Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
ni som börjat kolla på skolor.. jag funderar på möjligheten till en helomvändning... om vi väljer att inte ta ett extra år på dagis, finns det en bra skola i Stockholmstrakten där man får fortsätta med IBt handledd från Banyan? Tack för boktipset! Måste få tid att läsa allt jag lånade på autismbiblioteket i förra veckan först... undrar om det finns där förresten?
Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha). Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).
Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...
Krickeline: Aha. Hur tänker ni göra med skola?
Krickeline: Jag förstår att det är svårt att välja skola. Jättetack för länkarna!
tack för tipsen! Vad skulle jag göra utan er?? Tänk er de som gick igenom detta innan google...
Här kommer artikel från läkartidningen om oxycetin, posetiva effekter och potentiella biverkningar: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14022