• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

ni som börjat kolla på skolor.. jag funderar på möjligheten till en helomvändning... om vi väljer att inte ta ett extra år på dagis, finns det en bra skola i Stockholmstrakten där man får fortsätta med IBt handledd från Banyan? Tack för boktipset! Måste få tid att läsa allt jag lånade på autismbiblioteket i förra veckan först... undrar om det finns där förresten?

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-03-16 10:21:32 följande:
    ni som börjat kolla på skolor.. jag funderar på möjligheten till en helomvändning... om vi väljer att inte ta ett extra år på dagis, finns det en bra skola i Stockholmstrakten där man får fortsätta med IBt handledd från Banyan? Tack för boktipset! Måste få tid att läsa allt jag lånade på autismbiblioteket i förra veckan först... undrar om det finns där förresten?
    tyvärr har jag ingen aning om IBT skolor, mer än att jag hört att det finns en en i Täby med den inriktiningen
  • cruz

Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha). Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).

Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...

• SaramedM
    zelia skrev 2010-03-16 14:15:03 följande:
    Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha). Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...
    Variant 1 men det beror nog på min dagsform också....

är jag inte i form blir det nog en massa opedagogiska försök att bestämma över M!
  • Krickeline
    Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha).
    Jag uttryckte mig nog otydligt tidigare, Helleborusskolans pedagogik är inspirerat bla av TBA som förhållningssätt. Men jag tror inte att de kan köra ett fullskaligt IBT-program med sina elever. (fast fråga kan man ju förstås)
  • cruz

Krickeline: Aha. Hur tänker ni göra med skola?

• Krickeline
    zelia skrev 2010-03-16 21:22:36 följande:
    Krickeline: Aha. Hur tänker ni göra med skola?
    Vi vet fortfarande inte, om vi vill så har vi en plats på den vanliga kommunala skola som ligger nära vårt hem. De flesta, inklusive hab och min man, tycker vi ska försöka låta henne börja där och se hur det går.

Jag är dock rädd att hon kommer att tycka det är för rörigt och jobbigt i en så stor klass (ca 26 barn) och vi har inte fått några garantier attt hon får en egen assistent. Jag är också rädd för mobbing. Hittills är hon accepterad på sitt dagis även om de andra märker att hon är annorlunda, men i skolan finns det ju färre vuxna runtomkring och många nya barn...

Det är verkligen inte ett lätt beslut.
  • Krickeline
    Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...
    Ja Vallentunaskolan är en IBT-skola, finns här:
    http://www.ikasus.net/
    Jag minns att vår fd tränare på Banyan pratat om den, så de samarbetar nog.

Det kan ju ta ett bra tag innan man ser kostomläggningens resultat - våra kom smygande allteftersom. En bra grej för att inte missa subtila förändringar över tid kan vara att dokumentera läget innan man påbörjar (baseline) och sedan 2-3 månader in i dieten. Vi använder denna gratistjänst på nätet där man på ett par minuter fyller i statusen med jämna mellanrum:
    http://www.autism.com/ari/atec/atec-online.htm
    En score räknas ut automatiskt och man får ett mail med resultatet, som man kan spara och gå tillbaka och jämföra med. Den kan användas till utvärdering av alla former av biomedicinska behandlingar, inte bara dieter. Enkelt och fiffigt, tycker jag.
  • cruz

Krickeline: Jag förstår att det är svårt att välja skola. Jättetack för länkarna!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7