• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    SaramedM skrev 2010-03-12 09:23:25 följande:
    Krickeline; jag tror att man måste göra det som i magen känns rätt, det är för mycket kraft att lägga ner på nått man inte tror påM har just börjat med ett nytt stimmig beteende, hon räknar til 200..... på väg till dagis börjar hon på 59 vid exakt samma ställe varje dagJag måste ta och funderar på hur jag kan använda detta till samspel, man får vara försiktig för stör man så måste hon börja om
    Tack för ditt svar, Sara! Hon är duktig på att räkna i alla fall, din lilla loppa
    När hon är färdigräknad, kan du ställa frågor om det kanske och på så sätt få igång ett intressant samtal? Man blir ju nyfiken tex på:
    Vad är det hon räknar?
    Varför börjar hon på 59?
    Är det roligt att räkna? Varför?
    Varför börjar hon alltid just vid det stället, hur hänger stället och räknandet ihop?

Nej man kan inte gå emot sin magkänsla, men samtidigt får man akta sig för att bita sig fast i sina egna tankemönster. Jag försöker vara öppen för nya idéer och det är därför det är så bra att kunna bolla med er andra här i tråden. Vi har nog väldigt olika utgångspunkter och förhållningsätt sinsemmelan här i tråden och man kan ju bli helt vimmelkantig av alla metoder som man bör sätta sig in i: IBT sonrise kommunicerande samspel floortime low-aruosal och ungefär sjuttiotusen andra
    Men vi vill ju alla i grunden samma sak - hjälpa våra barn på bästa möjliga sätt.

Någon som ska gå på Floortime-kurs i Sthlm i april? Funderar på att anmäla mig till den.
  • Jonathanmamma

Jag håller nu på med nästa bok, efter utgivningen av "Jonathan - (inte) som andra barn?". Den kommer att handla om intensivträningen vi håller på med just nu med Jonathan. Ni som också håller på med intensivträning - kan ni skicka mig bra, roliga exempel på den träning ni gjort, rekommendationer för andra föräldrar som funderar på intensivträning, ska eller har börjat?! Också om det är något speciellt som ni vill att de ska tänka på innan/under träningen?

Boken kommer att heta Intensivträning i praktiken, och innehålla många bilder, tips från vår träning och de jag har kontakt med som också tränar IBT. Så har ni bilder, som jag givetvis redigerar, så skicka gärna det också.

Mailadress: [email protected]

Tacksam för alla svar!!

Kram på er
    Anna

PS har postat det på AFF-forumet också om någon, som jag, finns på bägge! DS

• Nilsfar
    Krickeline skrev 2010-03-12 19:24:49 följande:
    Nilsfar: tack för ditt kloka svar. Jag ska sätta mig in mer i sonrise-tänket och fundera på om och hur vi kan komma åt det repetitiva talet. Jag har kanske haft för mycket IBT-tänk och lyssnat på hab för mycket. Ett exempel: Vår dotter har en hang-up på sin dagisfröken Josefina som dessutom är hennes nya avlösare 6 timmar i månaden. Hon ritar bara bilder på sig och J, pratar om J hela tiden och har flera veckor i förväg innan J ska komma hit satt upp leksaker på en rad som de ska leka med när hon kommer till oss. Ofta skriker hon Josefina, Josefina, Josefina! Hon gör det hemma, fast Josefina inte är hos oss då. Säger till oss föräldrar femtielva gånger: -Säg Josefina! Säg Josefina! Enligt hab ska man då inte svara mer än en gång, sedan ignorera. Det hjälper inte. Såklart är det här ett sätt att kommunicera, fast i våra öron låter det som tjat. Grejen är att jag VILL uppmuntra kommunikation, men också få henne att förstå att andra människors reaktion kan bli negativ av allt det repetitiva. Alltså att det är "sannare" mot henne att säga "Nu orkar jag inte höra mer om Josefina. Vi kan prata om de andra fröknarna om du vill. Var fröken Emma på dagis idag?" Istället för att låta henne tro att andra tycker det är lika roligt med det repetitiva som hon. Hab pratar om att inte förstärka ett överskottsbeteende. Jag förstår hur de menar; att det är bättre att hon får lära sig det av mamma och pappa på ett milt sätt istället för tex av en skolkompis som kanske istället skulle vara mer brutal, typ "håll käften nån gång då".Men samtidigt förstår jag verkligen din utgångspunkt också; att all kommunikation ska uppmuntras och nya färdigheter lekas och lockas fram. Jag tycker dock det verkar svårt att uppamma den energi och engagemang som terapeuten i sonrise-filmen. Hur skulle du konkret bemöta det där ständiga uppmanandet till oss: Säg Josefina, säg Josefina? Att själv gå igång och börja skrika Josefina, Josefina, Josefina!!! känner jag mig tveksam till...
    En grundtanke i son-rise är ju att det viktigaste alltid är att förbättra relationen, viljan till att sampela och kommunicera, hitta glädjen i kommunikationen och samspelet. Williams glädje är inte specifikt beroende på det repatitiva samspelet utan det är ett sätt att bemöta all kommunikation.

Det är så många saker våra barn behöver hjälp med att utveckla så allt som förbättrar samspelet ökar möjligheterna till enklare framtida inlärning.

Repetivt tal tror jag ofta handlar om ett sökande efter trygghet. Man vet att man skall samtala och ofta ställs det mycket frågor till våra barn. Det är naturloigt för dem att då börja ställa frågor och gärna frågor som de vet svaret på. Om omgivningen reagerarar negativt och kanske med lite irritation så ökar snarare behovet av att upprepa frågor än att minska. Jag kan förstå habs resonemang men det räcker inte att lära ut vad man inte skall göra genom att reagera så lite som möjligt -vi måste lära ut alternativa beteenden.

I detta fall riskerar vi att lära ut andra intressanta saker. T.ex. "att om någon frågar saker mer än gång så skall man ignorera det" eller "omgivningen bryr sig inte om dina frågor" Det kanske inte är det vi vill att våra barn skall lära sig

Just bristen på flexibilitet är ju ett av de stora problemen vid autism. Jag tror att det är mycket svårt att rent förnuftsmässigt hantera det för våra barn, i så fall skulle det vara ganska lätt att komma åt genom att förklara att vi blir trötta på att lyssna på samma sak. Autismen innebär ju också svårigheter att förstå vad det innebär att vi blir trötta på något eller inte orkar något.

För att utveckla flexibiliteten fungerar det därför oftast bättre på att träna på att vara flexibel istället för att träna på att inte vara oflexibel. I det här fallet finns det en kommunikation som är idealisk att bygga på.

Till att börja med kan ni föra in variation på Josefina temat, det är lättare att hantera variation inom det man är intresserad av. istället för att bara säga Josefina - för in samtalet på alla tänkbara aspekter av Josefina - hur hon ser ut, vad hon brukar göra, vad hon kan tänkas göra nu osv. När det börjar funka bra kan ni testa med att föra in samtalet på andra lärare eller andra personer som gör samma sak eller gillar samma saker som Josefina för att på sikt kunna få ett samtal som kan handla om precis vad som helst utan att det behöver upprepas. Tänk också på att själva inte ställa för mycket frågor utan snarare berätta hur ni tänker och tycker. Det brukar också bidra till att minska frågandet. Även våra barn med autism lär sig en hel del av hur vi gör istället för vad vi säger att de skall göra

Jag tror att det går lättast om man kan jobba med sig själv så att man kan hitta en dominerande grundkänsla av "jag älskar när du pratar med mig" hellre än " nu pratar jag med dig för att du skall lära dig vara mer flexibel". Om man har den andra känslan finns det risk att man blir alldeles för styrande och kontrollerande - då kan behovet av trygghet för våra barn öka vilket i sin tur leder till att det blir svårare att släppa repetitionerna.

Glädjen och energin är en träningssak - men när vi hittar den blir det mycket roligare för oss själva.
  • kaffemamma

Krickeline, jag vill bara varmt rekommendera kursen på www.speciella.com
    Egentligen inget revolutionerande nytt, men för oss var det jättebra att få höra detta tänk och verkligen ta oss tid att testa. Sonen nappade fin-fint på detta!

• Krickeline
    Nilsfar skrev 2010-03-13 09:42:09 följande:
    En grundtanke i son-rise är ju att det viktigaste alltid är att förbättra relationen, viljan till att sampela och kommunicera, hitta glädjen i kommunikationen och samspelet. Williams glädje är inte specifikt beroende på det repatitiva samspelet utan det är ett sätt att bemöta all kommunikation. Det är så många saker våra barn behöver hjälp med att utveckla så allt som förbättrar samspelet ökar möjligheterna till enklare framtida inlärning.Repetivt tal tror jag ofta handlar om ett sökande efter trygghet. Man vet att man skall samtala och ofta ställs det mycket frågor till våra barn. Det är naturloigt för dem att då börja ställa frågor och gärna frågor som de vet svaret på. Om omgivningen reagerarar negativt och kanske med lite irritation så ökar snarare behovet av att upprepa frågor än att minska. Jag kan förstå habs resonemang men det räcker inte att lära ut vad man inte skall göra genom att reagera så lite som möjligt -vi måste lära ut alternativa beteenden.I detta fall riskerar vi att lära ut andra intressanta saker. T.ex. "att om någon frågar saker mer än gång så skall man ignorera det" eller "omgivningen bryr sig inte om dina frågor" Det kanske inte är det vi vill att våra barn skall lära sig Just bristen på flexibilitet är ju ett av de stora problemen vid autism. Jag tror att det är mycket svårt att rent förnuftsmässigt hantera det för våra barn, i så fall skulle det vara ganska lätt att komma åt genom att förklara att vi blir trötta på att lyssna på samma sak. Autismen innebär ju också svårigheter att förstå vad det innebär att vi blir trötta på något eller inte orkar något.För att utveckla flexibiliteten fungerar det därför oftast bättre på att träna på att vara flexibel istället för att träna på att inte vara oflexibel. I det här fallet finns det en kommunikation som är idealisk att bygga på. Till att börja med kan ni föra in variation på Josefina temat, det är lättare att hantera variation inom det man är intresserad av. istället för att bara säga Josefina - för in samtalet på alla tänkbara aspekter av Josefina - hur hon ser ut, vad hon brukar göra, vad hon kan tänkas göra nu osv. När det börjar funka bra kan ni testa med att föra in samtalet på andra lärare eller andra personer som gör samma sak eller gillar samma saker som Josefina för att på sikt kunna få ett samtal som kan handla om precis vad som helst utan att det behöver upprepas. Tänk också på att själva inte ställa för mycket frågor utan snarare berätta hur ni tänker och tycker. Det brukar också bidra till att minska frågandet. Även våra barn med autism lär sig en hel del av hur vi gör istället för vad vi säger att de skall göra Jag tror att det går lättast om man kan jobba med sig själv så att man kan hitta en dominerande grundkänsla av "jag älskar när du pratar med mig" hellre än " nu pratar jag med dig för att du skall lära dig vara mer flexibel". Om man har den andra känslan finns det risk att man blir alldeles för styrande och kontrollerande - då kan behovet av trygghet för våra barn öka vilket i sin tur leder till att det blir svårare att släppa repetitionerna.Glädjen och energin är en träningssak - men när vi hittar den blir det mycket roligare för oss själva.
    Tusen tack för ditt utförliga och konkreta svar! Ett annat sätt att resonera än vad vi fått lära oss, men verkligen tänkvärt. Och eftersom habs  råd att ignorera inte funkar, ska jag absolut pröva!
    Att det eviga repeterandet handlar om att försöka skapa trygghet är en intressant tolkning, jag har funderat mycket på varför dessa upphakningar uppkommer utan att lyckas hitta ett bra svar. Detta ger mig en ny ingångspunkt. Tack för en massa kloka synpunkter och idéer!
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-03-15 09:52:47 följande:
    Krickeline, jag vill bara varmt rekommendera kursen på www.speciella.com Egentligen inget revolutionerande nytt, men för oss var det jättebra att få höra detta tänk och verkligen ta oss tid att testa. Sonen nappade fin-fint på detta!
    Ja det är den kursen jag menade! Jag är jättesugen på den, vår IBT-handledning är så gott som indragen från hab och jag behöver verkligen inspiration och påfyllning, och lära mig nya sätt att träna på. Tycker M snarast gått bakåt i sin sociala utveckling på sistone, vilket ju oroar inför höstens skolstart.
  • cruz

Krickeline: Intressant att höra om din dotters verbala upprepningar. Vår son beter sig också på liknande sätt. Han brukar komma med ett påstående och så vill han ha bekräftelse på att det stämmer. Detta upprepar han sedan tills man håller på att bli galen. En sak som han oftast säger är "Om man slår David blir han ledsen". Så vill han att vi ska säga  typ " Ja, då blir han ledsen." Efter hundrade gången orkar man knappt svara och då försöker han ännu ihärdigare. Jag har dock inte orkat ta upp detta problem på våra team-möten ännu, där vi mest fokuserar på huvuddunkningarna för tillfället. Men huvuddunkningarna beror ju ofta också på bristande flexibilitet så grundproblemet är det samma.

Jonathanmamma: Kul! Just nu är jag för trött för att kunna tänka ut något roligt som vi tränat, men jag mailar när/om jag piggnar till och kommer på något bra. Generellt så är jag mycket för naturliga förstärkare som har relevans i sammanhanget och att barnet själv har endel att säga till om under träningen (tex. att sonen också får välja aktivitet ibland, eller om vi typ ska träna räkning så får han välja om han vill räkna tågvagnar eller klossar etc).

• SaramedM

Jag måste skriva det här också, alla borde läsa "problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder"
    Inkl de som jobbar på HAB ....

• cruz

SaramedM. Jag håller med till 100 %. Efter att ha läst boken vill man ju tex. att all personal på skolan där man väljer att placera sitt barn ska ha läst den.

• SaramedM
    zelia skrev 2010-03-15 22:16:38 följande:
    SaramedM. Jag håller med till 100 %. Efter att ha läst boken vill man ju tex. att all personal på skolan där man väljer att placera sitt barn ska ha läst den.
    ja verkligen

Den är riktigt riktigt bra

Jag ska ge den till M´s avlösare har jag tänkt
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7