Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Vår son G som är snart 4 år och med ett års utv försening som ska utredas för autism har fått musikterapi FMT-metoden sedan i augusti. Vi har sett stora framsteg på honom vad gäller kontakt , språk och självmedvetande.
Kolla gärna länken www.fmt-metoden.se . Fmt- metoden finns ganska utspritt i landet.
Jag har börjat bli lite intresserad av omega 3. Vilken sort är bäst till en 4-åring? Ska man även ge till storebror 6 år som är normalstörd.
Tack för tipset, det ska jag absolut kolla in!
Omega 3 är det vi ser tydligast effekt av. Vi ger eye Q, flytande som vi blandar med päronpuré. Ett annat bra märke är Mor Epa. Det är jättebra även för storebror! Lillebror som utreds ska troligen ha en ganska hög dos, vi märker negativ effekt när vi drar ner dosen. 15-20 ml / dag är det DAN-läkare rekommenderar, men kolla med tillverkaren, överdoser är inte heller bra. Det finns en riktig experttråd här om Omega.
Kaffemama: Tack för snabbt svar. Det känns ju onödigt att prova sig fram bland omega 3 djungeln när det finns "experter".
shit vad tiden går! Fick precis kallelse till nytt läkar & psykologbesök eftersom det var två år sedan det första och vi ingår i någon undersökning. 2 år! Och jag vet att jag redan vid första mötet frågade om tex b6 och magnesium som är något av det bäst belagda som hjälper språk osv, vi kollade gemensamt upp det på läkarens dator via pub med och hon höll med om att det var intressant. Och två år senare har jag fortfarande inte provat b6 + magnesium! Tiden rinner iväg - hur ska man hinna med allt!!!
Kaffemamma: Tack för ditt svar. Varför ska glutamat bort? Det innehåller varken gluten eller kasein (enligt mitt ingredienslexikon iaf). Hm, detta kanske blir trixigt värre. Glukossirap kan ibland framställas av vetestärkelse så det innehåller kanske gluten.
Vi är precis i startgroparna för att ta bort mjölken. Är det tre veckor man ska vänta innan man tar bort gluten?
Tack för tipset om Harald Blomberg. Ni hade gått hos honom va? Vad tycker du?
Nu har jag beställt en bok om Pivotal response iaf. Det är tydligen TBA-baserat men ändå ganska barnstyrt vad det gäller intresse och man utnyttjar naturliga förstärkare. Vi kör endel på det sättet redan.
Anla: FMT hade jag inte hört talas om. Intressant. En period lyssnade min son mycket på musik, men ibland började han gråta och blev jätteupprörd över endel barnvisor. När jag tex sjöng "Sov du lilla videung" för lillebror så blev M jätteledsen och började tom dunka huvudet i sänggaveln.
tja, harald blomberg, vänlig, erfaren,ganska flummig. Tror man kan få ut mycket mer av det, men vi har inte riktigt orkat. Annars väldigt enkel, behaglig behandling som man kan göra hemma. Ja, det är lite olika bud på hur långt det ska gå mellan man tar bort mjölken och gluten, men två eller tre veckor är nog bra! Nej, det kanske inte är gluten eller kasein, bara allmänt "giftigt" i stil med aspertam eller modifoerad majsstärkelse... vet inte rktigt.
En egentligen uppenbar sak som vi missade i brörjan när vi tog bort mjölken var vällling.
En produkt jag inte kan leva utan är det nyttiga, helt smaklösa cocosfettet som man köper på hälsokosten. Vi har det på mackan, att steka i, att "sås till saker med" genom att göra äggmjölk. Äggmjölk är kanonbra på det sättet: knäck ett ägg, en stor klick fett, häll på kokande vatten och vispa. Krydda beroende på vad det ska vara till: lite örtsalt och vitlök om det ska bli pasta carbonara, frukt och juice om det ska bli smoothie.
Jag har lagt en del recept på www.behandlaautism.nu även om det var ett tag sen - både under SCD och GF/ CF finns några livräddare för oss. I många amerikanska recept har jag sett tapioca stärkelse / mjöl som jag aldrig lyckats hitta här. Nu tror jag mig ha listat ut att man kan köra på potatismjöl istället. Även kikärtsmjöl är en ny upptäckt - jättegott när man har det som en liten del i brödbaket, än så länge äckligt när jag försökt göra rena indiska kikärtsbröd, men jag tror jag gör fel.
nu finns föreläsarnas overheadbilder ute att hämta på www.behandlaautism.nu
Tack för tipset på äggmjölk! Det verkar ju enkelt iaf. Det stora problemet kommer nog vara bröd. Max älskar grovt bröd som tex. lingongrova. Kanske blir svårt att hitta ett alternativ.
Vi ska göra en uppföljning fast bara med Winelands nu, efter ett års IBT. Jag känner mig lite kluven till sonens utveckling. Å ena sidan har han gjort fina framsteg med språk och även vissa lekar. Men vardagsmässigt är han betydligt värre än för ett år sedan, med fler utbrott och fixeringar.
bröd är det svåraste... allt gf cf bröd måste i min mening rostas. I en särskild brödrost där man aldrig har glutenbröd. (vi har skickat med en till dagis också). Min erfarenhet är att även det mest misslyckade bröd blir gott om man gör det till vilöksbröd - skär det i småbitar och steker i lite olivolja med lite salt & vitlök.
Det här märket har en hel del färdigt som är gluten och sojafritt på riktigt: http://garbofood.se/ jag har dock misslyckats med att köpa det, men jag vet att det ska finnas i häggvik, stor ica eller konsum.
Ett helt ok bröd får man också om man tar receptet på fiberhusk påsen och använder Lailas gula mjölmix där det står glutenfritt mjöl- fråga gärna om du inte hittar det. Det blir också godare om man har finriven morot och honung. Och vill man ha det lite grövre kanske lite solrosfrö och krossade linfrön?