• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-03-11 10:37:57 följande:
    Zelia, mandelmjöl gör du genom att slänga ett gäng mandlar (gärna ekologiska, de är väldigt fulla av gifter annars har jag hört) med skal i en mixer, hålla för öronen och köra tills det är en groc mjölkonsistens. Likadant med pupmakärnsmjöl. Kan också rekommendera cocosmjöl som ett bra alternativ, som man tex kan göra en enkel pizzadeg av (har lagt in recept på www.behandlaautism.nu) Bröd är klurigt. I princip allt GF CF bröd måste rostas för att vara ätbart. Vi har tagit med egen brödrost till dagis (det får ju inte vara glutensmulor i den). Dert äckligaste bröd (det blir en del med all experimentbakning) kan räddas genom att steka upp så brödpinnar med liten aning vitlök och örtsalt i olivolja. Hitills har det enda brödet som alla i familjen gillat varit det man bakar av Sempers grovmix (naturligt glutenfri) - vi brukar tillsätta lite honung och riven morot, ibland solrosfrön och / eller linfrön. MEN det kan vara mjölkkontaminerat så jag jobbar på att få bort det. Och i morse hade jag bakat en ny sorts frallor som alla gillade! Och som var helt ok även orostade! Av lailas mjölmix (den gula) och ett recept från den svenska kokboken "gott utan mjölk, gluten, ägg och soja", jag ska skriva ner det sen. Och så har jag stora förhoppningar om ett mjöl jag hört mycket gott om som jag beställt från norska www.renkost.no kikärt och bön-blandning som man ska blanda ut med rismjöl. Xantan gum förekommer i en massa amerikaska recept och när jag nu fått hem det så öppnar de tlite nya dörrar, jag beställde från norge, men fick nu lära mig att det finns på tex panduro och liknande för man använder det i ekologiska tvålar och liknande.... Jag har ännu inte hittat tapiocamjöl någonstans, men testade ersätta det med potaismjöl i ett hamburgerbrödrecept med bra resultat. Och så kan man ju försöka tänka bort mackorna lite - sockerfria muffins och bacon till frukost tex. Min kille får med sig muffins nästan varje dag som mellis till dagis: från Lailas, rismjöl, cocosmjöl eller pumpakärnsmjöl och med olika frukt. Nä ni, som sagt, en recept & mingelkväll snart kanske? Kommer ni på BAN-minglet? Jag var igår på autismbiblioteket på rosenlund och lånade massa bra böcker! Bla More than words - o h my, vilken inspiration, jag önskar att jag hade fått den på en gång vid diagnosen. Fanns även en hel del om biomedicin. Och filmer om floortime! Som dessvärre var i något konstigt format som bvår VHS inte kunde spela, ska höra med dem hur / om man kan ordna det.
    Jag och/eller min man kommer på BAN-minglet!
    Semperts grovmix innehåller väl vetestärkelse, eller minns jag fel? Vi använder finmixen som är vetestärkelsefri. Har bakat både vanligt bröd, saffransscones och kanelbullar med den mixen, som blivit helt ok.

Dotterns repetitiva tal har bara exploderat senaste två månaderna. Är rädd att hon kanske har tourettes också. Hon gör ljud hela tiden känns det som. Men kanske ändå att hon kan styra det viljemässigt för det är tydligen mycket mindre av det på dagis. Något som vet hur man kan behandla det? Får bara rådet att ignorera av hab. Det gör vi, men det hjälper inte. Mina öron faller av snart.
  • Nilsfar
    Krickeline skrev 2010-03-11 18:20:42 följande:
    Jag och/eller min man kommer på BAN-minglet!Semperts grovmix innehåller väl vetestärkelse, eller minns jag fel? Vi använder finmixen som är vetestärkelsefri. Har bakat både vanligt bröd, saffransscones och kanelbullar med den mixen, som blivit helt ok.Dotterns repetitiva tal har bara exploderat senaste två månaderna. Är rädd att hon kanske har tourettes också. Hon gör ljud hela tiden känns det som. Men kanske ändå att hon kan styra det viljemässigt för det är tydligen mycket mindre av det på dagis. Något som vet hur man kan behandla det? Får bara rådet att ignorera av hab. Det gör vi, men det hjälper inte. Mina öron faller av snart.
    Får man komma med en "son-riselänk" till  börjar känna mig som en spammare.

http://www.autismtreatmentcenter.org/contents/other_sections/autism-solutions.php

Titta gärna på hela filmen men speciellt stycket om Aaron är relavant för ert problem.
  • Krickeline
    Nilsfar skrev 2010-03-11 18:43:25 följande:
    Får man komma med en "son-riselänk" till  börjar känna mig som en spammare.www.autismtreatmentcenter.org/contents/other_...Titta gärna på hela filmen men speciellt stycket om Aaron är relavant för ert problem.
    Tack för länken! Jag vet väldigt lite om sonrise, men i denna snutt går terapeutens bemötande verkligen på tvärs mot det förhållningsätt vi har hemma.
    Jag förstår att varje familj måste ha en approach som passar dem och jag vill INTE säga att sonrise skulle vara fel för någon annan. Men i vår dotters fall vill jag inte att hon ska tro att man blir uppspelt och glad av repetitivt frågande, som ju terapeuten i filmen blir.
    Jag tänker att det är väldigt långt från en "vanlig" situation barnet kommer att möta i verkligheten. En lekkamrat skulle ju aldrig slå knut på sig själv för att få barnet att bli mer flexibelt. Som mamma vill jag att hon ska förstå, i en kärleksfull och tillåtande omgivning, att andra människor kan bli uttröttade av att höra samma fråga 200 ggr på en dag. Så när det händer säger jag tex "nu har du frågat så många gånger, jag har redan svarat och nu vill jag prata om något annat" Sedan föreslår jag ett annat samtalsämne som jag tror kan intressera henne som inte har med han-upen och göra.
    Inget påhopp på sonrise, alla förhållningssätt som kan hjälpa är bra. Men barn och familjer är olika och behöver därför olika förhållningssätt, tror jag.
  • SaramedM

Krickeline; jag tror att man måste göra det som i magen känns rätt, det är för mycket kraft att lägga ner på nått man inte tror på

M har just börjat med ett nytt stimmig beteende, hon räknar til 200..... på väg till dagis börjar hon på 59 vid exakt samma ställe varje dag

Jag måste ta och funderar på hur jag kan använda detta till samspel, man får vara försiktig för stör man så måste hon börja om

• kaffemamma

Nils Far - spamma på- vi uppskattar dina inlägg! Sempers grovmix finns i naturligt glutenfri variant - det blir ett gott bröd, men som sagt, de kan inte garantera att det är helt fritt från mjölkkontaminering.

• cruz

Har varit på ICA MAXI i Häggvik och jisses, de hade allt. Nu har jag handlat som en galning, bla Sempers grovmix. Jag hoppas på att risken för kontaminering är minimal. Sen gick jag förbi en barnvagnsaffär och sade till sambon att jag bara skulle in och kolla och absolut inte handla. Men när jag lämnade affären var jag ännu en barnvagn rikare, ha ha.

Fick hem boken Problemskapande Beteende idag. Ska bli spännande läsning. Undrar om det krockar med beteende-terapin?

• SaramedM
    zelia skrev 2010-03-12 14:58:22 följande:
    Har varit på ICA MAXI i Häggvik och jisses, de hade allt. Nu har jag handlat som en galning, bla Sempers grovmix. Jag hoppas på att risken för kontaminering är minimal. Sen gick jag förbi en barnvagnsaffär och sade till sambon att jag bara skulle in och kolla och absolut inte handla. Men när jag lämnade affären var jag ännu en barnvagn rikare, ha ha. Fick hem boken Problemskapande Beteende idag. Ska bli spännande läsning. Undrar om det krockar med beteende-terapin?
    `ja de har det mesta, riktigt kul att handla där

Jag vet inte om det krockar med beteendeterapin men en del i boken krockar med det HAB lär ut helt klart
    Men det är bra
    jag har snart läst ut den, kan inte släppa den
  • Nilsfar
    Krickeline skrev 2010-03-11 23:49:51 följande:
    Tack för länken! Jag vet väldigt lite om sonrise, men i denna snutt går terapeutens bemötande verkligen på tvärs mot det förhållningsätt vi har hemma.Jag förstår att varje familj måste ha en approach som passar dem och jag vill INTE säga att sonrise skulle vara fel för någon annan. Men i vår dotters fall vill jag inte att hon ska tro att man blir uppspelt och glad av repetitivt frågande, som ju terapeuten i filmen blir. Jag tänker att det är väldigt långt från en "vanlig" situation barnet kommer att möta i verkligheten. En lekkamrat skulle ju aldrig slå knut på sig själv för att få barnet att bli mer flexibelt. Som mamma vill jag att hon ska förstå, i en kärleksfull och tillåtande omgivning, att andra människor kan bli uttröttade av att höra samma fråga 200 ggr på en dag. Så när det händer säger jag tex "nu har du frågat så många gånger, jag har redan svarat och nu vill jag prata om något annat" Sedan föreslår jag ett annat samtalsämne som jag tror kan intressera henne som inte har med han-upen och göra.Inget påhopp på sonrise, alla förhållningssätt som kan hjälpa är bra. Men barn och familjer är olika och behöver därför olika förhållningssätt, tror jag.
    Poängen är ju att William gör precis det du säger. Han tränar barnet i att prata om andra saker. Det är en träningssituation för att hjälpa honom utöka flexibiliteten. Samtidigt vill han uppmuntra kommunikationen som sådan. Den repetitiva kommunikationen är ett steg på vägen - pojken har kommit så långt att han tycker att det är kul att kommunicera, men han vet ännu inte hur det går till.
    Det är alltid mycket lättare att lära vår barn hur de skall göra istället för hur de inte skall göra. Jag har själv sett hur ungdomar med massor av repetitiv kommunikation snabbt har ökat andelen innehållsrik kommunikation genom att göra på det här sättet. Bejaka kommunikationen som sådan och samtidigt införa variation i den. Till att börja med variation inom samma ämne för att sedan gradvis kunna utöka flexibilitetetn till att fungera med andra ämnesområden.

Naturligtvis skall ni göra det som känns bra och har ni hittat ett förhållningssätt som fungerar bra för att komma ifrån det repetitiva talet så är det naturligtvis bara attköra vidare på det
  • Krickeline
    zelia skrev 2010-03-12 14:58:22 följande:
    Har varit på ICA MAXI i Häggvik och jisses, de hade allt. Nu har jag handlat som en galning, bla Sempers grovmix. Jag hoppas på att risken för kontaminering är minimal. Sen gick jag förbi en barnvagnsaffär och sade till sambon att jag bara skulle in och kolla och absolut inte handla. Men när jag lämnade affären var jag ännu en barnvagn rikare, ha ha. Fick hem boken Problemskapande Beteende idag. Ska bli spännande läsning. Undrar om det krockar med beteende-terapin?
    Farligt det där med att gå in i barnvagnsaffärer som bebisförälder :)
    EFter att ha pratat med ledningen på Helleborusskolan (aspergerskola i Täby) så gick jag också och köpte Hejlskovs bok, de verkar ha honom som någon slags guru på skolan, och alla jag talat med som varit på hans föreläsningar är helt lyriska. Har dock inte fått tillfälle att börja läsa själv än, men snart så!
    Iallafall så är de på skolan beteende-terapi-inriktade och pro TBA, så kan de jämka ihop dessa två synsätt kan nog vi föräldrar det också. Man får väl plocka "russinen ur kakan" från alla håll, tänker jag.
  • Krickeline
    Nilsfar skrev 2010-03-12 17:57:43 följande:
    Poängen är ju att William gör precis det du säger. Han tränar barnet i att prata om andra saker. Det är en träningssituation för att hjälpa honom utöka flexibiliteten. Samtidigt vill han uppmuntra kommunikationen som sådan. Den repetitiva kommunikationen är ett steg på vägen - pojken har kommit så långt att han tycker att det är kul att kommunicera, men han vet ännu inte hur det går till.Det är alltid mycket lättare att lära vår barn hur de skall göra istället för hur de inte skall göra. Jag har själv sett hur ungdomar med massor av repetitiv kommunikation snabbt har ökat andelen innehållsrik kommunikation genom att göra på det här sättet. Bejaka kommunikationen som sådan och samtidigt införa variation i den. Till att börja med variation inom samma ämne för att sedan gradvis kunna utöka flexibilitetetn till att fungera med andra ämnesområden.Naturligtvis skall ni göra det som känns bra och har ni hittat ett förhållningssätt som fungerar bra för att komma ifrån det repetitiva talet så är det naturligtvis bara attköra vidare på det
    Nilsfar: tack för ditt kloka svar. Jag ska sätta mig in mer i sonrise-tänket och fundera på om och hur vi kan komma åt det repetitiva talet. Jag har kanske haft för mycket IBT-tänk och lyssnat på hab för mycket.

Ett exempel: Vår dotter har en hang-up på sin dagisfröken Josefina som dessutom är hennes nya avlösare 6 timmar i månaden. Hon ritar bara bilder på sig och J, pratar om J hela tiden och har flera veckor i förväg innan J ska komma hit satt upp leksaker på en rad som de ska leka med när hon kommer till oss. Ofta skriker hon Josefina, Josefina, Josefina! Hon gör det hemma, fast Josefina inte är hos oss då. Säger till oss föräldrar femtielva gånger:
    -Säg Josefina! Säg Josefina!

Enligt hab ska man då inte svara mer än en gång, sedan ignorera. Det hjälper inte. Såklart är det här ett sätt att kommunicera, fast i våra öron låter det som tjat. Grejen är att jag VILL uppmuntra kommunikation, men också få henne att förstå att andra människors reaktion kan bli negativ av allt det repetitiva.

Alltså att det är "sannare" mot henne att säga "Nu orkar jag inte höra mer om Josefina. Vi kan prata om de andra fröknarna om du vill. Var fröken Emma på dagis idag?" Istället för att låta henne tro att andra tycker det är lika roligt med det repetitiva som hon. Hab pratar om att inte förstärka ett överskottsbeteende. Jag förstår hur de menar; att det är bättre att hon får lära sig det av mamma och pappa på ett milt sätt istället för tex av en skolkompis som kanske istället skulle vara mer brutal, typ "håll käften nån gång då".

Men samtidigt förstår jag verkligen din utgångspunkt också; att all kommunikation ska uppmuntras och nya färdigheter lekas och lockas fram. Jag tycker dock det verkar svårt att uppamma den energi och engagemang som terapeuten i sonrise-filmen. Hur skulle du konkret bemöta det där ständiga uppmanandet till oss: Säg Josefina, säg Josefina? Att själv gå igång och börja skrika Josefina, Josefina, Josefina!!! känner jag mig tveksam till...
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7