger förhöjt blodsocker vilket i sin tur ger förhöjt bodinsulin. Detta kan ge upphov till insulinresistens hos cellerna, vilket orsakar ännu högre blodinsulinhalt. Insulinet omvandlar blodsockret till fett, och lagrar in det i fettväven. Det höga insulinet blockerar också fettförbränning. Insulinet måste alltså ner till en normal nivå innan en överviktig kan förbränna fett från fettväven. Den insulinresistente har en konstant förhöjd insulinnivå och kommer aldrig ner till den nivån att det lagrade fettet kan förbrännas. Fettinlagringen fungerar då som ett "spärrat konto" där bara insättningar men inga uttag kan göras. En viktig faktor i överviktsutvecklingen är den hunger och det "sug" som blir av högt blodsocker och högt blodinsulin. Det är väl omvittnat av många överviktiga - att de är så förskräckligt hungriga och sugna hela tiden. Mekanismen bakom suget  har förmodligen indirekt med det höga blodinsulinet att göra. Jag tror att det är när blodsockret vänder neråt som suget sätter in. Det behöver inte vara så att blodsockret har blivit lågt, för t2-diabetiker är lika sugna trots att deras blodsocker inte blir lågt. Intag av naturligt fett höjer inte blodsockret och blodinsulinet. Om man byter ut kolhydrater mot fett kan den överviktige förbränna sina fettdepåer. Fettförbränning underlättas alltså av LCHF-kost.
    Ja men vad säger det om att ha ett MISSBRUK!? INGET!
  • Pikapika
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-18 15:55:14 följande:
    Ja men vad säger det om att ha ett MISSBRUK!? INGET!
    Det som du kallar missbruk är ju troligtvis bara en naturlig följd av en felaktig (för den personen) kosthållning.
  • AnnaPuddel

jag tror inte på nån diet. dieter säger bara vad man inte får äta.

jag föredrar att äta mindre att mat än att sluta.

Sen kan man äta hur nyttigt som helst men dricker man för lite vatten så går man inte ner.

Jag själv är samisk och jag går inte ner ett gram av en lågsocker, fettrikare diet. går snarare upp i vikt.

Slutar en sockerberoende äta socker så kommer denna hitta nånting annat att vara beroende av.
    Ofta är det ju alkohol eller nått ...

Tycker man illa om sig själv så spelar det ingen roll hur mycket man går ner i vikt, man måste lära sig tycka om sig själv annars blir man aldrig nöjd.

Man ska inte banta, man ska inte helt sluta äta massa socker om man är helt beroende av socker, man ska skära ner under en lång tid. Tvärsluta funkar inte för dem flesta.

Man blir aldrig lycklig, hur smal man än är, om man inte tycker om sig själv.

• Pikapika
    AnnaPuddel skrev 2010-02-18 16:00:23 följande:
    jag tror inte på nån diet. dieter säger bara vad man inte får äta.jag föredrar att äta mindre att mat än att sluta.Sen kan man äta hur nyttigt som helst men dricker man för lite vatten så går man inte ner.Jag själv är samisk och jag går inte ner ett gram av en lågsocker, fettrikare diet. går snarare upp i vikt.Slutar en sockerberoende äta socker så kommer denna hitta nånting annat att vara beroende av.Ofta är det ju alkohol eller nått ...Tycker man illa om sig själv så spelar det ingen roll hur mycket man går ner i vikt, man måste lära sig tycka om sig själv annars blir man aldrig nöjd.Man ska inte banta, man ska inte helt sluta äta massa socker om man är helt beroende av socker, man ska skära ner under en lång tid. Tvärsluta funkar inte för dem flesta.Man blir aldrig lycklig, hur smal man än är, om man inte tycker om sig själv.
    Läste du verkligen texten ovan?! Har man en störd insulinfunktion (som de flesta överviktiga har) HJÄLPER det inte att äta "lite av allt" för att komma till rätta med övervikten. Nyckeln ÄR att få ner insulinnivåerna i kroppen och det gör man enklast på naturlig väg genom att DRA NER på sitt kolhydratsintag och ist äta naturligt fett tills man blir mätt (behöver inte innebära  massor). Då minskar oftast det där fruktansvärda SUGET som gör att man bara inte klarar att äta "lagom" och det är lättare att "komma upp på banan igen".
  • Anonym
    Pikapika skrev 2010-02-18 16:12:50 följande:
    Läste du verkligen texten ovan?! Har man en störd insulinfunktion (som de flesta överviktiga har) HJÄLPER det inte att äta "lite av allt" för att komma till rätta med övervikten. Nyckeln ÄR att få ner insulinnivåerna i kroppen och det gör man enklast på naturlig väg genom att DRA NER på sitt kolhydratsintag och ist äta naturligt fett tills man blir mätt (behöver inte innebära  massor). Då minskar oftast det där fruktansvärda SUGET som gör att man bara inte klarar att äta "lagom" och det är lättare att "komma upp på banan igen".
    och du vet det föratt du är läkare???
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...