Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Jag håller nu på med nästa bok, efter utgivningen av "Jonathan - (inte) som andra barn?". Den kommer att handla om intensivträningen vi håller på med just nu med Jonathan. Ni som också håller på med intensivträning - kan ni skicka mig bra, roliga exempel på den träning ni gjort, rekommendationer för andra föräldrar som funderar på intensivträning, ska eller har börjat?! Också om det är något speciellt som ni vill att de ska tänka på innan/under träningen?
Boken kommer att heta Intensivträning i praktiken, och innehålla många bilder, tips från vår träning och de jag har kontakt med som också tränar IBT. Så har ni bilder, som jag givetvis redigerar, så skicka gärna det också.
Mailadress: [email protected]
Tacksam för alla svar!!
Kram på er
Anna
PS har postat det på AFF-forumet också om någon, som jag, finns på bägge! DS
Krickeline, jag vill bara varmt rekommendera kursen på www.speciella.com
Egentligen inget revolutionerande nytt, men för oss var det jättebra att få höra detta tänk och verkligen ta oss tid att testa. Sonen nappade fin-fint på detta!
Krickeline: Intressant att höra om din dotters verbala upprepningar. Vår son beter sig också på liknande sätt. Han brukar komma med ett påstående och så vill han ha bekräftelse på att det stämmer. Detta upprepar han sedan tills man håller på att bli galen. En sak som han oftast säger är "Om man slår David blir han ledsen". Så vill han att vi ska säga typ " Ja, då blir han ledsen." Efter hundrade gången orkar man knappt svara och då försöker han ännu ihärdigare. Jag har dock inte orkat ta upp detta problem på våra team-möten ännu, där vi mest fokuserar på huvuddunkningarna för tillfället. Men huvuddunkningarna beror ju ofta också på bristande flexibilitet så grundproblemet är det samma.
Jonathanmamma: Kul! Just nu är jag för trött för att kunna tänka ut något roligt som vi tränat, men jag mailar när/om jag piggnar till och kommer på något bra. Generellt så är jag mycket för naturliga förstärkare som har relevans i sammanhanget och att barnet själv har endel att säga till om under träningen (tex. att sonen också får välja aktivitet ibland, eller om vi typ ska träna räkning så får han välja om han vill räkna tågvagnar eller klossar etc).
Jag måste skriva det här också, alla borde läsa "problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder"
Inkl de som jobbar på HAB ....
SaramedM. Jag håller med till 100 %. Efter att ha läst boken vill man ju tex. att all personal på skolan där man väljer att placera sitt barn ska ha läst den.