• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Jonathanmamma
    moegumsan skrev 2010-04-12 07:44:48 följande:
    Ska läsa igenom bloggen lite, inser direkt att det blir spännande för vi har börjat lite olika... =) Väntar förresten på att hitta din första bok, men vulcan ligger ju nere och har gjort länge. Har du någon aning om varför?
    Ja, det blir ju litet olika ingångar eftersom barnen fungerar så olika... Med Jonathan fungerade ju aldrig det där med godis och sånt så bra eftersom han äter så litet sånt, eller mat överhuvudtaget. Vi tränade en del på ätligt och oätligt för att få honom att sluta äta snö och sand, men jag vet inte om det fungerade När ingen såg stoppade han in det i munnen ändå... Gömde sig bakom hörnet och satt och åt på förskolan... Ja, ja... Däremot roliga leksaker har ju fungerat bra - som låter och gör ljud. De hade en bra snurra på BR för 69-79 kr eller så som fungerade bra ett tag. Bellino-snurra har de på hab. beh.möten som förstärkning:
    http://www.br-leksaker.se/produkter1/freesearch/snurra/
    Hittar inte vår snurra men kan försöka ta kort på den sen och lägga ut den på bloggen...

Jag tror inte Vulkan ligger nere - jag kommer in där, eller gjorde i helgen i alla fall... Det kan vara cookies och tillåtna platser, vilket jag hade problem med först. Fast från jobbet med deras gigantiska brandvägg, kommer jag inte in alls - kan inte ens se sidan ordentligt... Pröva med direktlänken:
    https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=44374

Ingen är gladare än jag om du vill beställa en...

MVH
    Anna
  • kaffemamma

två kortis grejer: bästa och mest hållbara förstärkare för sonen är en liten Mp4-spelare som vi lägger på målstegen. Där laddar vi in sånger / videos från youtube - eller vissa scener från disneyfilmer. Just sånger från disney är nog det bästa.

Och en annan appropå mc donalds och vad som är ok enligt gf / cf: ketchupen i restaurangen har soja, påsketchupen bakom disk har glukossirap från vete. Så nu fär man väl börja gå omkring med småpåsar från heinz eller liknande.

• cruz

Tack för tipsen om Mc Donalds, Kaffemamma. Vi äter rätt ofta där när vi är ute på stan.

Nu är vi i desperat behov av avlösare (vår jätteduktiga tjej har börjat på dagis som resurs åt sonen). Orkar knappt at tag i det. Är det någon här som har hittat avlösare bland psykologstudenterna?

• SaramedM
    zelia skrev 2010-04-13 09:56:15 följande:
    Tack för tipsen om Mc Donalds, Kaffemamma. Vi äter rätt ofta där när vi är ute på stan.Nu är vi i desperat behov av avlösare (vår jätteduktiga tjej har börjat på dagis som resurs åt sonen). Orkar knappt at tag i det. Är det någon här som har hittat avlösare bland psykologstudenterna?
    nej men vi funderar på det
    Men hu går man tillväga då?
  • Skumboll
    Den psykolog vi har kontakt med på AC skulle skicka över en lista med mailadresser till psykologstudenter, hon tipsade om att skicka ut ett massmail för att se om någon är intresserad. 
    Well well, vi har ju inte ens beviljad avlösning och lär inte heller få men det var iaf vad hon sa till oss. 
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-04-13 12:13:35 följande:
    Varför tror du inte att ni kommer få avlösning?
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-04-13 12:35:05 följande:
    Varför tror du inte att ni kommer få avlösning?
    Dels för att lss-handläggaren säger det och för att hon på AC säger att vår kommun är riktigt j*vla hopplös. 
    ♥ Simon ♥
  • Krickeline
    zelia skrev 2010-04-13 09:56:15 följande:
     Är det någon här som har hittat avlösare bland psykologstudenterna?
    Ja och hon är en pärla! 25 år och blivande KBT-psykolog. Vi fick tag på henne via AC som har tillgång till psykologiska institutionens mail-listor, så fråga där.
  • cruz

Tack för tipsen, jag får kontakta AC. Spelar det någon roll vem man kontaktar där? Jag har liksom undvikit dem eftersom jag inte kom överens med vår kurator. Jag står nog inte särskilt högt i kurs hos hon som är chef där heller, eftersom hon tog kuratorns parti när jag klagade på dennes bristande vilja att hjälpa oss eftersom vi tränar via Banyan.

• Skumboll

zelia: Har ni ingen annan kontaktperson förutom kuratorn på AC? Kan inte tro att det skulle spela någon roll vem du pratar med, de borde väl kunna fixa fram en lista åt dig ändå? 

Jag vet inte om man får hjälpa till sinsemellan, men annars så ska jag ju få en lista med posten snart. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7