• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    zelia skrev 2010-03-26 12:06:29 följande:
    Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.
    Konferensen var helt ok tyckte jag. Det var varierande kvalitet på föredragningarna. En del riktigt bra, andra rätt intetsägande.
    Jo en av föreläsarna nämnde Dawsons studie av Denvermodellen, tyvärr verkar den modellen inte finnas här.
  • Ejnie
    zelia skrev 2010-03-26 12:06:29 följande:
    Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.
    Jag tycker det var bra men en hel del oanvändbart, mer intressant ur ett professionellt perspektiv. Maken och jag gick olika spår och hade ändå samma bild, en del intressant, en del som kändes VIKTIGT och annat som var helt ointressant.

Gillberg hade ett bra föredrag tycker jag där han bla pratade om att börja samdiagnosticera ausimspektrumstörningar, ADHD, tourettes etc eftersom det ofta är svårt att avgöra vad som är vad.
    Och att han tror att man kommer dela in i subgrupper, flera spektrum beroende på vad som är prbl.

En annan cool sak var (är jag ingenjör eller ) en som tittat (mått med laser ) på hur autisitska tittar på bilder och ansikten jämfört med normalstörda. (barn alltså) det visade sig att a-barn med främst kommunikativa störningar tittar på ögonen medan de med sociala störningar ser på munnen... Men alla tittar mer runtomkring än normala som fokuserar på ögonen/ansiktet.

Och man kommer frångå Triaden och prata om Dyad - att det är komms & socialt som går ihop till ett symptom.

Kaffemamma, var du på Vivianne Nordins föredrag om alternativa metoder? Jag skulle gärna höra din bild... (Jag var på språkspåret) Eller om någon annan var där.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • kaffemamma

Ciao,
    hm, ska se, Viviann Nordins föredrag. Vi går hos henne med sonen, jag tycker att hon har en ödmjuk och öppen inställning, men jag vet inte riktigt om jag fick ut något "matnyttigt" ur hennes föredrag för egen del. Elller jo, lite intressant. Här kommer mina anteckningar: Hon pratade om placebo-effekten, som alltid är en faktor oavsett om behandlingen är medicin eller alternativ så att säga, och som heller inte är av ondo. Svårigheten med att bevisa saker i dessa områden bla eftersom det inte går av etiska skäl ha kontrollgrupper där man inte gör nånting (tex när det kommer till beteendeterapi). Hur olika studier kan komma fram till helt skillda resultat. Bla när det gäller beteendeterapi så ser man i de flesta studier goda resultat i form av IQ och språk, men en studie har visat bättre utveckling för kontrollgrupper som fått "vanlig, god habilitering" när det gäller adaptivt beteende, ett område som heller inte är lika undersökt. HBOT verkade hon tycka var rena bluffen. Hon pratade om magproblemen och vikten av fortsatt forskning. Av vikten av att sprida kunskap om att magproblem, även de som inte var uppenbara,  kunde ge upphov till beteendestörningar pga obehag. Att det var extremt viktigt att barn med autism fick en ordentlig medicinsk utredning, att man höll koll på tex tillväxt och nutrition och att det var viktigt att koppla in experter inom gastro, allergi, dietister mm. Så, det var det jag skrivit om hennes förerag.

En sak jag tyckte var synd var att det många gånger inte fanns tid för frågor... Vad menade Christoffer Gillberg tex med att 10-25 % av fallen (autism) har medicinska orsaker. Vilka och vad gör man åt det undrar jag? Han menade också att "autism har en bättre prognos än vi tidigare trott, men att det är övriga samdiagnoser och problem som ställer till det - något jag gärna hade bett honom utveckla.

Problematiken med IQ-test togs upp i en föreläsning och det är självklart jättesvårt att mäta intelligensen på dessa barn, men man anser idag att ca 50 % har en utvecklingstörning. Bara för några år sedan sa man 70 % och jag undrar om det inte blir lägre eftersom det är apsvårt att säga vad som är vad så att säga.

Själv fick jag ut mycket av föredraget om kompletterande kommunikation, kanske att jag ska tänka om där ang sonen. Proffessorn i fråga gillade dock inte PECS utan föredrog annat bildstöd och handtecken som han menade man ofta sluutar med i alldeles för tidigt stadium och att barnen kan utvecklas mycket längre och snabbare med hjälp av detta även när de kommit en bit med kommunikationen, jag ska försöka hitta en av hans böcker om de olika metoderna han använder. Han hette Tetzchner.

Jag har hört föredraget om ögonrörelser tidigare, mycket intressant och väldigt uppenbarliga skillnader mot "normala" barn. Men jag saknar info om hur man använder den här kunskapen till att hjälpa dem sortera sina intryck, titta efter "rätt" saker osv.

En annan mycket intressant sak är att den siste talaren, Sven Bölte som ska börja nu på Karolinska (tidigare i tyskland), dök upp i en databas över biomedicinska läkare vid autism....

• kaffemamma
    RBK skrev 2010-03-25 22:49:21 följande:
    Hej,Jag har inte skrivit här på länge men läser och inspireras av kloka inlägg då och då. Jag vet att flertalet av er som skriver här inne kör med IBT. Vi har valt att inte göra det utan har mer haft fokus på Floortime, Hanen, SonRise och andra utvecklingspskologiska program istället. Det har givit mycket bra resultat i form av att vår son (som är fem år) utvecklats riktigt bra när det gäller lek och samspel. Däremot är han inte så bra på att sitta stilla och koncentrera sig, vilket vi inte minst märkt nu när vi fått en ny logoped som försöker göra tester och övningar med O. Han kan koncentrera sig i 3-4 minuter sen håller han för öronen och springer iväg. O ska börja sexårsverksamhet i höst och jag börjar bli orolig för hur han ska fixa inlärning av saker han inte tycker är så kul. Jag vet att i IBT är det en av grunderna - att man först ska lära sig att sitta still, lägga händerna på bordet - ge belöningar etc etc. Men finns det andra tips?
    Det är inte helt lätt att använda metoden på rätt sätt, och gör man fel är det lätt att tex förstärka fel beteenden. Kanska kan man hyra in lite handledning vid sidan om så att säga? Tex från Banyan / Psykologparters? Eller TBA-tränaren som fanns länk till här tidigare? Nu tror jag att du har bra koll efter allt jobb med floortime osv, men det kan ju vara bra med "levande hjälp" om möjligt. Appropå Floortime, kan inte flera maila till [email protected] (autism-biblioteket på Rosenlund) och berätta att det väldigt gärna vill se deras många Floortime-filmer? Om de ser att intresse finns kanske de bemödar sig med att omvandla dem från amerikansk VHS vilket jag tror att det inte är bara vi som har problem med att se....
  • cruz

Tack för uppdateringen! Sven Bölte kommer att jobba i vårt hus om jag inte fattat fel! Hoppas på endel intressanta autismföreläsningar! Intressant att han dök upp bland doktorer med biomedicinsk behandling av autism. Han känns så himla klassiskt skolad. Fast han är ju tysk iofs, de har väl lite liberalare syn på alternativa behandlingar.

• Krickeline

Jag och maken var på medlemsträff med BAN idag, och flera som var där tipsade om en behandling som finns att läsa om här: http://www.dramyyasko.com
    Är inte så insatt själv ännu men för tipset vidare iallafall.

• kaffemamma

dåliga påsknyheter: allt godis vi kollat upp hitills innehåller glukossirap från vete....
    Jag har förträngt glukossirapen innan - den finns ju i det mesta. Kan rapportera att den i änglamarks rökta skinka är ok (från majs har jag för mig), men alltså inte den i Ahlgrens bilar, geléhallon mfl sorter från karamellkungen. Jag måste ringa Siarglass och hålla tummarna för deras mjölkfria sorbét som förstås innehåller glukossirap.

Goda nyheter: på mac donalds är det så vitt jag kan förstå helt säkert att äta pommesfritten och själva köttet. Det brukar vi beställa till sonen, ihop med juice, äpplen / morötter - alltså att de lägger en köttbit i en låda. Inget med ströbröd eller liknande ska stekas på samma yta. Däremot är det soja i ketchupen på Mac Donalds. Eventuellt är detta lätt åtgärdat - om man ber om ketchuppåsar istället så står det inget om soja i den innehållsförteckningen, däremot var det någoat annat som var lite vagt och ospecificerat så det måste kollas. Men man måste ju kunna köpa såna där små påsar från tex Heintz?

• kaffemamma

ska gå och kolla godis på gryningen... tänker mig just nu om jag inte hittar något att göra kola på cocosmjölk- det är jättegott, fylla ägg med gf / cf choklad och göra något smarrigt av mandelmassa. Och lite popcorn på det....

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-04-01 11:57:10 följande:
    dåliga påsknyheter: allt godis vi kollat upp hitills innehåller glukossirap från vete....Jag har förträngt glukossirapen innan - den finns ju i det mesta. Kan rapportera att den i änglamarks rökta skinka är ok (från majs har jag för mig), men alltså inte den i Ahlgrens bilar, geléhallon mfl sorter från karamellkungen. Jag måste ringa Siarglass och hålla tummarna för deras mjölkfria sorbét som förstås innehåller glukossirap.Goda nyheter: på mac donalds är det så vitt jag kan förstå helt säkert att äta pommesfritten och själva köttet. Det brukar vi beställa till sonen, ihop med juice, äpplen / morötter - alltså att de lägger en köttbit i en låda. Inget med ströbröd eller liknande ska stekas på samma yta. Däremot är det soja i ketchupen på Mac Donalds. Eventuellt är detta lätt åtgärdat - om man ber om ketchuppåsar istället så står det inget om soja i den innehållsförteckningen, däremot var det någoat annat som var lite vagt och ospecificerat så det måste kollas. Men man måste ju kunna köpa såna där små påsar från tex Heintz?
    ja det har inte jag tänkt på heller, hur illa är glukossirap?
  • kaffemamma

ingen aning dessvärre. Det är ju pyttemängder, men det kommer från vete, och vetet kan ju stanna kvar länge. Men de allra flesta glutenallergiker kan ju äta det - inte för att det har något med oss att göra som ni vet.

Långt utdrag ur ny bok med amerikansk sportstjärna vars son får autismdiagnos. Kan gissa att den kommer ha den biomedicinska vinkeln
    http://today.msnbc.msn.com/id/36120715/ns/today-today_books//

Zelia - nyfiken på hur det går för dig?

Krickeline - jag är skyldig dig en friterad banan & kaffe!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7