Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
artikel om hur man börjar dieten: http://autism-therapy.suite101.com/article.cfm/using-the-gfcf-diet-to-treat-autism-first-steps
och oh my vad mycket autismlänkar & artiklar: http://autism-therapy.suite101.com/
har nog sett denna sida förut men glömt bort den!
Har ni något bra tips för att få i barnen kalcium när man kör gf/cf? Kalciumtabletterna smakar ju lite beskt så det går åt ganska mycket sylt eller liknande för att gömma dem. Min son gillar inte heller de kalciumberikade naturella risdryckerna (endast den med chokladsmak som innehåller dubbelt så mycket socker som den naturella).
kalcium, tja det finns lite olika saker. Natures plus har kalciumtabletter för barn (på tex Life-kedjan) som smakar godis. Finns flera sorter liknande, men de innehåller mycket socker och man behöver äta många för att komma upp i 1000 mg om dagen som är vår rekommendation. Vi har dem bara som "back-up". Kalcium finns naturligt i tex mandlar och sesamfrön - bra saker att tillsätta när man bakar osv. Man kan också tillsätta kalcium (krossa en ren kalciumtablett eller fler, eller köpa i pulverform) och ha i bröd - det ska tåla värmen. Men det är ju svårt att veta doserna då. Men det är tydligen inte helt enkelt för kroppen att ta upp kalcium, så det skadar inte att slänga i lite extra i maten. Vi ger kalcium och en rad andra saker i päronpuré (bebisburk) ibland med russin, två gånger om dagen. Många kör med någon slags smoothie, vilket vår son tyvärr inte gillar, men jag funderar på att lägga lite krut på att få honom att gilla det... Om han gillar någon form av nötsmör (finns tveksamheter kring jordnötter) kan man göra en liten boll - någon på en tråd här nyligen gjorde smarriga bollar av jag tror det var fikon, russin mm och blandade in alla tillskott och sp alla tillskott - lät väldigt bra tycker jag. Jag har för mig att kalcium tas upp bäst ihop med magnesium, däremot ska det inte tas i närheten av tex zink då de tar ut varandra. Puh, det är verkligen en halv vetenskap. Jag vill också varmt rekommendera thornes produkter när det kommer till tillskott - de är helt rena från tillsatser. Jag har precis kalcium och magnesium från dem och et funkar utmärkt, det är ju ganska smaklösa produkter. Men däremot så är många av deras produkter baserade på att man ska kunna svälja kapslar. Om man öppnar kapslarna med tex b-vitamin komplex så blir de så fruktansvärt äckliga så att ingen kan äta dem... Själv ska jag beställa b6 + magnesium från Kirkman nu, smarriga tabletter, så jag antar en del fruktsocker eller liknande i, men går i utan problem. Finns ju hyfsat med belägg för b6 & magnesium om man kollar tex pub med. Ska även kolla på deras övriga produkter och försöka få ihop allt vi ska ha i.
Just det, en erfaren mamma tipsar om "liqiud calcium" som hennes son älskar, hon beställer från utlandet. Det blir då, enligt thorne, något som tillsätts vilket kanske inte är optimalt, men om det är något som barnen gärna äter och som gör att kalciumet tas upp så kan man kanske leva med det.
Vi började med zink sent om sider för ett tag sen. Enligt många "the number one autism tillskott". Slump eller inte, under zink perioden har han varit väldigt trött, ledsen, humörsvängningar och ökad stress. Så vi har slutat. Får väl pröva igen att införa en låg dos och se om problemen var relaterade om ett tag.
Är dte någon som ger ALA och var får ni tag på det i så fall?
Nä, det är projekt ett just nu - få ordning på alla tillskott - hur och när de ska tas, i vilka kombinationer och titta på om man kan förenkla på något sätt.
Jag besitter förövrigt nu äntligen - de mystiska ingredienserna XantanGum, DairyFree och Garfarva mjöl - här ska bakas! Har testat att i amerikanska recept ersätta tapiocamjöl (som jag inte lyckats få tag i) med potatismjöl och det har funkat fint kan jag säga.
Tack, Kaffemamma, för jättebra tips. Ja, det är en vetenskap detta. Tillskott är vi inte så bra på ännu. Har fullt upp med dieten. Vi har inte plockat bort soya helt ännu då jag inte hittat något youghurt alternativ som sonen äter (Rapsy vägrar han, han sitter och plockar bort de glutenfria cornflaksen från denna). Det enda glutenfria brödet han äter är banan-mandelbrödet som är fantastiskt gott, men sött som sockerkaka, samt knäckebrödet. Det är jätteintressant att höra om era erfarenheter av de olika tillskotten.
Vår tjej äter inte kapslar eller tuggisar så vi köper flytande tillskott eller maler ner tabletter och blandar med äppelmos.
Här beställer vi det mesta:
http://shop.ezentrum.de/4DCGI/ezshop?hid=39&sprachnr=2
Därifrån köper vi bla flytande kalcium+magnesium-tillskott, samt flytande zink som ska tas minst två timmar ifrån kalciumet. Enligt Geir ska kalciumet helst tas ca 30 min innan måltid, då det hjälper till att smälta maten och motverkar sk läckande tarm.
Mailade en lista till en DAN-doktor+dietist som vi ska träffa på de supplement vi ger dottern. Ifall någon är intresserad klistar jag in den här också. Det ser läskigt mycket ut när man sammanställer, men detta är de tillskott som vi blivit rekommenderade av dr Flatabö. Dottern har iaf inte reagerat negativt vad vi kan se på något av det, så vi fortsätter såhär om inte doktorn eller dietisten säger något annat.
At breakfast:
500 mg calcium (en mald Kalcipostablett blandat i en sked äppelmos)
1 teaspoon Kirkmans magnesium&calcium liquid
15 mg Thornes Q10
1 drop of NB:s Selenium Liquid
1-2 teaspoons Kirkmans liquid DMG
1 teaspoon of Carlssons finest Cod Liver Oil
7,5 ml Brainchilds liquid B-complex
1 spray of oxytocin (nasal spray) on schooldays
30 min before dinner:
1 teaspoon Kirkmans magnesium&calcium liquid
At dinner:
500 mg calcium (en mald Kalcipostablett blandat i en sked äppelmos)
15 mg Thornes Q10
1 drop of NB:s Selenium Liquid
1-2 teaspoons Kirkmans liquid DMG
1 teaspoon of Carlssons finest Cod Liver Oil
7,5 ml Brainchilds liquid B-complex
Before bedtime:
1 teaspoon Kirkmans liquid Zinc
Every third night: MB12 shot
Det finns ett gratisprogram där man kan fylla i barnets vikt samt de tillskott man ger, för att få en fingervisning om man ska ge mer eller mindre av något. Maken har testat det, finns att ladda ner på www.drneubrander.com Klicka på downloads och scrolla ner till Supplemnts Review Program.
Min sambo ska gå på Fokus på autism. Jag är så avundsjuk, men det är hans tur. Krickeline : Blandar du alla tillskotten i äppelmosen?