• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline

Ska någon mer än jag gå på konferensen "fokus på autism" i sthlm den 25.e mars?

Kaffemamma: intressant artikel, tack. Lite läskigt det där med den komplexa biverkningsprofilen, man undrar ju om det finns långtidseffekter som inte visat sig än.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-03-18 13:12:46 följande:
    jag undrar samma sak när det gäller tex melatonin och MB12.... Japp, jag ska dit!

Ja man önskar verkligen att det forskades mer på sånt.
    Kul med konferensen, då ses vi kanske där!
  • MiSs mE 85

Hej!

Arbetar på en skola i Vallentuna för barn och tonåringar med autism inriktning ABA.
    Inte för att promota någonting, men det kanske är värt att kika på i alla fall. :)

Hemsida: www.ikasus.net

Känner du ett intresse är det bara att ringa till våran rektor på skolan.
    Hennes nummer hittar du under kontakter!

• MiSs mE 85

Annars finns Rösjöskolan i Sollentuna, eller Vasaborg i Djursholm, tror jag att det var. :)

• SaramedM
    MiSs mE 85 skrev 2010-03-18 21:10:55 följande:
    Annars finns Rösjöskolan i Sollentuna, eller Vasaborg i Djursholm, tror jag att det var. :)
    är även det särskolor?
  • MiSs mE 85

Jag har aldrig varit på Rösjöskolan, men har arbetskamrater som har jobbat där. Var nyligen på studiebesök på Vasaborg. Det är en skola som ligger i Stocksund/Djursholm.
    De har en sk avdelning, med eget hus och egen ingång osv, i närheten av skola som de tillhör.
    Där fick jag också informationen om att de har ett tätt samarbete med skolan intill. De äter mat, har gymnastik osv där.

Tror att Vasaborg är en särskola och är lite osäker på om Rösjöskolan är en särskola eller träningsskola.

Vet inte vem som handleder på Rösjöskolan, men på Vasaborg är det Örjan Swahn.
    Vår handledare på IKASUS har tidigare arbetat under Örjan Swahn, Margareta Botolfs.
    Om du söker på Örjan Swahn tror jag att du kan få lite mer information om handledningen i skolan. :)

Tycker det är väldigt intressant att läsa det ni föräldrar skriver här.
    Det ger en många tankar och funderingar!
    Att ta hand om barn och tonåringar med autism är mitt arbete och något jag utför med stor glädje och kärlek.
    Men jag själv har ingen aning om hur det är att leva med barn med autism och detta forum ger mig en insikt om hur det kan se ut att leva med autistiska barn.
    :)

• Krickeline
    MiSs mE 85 skrev 2010-03-18 22:04:38 följande:
    Tycker det är väldigt intressant att läsa det ni föräldrar skriver här. Det ger en många tankar och funderingar!Att ta hand om barn och tonåringar med autism är mitt arbete och något jag utför med stor glädje och kärlek.Men jag själv har ingen aning om hur det är att leva med barn med autism och detta forum ger mig en insikt om hur det kan se ut att leva med autistiska barn.:)
    Och vi tycker det är jättespännande att få ditt perspektiv - berätta gärna om ditt jobb, hur ni bemöter tex repetitivt beteende, tantrums etc.
  • kaffemamma

Tack för alla skoltips! Nu har jag lite att hugga tag i ... och ingen tid att göra det på. Någon som hört något om Fridhemsskolan?

Här kommer en länk som kanske bör ligga under "för bra för att vara sant" med tanke på deras extremt amerikanska och införsäljande text, men dr Neubrander rekommenderar det tydligen åtminstonde till vissa : http://orizonresearch.com/ 

"ALKA-V6™ is a 100% natural proprietary composition of Liquid Silicon, Oxygen, Hydrogen, and Sodium. Research studies conducted on ALKA-V6™ show that it Significantly Raises Glutathione Levels and Reduces Oxidative Stress."

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7