• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

Jag vill bara rekommendera en bok. Jag har gjort det förut, men det är en av få böcker som jag verkligen återkommer till och lär mig nytt av hela tiden. En autism-dietist som skrivit. Dels är det ganska mycket väldigt nyttig teori bakom de olika dieterna - hur det funkar i kroppen och vad som gör vad. Sen mycket praktiskt om allt från tillskott till i vilken ordning det kan passa att göra saker, om de olika dieterna. Bara igår reagerade jag på en ny mening som jag måste kolla nogrannare på: att man bör ta hand om "Phenols" först, sen kan man ta in B6, B12 mm. Nouring hope for autism heter boken och man beställer den här: http://www.nourishinghope.com/ 

• kaffemamma

Det här kanske är en intressant bok. Hm.

Healing Our Autistic Children
    Julie Buckley's new book takes aim at demystifying the 'whole-body phenomenon' of autism
    buckley

Julie Buckley has a pretty full plate: she is a pediatrician; mother of a daughter overcoming autism; breast cancer survivor; and now, author. 

She has written the just-released Healing Our Autistic Children: A Medical Plan for Restoring Your Child's Health, which brings home the point that autism is a whole-body phenomenon - not a disorder confined to the brain. Dr. Buckley breaks down the science behind methylation, immune dysregulation, and a host of complicated chemical and physiological processes into easy-to-understand concepts. After finishing the book--a surprisingly easy read considering all the science involved--it would be hard for the reader not to accept the whole-body model. 

"I wrote the book as an invitation for people who aren't sure whether or not the world is round to come look through the telescope," says Dr. Buckley. She  employs the kind of metaphors that make the book unintimidating for the new parent. 

The book is also aimed at educating the uninformed physician; to assuage any fears of 'pseudoscience,' the appendix contains almost 100 references, and 17 abstracts of critical studies.   

Dr. Buckley readily admits that before her daughter was affected at age 4, she was not a particularly well-informed pediatrician with regard to ASD, knowing only what she had been taught in med school.   When asked how she dealt with parents who  related stories of their child's regression, she pauses before saying quietly, "I told them they were crazy." 

And on the other side of the fence, Julie the Mom, like many autism Moms, remembers being in denial.But after accepting the diagnosis,she quickly got up to speed. She helped her own daughter improve remarkably via biomedical interventions, but she  wanted to also help spread the word.She speaks at conferences, trains other physicians, and now has written a book.

"It's all about building communication bridges," says Dr. Buckley. 

• cruz

Tack igen för bra länkar Kaffemamma. Ska in och läsa på om sensorisk integrering. Om ni vill ha ett annat boktips så läs "Min vän Henry" av Nuala Gardner. Ni som har tågälskande barn lär känna igen er!

• Krickeline

Kaffemamma - dina länkar och tips är sååå bra. TAck! Julie Buckley låter som någon man vill höra live - kanske någonting för nästa års BAN-konferens?

• kaffemamma

varning för receptlänken ovan - var för snabb där - många av recepten verkar innehålla "förjudna" grejer konstigt nog!

• kaffemamma

puh, jag är trött nu. Läser den där boken " a real boy" (tack för lånet Krickeline, jag är snart klar!) om en pojke som blir "frisk" efter bla IBT och biomedicin/ kost. Jag är helt enkelt grymt avundsjuk. De får diagnosen när han är strax innan 3. Börjar omedelbart GF / CF och IBT. IBT där de har minst tre utbildade terapefter som kommer hem till dem och tränar hela dagarna. Hon är hemma och kan fokusera på maten och allt annat som ska göras. Första veckan ser de fantastiska resultat. Föräldrarna är noga med att gå ut på egen hand en gång i veckan. Ha!
    Vi har hållit på med IBT i över 1,5 år. Gf / CF i över ett år. Vår kille fyller snart 6 och har ett språk som en 1,5 åring. Vi har strul med resurser och dagis. Systern hatar GF 7 CF kosten. Vi föräldrar jobbar.

• cruz

Kaffemamma: Vilket lyxliv! Kunna gå ut en gång i veckan och ha utbildade tränare som kommer hem och tränar ens barn... Inte behöva jobba... Förstår att du är less. Ni kämpar så hårt på alla sätt. Önskar så att det fanns utbildade tränare som kunde komma hem och träna ens barn ibland. Eller att man hade en egen kock i köket.

• cruz

Ett boktips: "Overcoming autism" av Lynn Kern Koegel och Claire Lazebnik. Det tar upp en hel del enkla och praktiska saker kring problembeteenden, utbrott, självskadebeteende, stims, hur man motiverar barn att lära sig saker och att kommunicera och samspela. IBT i vardagen kan man väl säga att den handlar om.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7