Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Någon som vill diskutera tungmetaller med mig, kanske dela med sig av ert barns värden? Jag skrev detta i ett amerikanskt forum och lägger in det här med. Tycker hennes värden verkar jättehöga och jag fattar inte varifrån dessa tungmetaller skulle komma!? Testet är gjort via Scandlab och mäter porfyriner i urinen.
Hi!We were about to try MB12 injections for our little daugther with aspergers. But then we got her results back from the urinary porphyrins test. These results got me worried and I wonder if you think we should do something about this before we start MB12 injections? (because I understand its not recommended to do other therapies during the first 5 weeks of MB12-therapy).
These are her test results (42 lbs, 5 yrs old):
PORPHYRINS:
Uroporphyrins I & III (UP): 24 nmol/gcr (reference 8-20)
Heptacarboxy porphyrin (7cxP) 8,1 nmol/gcr (ref 2,5-4,5)
Hexacarboxy porphyrin (6cxP) 1,6 nmol/gcr (ref 0,5-1,5)
Pentacarboxy porphyrin (5cxP) 6,0 nmol/gcr (ref 2-4)
Precoproporphyrin (PrCP) 22,0 nmol/gcr (ref 5-9)
Coproporphyrins I & III (CP) 251 nmol/gcr (ref 100-200)
RATIOS:
PrCP/UP 0,92 (ref 0,2-0,5)
PrCP/CP 8,7 (ref 2-6)
CP/UP 10,50 (ref 5-9)
Can you please tell us what this means? All I can figure out from this is that all of her results are elevated to some degree.
How do we proceed from here?
du, testa lägg frågan på Ban-forumet. Jag vet att det inte är så aktivt, men det finns några riktigt erfarna rävar. Särskilt en jag tänker på som jag kan maila och be henne svara på forumet när du lagt dit frågan.
artikel om Jenny Mc Carthy i Time: http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1967796-1,00.html
Också en läsvärd artikel: http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1698128-3,00.html
Har ni tagit bort soya med? (dessa mjölkfria alternativ är ju de som är godast, snyft).
En sak som är förvirrande: Numera får ju människor med celiaki äta vetestärkelse, då denna innehåller mindre än 20 ppm gluten. Och dessa människor får ju enorma problem, bara de äter en smula av gluten-innehållande bröd eftersom gluten för människor med celiaki är ett allergen och orsakar ett IgE svar. Det kan jag förstå. Barn med autism anses ju vara glutenöverkänsliga och inte klassiskt allergiska om jag fattat rätt (min son har iaf inga antikroppar mot gluten, enligt provsvaren). Men om man ska tro alla diet-autism sajter så klarar ändå inte autistiska barn av att äta vetestärkelse. Varför skulle en smula gluten på under 20 ppm kunna förstöra hela effekten av gf/cf dieten? Blir majoriteten av opiatreceptorerna påverkade redan då glutenhalten ligger under 20 ppm? Eller finns det någon annan förklaring? Jag tycker en dos respons vore en logisk effekt och inte en "allt eller inget reaktion" när det gäller autism och gluten?
Zelia: Vi har valt den säkra vägen nu i början och tagit bort soja, havre och vetestärkelse också. Tanken är att låta tarmen läka under ca ett år, för att sedan pröva att försiktigt återinföra dessa livsmedel och se om de tolereras.
Tack för era svar! Hm, vi startar med mjölkfritt i morgon så får vi plocka bort soyan ocg gluten efter hand. Jag har inte lyckats få tag på något bra youghurt alternativ som också är soyafritt. Här i Sumpan är utbudet inte det bästa, så jag blir väl tvungen att åka till city eller Häggvik.
aha, sensory integration är något annat än jag trott... här är ett CNN-inslag om hur det kan hjälpa språket
: http://www.theautismnews.com/2010/03/01/scientists-look-to-help-children-with-autism-find-a-voice/