Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Ciao,
hm, ska se, Viviann Nordins föredrag. Vi går hos henne med sonen, jag tycker att hon har en ödmjuk och öppen inställning, men jag vet inte riktigt om jag fick ut något "matnyttigt" ur hennes föredrag för egen del. Elller jo, lite intressant. Här kommer mina anteckningar: Hon pratade om placebo-effekten, som alltid är en faktor oavsett om behandlingen är medicin eller alternativ så att säga, och som heller inte är av ondo. Svårigheten med att bevisa saker i dessa områden bla eftersom det inte går av etiska skäl ha kontrollgrupper där man inte gör nånting (tex när det kommer till beteendeterapi). Hur olika studier kan komma fram till helt skillda resultat. Bla när det gäller beteendeterapi så ser man i de flesta studier goda resultat i form av IQ och språk, men en studie har visat bättre utveckling för kontrollgrupper som fått "vanlig, god habilitering" när det gäller adaptivt beteende, ett område som heller inte är lika undersökt. HBOT verkade hon tycka var rena bluffen. Hon pratade om magproblemen och vikten av fortsatt forskning. Av vikten av att sprida kunskap om att magproblem, även de som inte var uppenbara, kunde ge upphov till beteendestörningar pga obehag. Att det var extremt viktigt att barn med autism fick en ordentlig medicinsk utredning, att man höll koll på tex tillväxt och nutrition och att det var viktigt att koppla in experter inom gastro, allergi, dietister mm. Så, det var det jag skrivit om hennes förerag.
En sak jag tyckte var synd var att det många gånger inte fanns tid för frågor... Vad menade Christoffer Gillberg tex med att 10-25 % av fallen (autism) har medicinska orsaker. Vilka och vad gör man åt det undrar jag? Han menade också att "autism har en bättre prognos än vi tidigare trott, men att det är övriga samdiagnoser och problem som ställer till det - något jag gärna hade bett honom utveckla.
Problematiken med IQ-test togs upp i en föreläsning och det är självklart jättesvårt att mäta intelligensen på dessa barn, men man anser idag att ca 50 % har en utvecklingstörning. Bara för några år sedan sa man 70 % och jag undrar om det inte blir lägre eftersom det är apsvårt att säga vad som är vad så att säga.
Själv fick jag ut mycket av föredraget om kompletterande kommunikation, kanske att jag ska tänka om där ang sonen. Proffessorn i fråga gillade dock inte PECS utan föredrog annat bildstöd och handtecken som han menade man ofta sluutar med i alldeles för tidigt stadium och att barnen kan utvecklas mycket längre och snabbare med hjälp av detta även när de kommit en bit med kommunikationen, jag ska försöka hitta en av hans böcker om de olika metoderna han använder. Han hette Tetzchner.
Jag har hört föredraget om ögonrörelser tidigare, mycket intressant och väldigt uppenbarliga skillnader mot "normala" barn. Men jag saknar info om hur man använder den här kunskapen till att hjälpa dem sortera sina intryck, titta efter "rätt" saker osv.
En annan mycket intressant sak är att den siste talaren, Sven Bölte som ska börja nu på Karolinska (tidigare i tyskland), dök upp i en databas över biomedicinska läkare vid autism....
Tack för uppdateringen! Sven Bölte kommer att jobba i vårt hus om jag inte fattat fel! Hoppas på endel intressanta autismföreläsningar! Intressant att han dök upp bland doktorer med biomedicinsk behandling av autism. Han känns så himla klassiskt skolad. Fast han är ju tysk iofs, de har väl lite liberalare syn på alternativa behandlingar.
Jag och maken var på medlemsträff med BAN idag, och flera som var där tipsade om en behandling som finns att läsa om här: http://www.dramyyasko.com
Är inte så insatt själv ännu men för tipset vidare iallafall.
dåliga påsknyheter: allt godis vi kollat upp hitills innehåller glukossirap från vete....
Jag har förträngt glukossirapen innan - den finns ju i det mesta. Kan rapportera att den i änglamarks rökta skinka är ok (från majs har jag för mig), men alltså inte den i Ahlgrens bilar, geléhallon mfl sorter från karamellkungen. Jag måste ringa Siarglass och hålla tummarna för deras mjölkfria sorbét som förstås innehåller glukossirap.
Goda nyheter: på mac donalds är det så vitt jag kan förstå helt säkert att äta pommesfritten och själva köttet. Det brukar vi beställa till sonen, ihop med juice, äpplen / morötter - alltså att de lägger en köttbit i en låda. Inget med ströbröd eller liknande ska stekas på samma yta. Däremot är det soja i ketchupen på Mac Donalds. Eventuellt är detta lätt åtgärdat - om man ber om ketchuppåsar istället så står det inget om soja i den innehållsförteckningen, däremot var det någoat annat som var lite vagt och ospecificerat så det måste kollas. Men man måste ju kunna köpa såna där små påsar från tex Heintz?
ska gå och kolla godis på gryningen... tänker mig just nu om jag inte hittar något att göra kola på cocosmjölk- det är jättegott, fylla ägg med gf / cf choklad och göra något smarrigt av mandelmassa. Och lite popcorn på det....
ingen aning dessvärre. Det är ju pyttemängder, men det kommer från vete, och vetet kan ju stanna kvar länge. Men de allra flesta glutenallergiker kan ju äta det - inte för att det har något med oss att göra som ni vet.
Långt utdrag ur ny bok med amerikansk sportstjärna vars son får autismdiagnos. Kan gissa att den kommer ha den biomedicinska vinkeln
http://today.msnbc.msn.com/id/36120715/ns/today-today_books//
Zelia - nyfiken på hur det går för dig?
Krickeline - jag är skyldig dig en friterad banan & kaffe!