Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
I vårt fall är det svårbedömt vad han klarar eller inte klarar. Han får ingen omedelbar reaktion på varken mjölk eller gluten, och små mängder verkar kunna flyta förbi obemärkt. Men det vet man ju samtidigt inte! Han har hela tiden dagar och perioder där han är mer eller mindre autistisk på olika sätt och då undrar jag alltid om det är kopplat till något: hur det varit på dagis, mat, träning eller bara vanligt humör. Väldigt svårt att se. Och eftersom vi trots allt fick en ganska tydlig reaktion efter några dagar glueten tex så vet jag inte om de pyttesmå mängderna också spelar in på toppar & dalar så att säga. Klurigt.
Goda nyheter - kanske inte nyheter för er - är allt det goda och helt godkända bröd som finns på Ica-häggvik. Ni som bor långt bort - kolla in brödmärket Garbo och se vilka produkter ni ska tjata på era handlare att ta in. Jag köpte krovbrödsliknande saker, flera olika bake-off och toast varianter, frallor mm. Inte nyttigast i världen, men inget otillåtet i. Har också hittat ett fryst vitlöksbröd i flera affärer som är rena godiset för alla i familjen, har inte märket nu. Och hittat ett bar recept som alla äter hemma - återkommer med det. Så, på brödfrontet ser det ljust ut.
Goda nyheter från GB ang glukossirap:
Vi skriver ut om våra produkter innehåller vete, Piggelin och Calippo är fria från vete. På vår hemsida http://www.gb.se/vara_glassar.asp kan du hitta alla våra glassar samt vad de innehåller, skulle en ingrediens innehålla veta skriver vi alltid ut (från vete).
testing testing...
kaffemamma - Intressant. Vet du om den som står bakom detta en autismförälder som själv ska använda kammaren till sitt barn?
Han ska använad den för en egen, annan diagnos, i första hand. Jag träffade en läkare igår med sonen, ett obligatoriskt besök för de som vill sitta i en av de två nya hårdkammaralternativen som snart kommer till stockholm. Han hade jobbat med hbot i den traditionella vården och skulle helt enkelt informare om risker. Han var noga med att säga att det absolut inte finns någon vetenskaplig grund för att detta skulle hjälpa barn med autism, att han dessutom tyckte att trycket var så lågt så han var tveksam till om det gjorde något alls (när man behandlar dykare mfl så är det ju betydligt högre tryck men det är också då det kan bli biverkningar). Men vid det tryck som används i HBOT för våra barn så var den enda risken egentligen ont i örat när man går ner (något som man försöker motverka genom att sänka trycket väldigt långsamt). Öronproblem, liksom bråck måste kollas upp innan man trycker, och hade man någon gång haft punkterad lunga skulle man inte tryckas, annars fanns det inga risker menade han - mer än att det inte händer nånting då. Men, jag har träffat tillräckligt många som tycker det är det bästa de gjort för sína barn - vi kommer prova. Frågan är nu hård eller mjuk kammare. Jag tror mjukkammaralternativet tex ovan kommer att kännas kanon - om man var en aning erfaren själv. Men första omgången tror jag att jag kommer välja en hårdkammare med utbildad personal. Men jag gissar att prisskillnaden kommer att vara väldigt stor och att den enda egentliga skilllnaden är den egna känslan...
Jag pratade med en mamma nyligen som provat hård & mjuk med sonen och sa att så länge trycket var det samma i mjukkammaren skulle hon alla gånger välja den - att man kan göra det bekvämt och mysigt där på ett helt annat sätt.
Jag vill kolla mjukkammarens säkerhetssystem innan jag bestämmer mig: det som kan bli farligt är om det läcker ut syre i kammaren så att syrekoncentrationen blir för hög - då måste kammaren vädras. Hårdkammaren har ju mätare för det - jag gissar att mjukkammaren också har det, men vet inte säkert.