Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Tack Krickeline! Vilken dietist har ni vänt er till för att få rekommendationerna på specifika märken? Det önskar jag mig också!
Ang B12 så är det ju specifikt i den formen som heter Mb12 som ska vara bäst. Man kan förutom sprutor få det i form av nässpray och även klubbor! Inte riktigt fulla effekten tydligen, men känns ju enklare än sprutor.
Hur smakar Kirkmans calcium / magnesium liquid? Kan man ge det rent eller blandar ni ut?
För er som tränar intensivträning ett tips som vi fick om bildbas som förmedlas genom föräldrar (från IBT-teamet):
www.joeschedule.com
MVH
Anna
Hej,
Jag har inte skrivit här på länge men läser och inspireras av kloka inlägg då och då. Jag vet att flertalet av er som skriver här inne kör med IBT. Vi har valt att inte göra det utan har mer haft fokus på Floortime, Hanen, SonRise och andra utvecklingspskologiska program istället. Det har givit mycket bra resultat i form av att vår son (som är fem år) utvecklats riktigt bra när det gäller lek och samspel.
Däremot är han inte så bra på att sitta stilla och koncentrera sig, vilket vi inte minst märkt nu när vi fått en ny logoped som försöker göra tester och övningar med O. Han kan koncentrera sig i 3-4 minuter sen håller han för öronen och springer iväg. O ska börja sexårsverksamhet i höst och jag börjar bli orolig för hur han ska fixa inlärning av saker han inte tycker är så kul. Jag vet att i IBT är det en av grunderna - att man först ska lära sig att sitta still, lägga händerna på bordet - ge belöningar etc etc. Men finns det andra tips?
RBK: Om man vill träna utan att ge belöningar får man kanske först satsa på att göra roliga saker vid bordsträningen som är mycket förstärkande i sig. Gradvis kan man kanske sedan introducera lite "tråkigare" aktiviteter, som kanske följs åt av en rolig (fast då blir väl det en form av belöning i alla fall). Ett annat sätt att motivera barnet vid tråkiga övningar är att låta barnet få vara med och bestämma lite själv. Om jag nu tex. vill att Max ska träna räkning så kan han få välja själv om han tex. vill räkna dinosaurier eller tåg. Vid skriv- eller rit-övningar får han välja papper och pennor själv etc. Hoppas andra har bättre tips att komma med (själv är man så inkörd på belöningssystem vid detta laget
).
Glömde det här med att gradvis öka tiden av stillasittande vid bordet. I början är tre -fyra minuter helt OK. Hur länge klarar icke autistiska barn i samma ålder av att sitta stilla? Själv har jag inte riktigt koll på det. Max klarar kanske en kvart vid bordet nu utan paus, men mer än så är nog svårt. Sedan behöver han få röra på sig lite innan han kan sitta still en stund igen (han är tre år och betydligt uthålligare vid bordet än sin tvillingbror som inte har autism)). Mycket beror också på dagsform. Som tur är behöver ju inte all inlärning ske vid bordet heller.
flalater som möjlig delorsak till bla autism: http://www.nwt.se/karlstad/article681364.ece
Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.
Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.