• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-04-08 11:03:13 följande:
    Han ska använad den för en egen, annan diagnos, i första hand. Jag träffade en läkare igår med sonen, ett obligatoriskt besök för de som vill sitta i en av de två nya hårdkammaralternativen som snart kommer till stockholm. Han hade jobbat med hbot i den traditionella vården och skulle helt enkelt informare om risker. Han var noga med att säga att det absolut inte finns någon vetenskaplig grund för att detta skulle hjälpa barn med autism, att han dessutom tyckte att trycket var så lågt så han var tveksam till om det gjorde något alls (när man behandlar dykare mfl så är det ju betydligt högre tryck men det är också då det kan bli biverkningar). Men vid det tryck som används i HBOT för våra barn så var den enda risken egentligen ont i örat när man går ner (något som man försöker motverka genom att sänka trycket väldigt långsamt). Öronproblem, liksom bråck måste kollas upp innan man trycker, och hade man någon gång haft punkterad lunga skulle man inte tryckas, annars fanns det inga risker menade han - mer än att det inte händer nånting då. Men, jag har träffat tillräckligt många som tycker det är det bästa de gjort för sína barn - vi kommer prova. Frågan är nu hård eller mjuk kammare. Jag tror mjukkammaralternativet tex ovan kommer att kännas kanon - om man var en aning erfaren själv. Men första omgången tror jag att jag kommer välja en hårdkammare med utbildad personal. Men jag gissar att prisskillnaden kommer att vara väldigt stor och att den enda egentliga skilllnaden är den egna känslan... Jag pratade med en mamma nyligen som provat hård & mjuk med sonen och sa att så länge trycket var det samma i mjukkammaren skulle hon alla gånger välja den - att man kan göra det bekvämt och mysigt där på ett helt annat sätt. Jag vill kolla mjukkammarens säkerhetssystem innan jag bestämmer mig: det som kan bli farligt är om det läcker ut syre i kammaren så att syrekoncentrationen blir för hög - då måste kammaren vädras. Hårdkammaren har ju mätare för det - jag gissar att mjukkammaren också har det, men vet inte säkert.
    Tack för svar! Ja båda alternativen verkar ju ha sina fördelar. Vet du om man har huva eller mask i mjukkammaren?
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-04-08 21:24:09 följande:
    Gillar kombinationen beteende terapi och utvecklingspsykologi som i Denver modellen som fått lika bra resultat som intensiv beteendeterapi : www.time.com/time/health/article/0,8599,19435...
    Jätteintressant artikel! Jag tror starkt på detta (kanske för att jag fortfarande kör Kommunicerande samspel i kombination med IBT )  Tack för tipset!!!
    Anna
  • cruz

Kaffemamma och Jonathanmamma: Ja, magkänslan säger att detta kan vara någonting att ha. Intressant artikel om kostomläggningen också. Det bästa med gd/cf i vår familj är att vi äter mindre hel-och halv-fabrikat. Kosten är så enormt viktig för hälsan. Men det är många fler pusselbitar som skulle behöva få plats i livet också(sömn, motion, mindre stress, relation, vänner). Får kanske bli i nästa liv?

• FinaFamiljen

Är det någon som kommer ihåg hur det var att starta upp IBT:n? Det vore kul att höra lite erfarenheter, och kanske få lite tips...
    Dottern är ganska "med". Hon har lätt för alla övningar vi gör, där handlar det hela om just att "ställa upp" när vi vill. Hon är ibland lite disträ och missar instruktionen liksom. Är förstärkaren inte tillräckligt häftig så testar hon lite olika varianter, som för att se vad som fungerar men korrigerar snabbt när hon inser att det är så man måste göra. Sen har hon blivit sjuk idag, så just nu så är det lite taskigt intresse... =) Men alla "gör så"-övningar klarar hon lätt, hon gör ganska sällan avsteg egentligen, och "lägg lika" med en eller två färger går också bra. Sen kör vi också "kom" och även där är det inga större svårigheter, hon tycker det är ganska kul.
    Sonen som har väldigt svårt för att imitera, kom igång jättebra på uppstarten. Där fick vi honom till att lägga lika på en färg, klappa i bordet på gör så, och också halvt om halvt kasta en kloss i en hink. Kom började också lossna lite, och jag var helt fascinerad av att han hakade på så bra. Tyckte det var jättekul alltihop och skrattade massor. Men hemma har det visat sig lite svårare att hitta förstärkare till honom, även om vi har några som fungerar. Tror det kommer vara utmanande... Lägg lika går jättebra varje gång (en färg), kom börjar gå rätt ok, och någon gör så-övning börjar lossna lite. Men det är trögt, och även om jag vet att det är en jobbig process han går igenom och att det kommer vara upp och ner så är det lite frustrerande att det han klarade så galant på uppstarten är så pass trögt nu. Så hur var det för er när ni startade upp..? Någon som vill dela med sig lite och uppmuntra oss lite..?

• Jonathanmamma

MOEGUMSAN Jag håller på med min nästa bok, om intensivträning. Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter. Fråga på bara... Annars finns min blogg om intensivträningen också - se i januari 2009 och framåt... annahelena70.bloggagratis.se

MVH
    Anna

• cruz

moegumsan: Det går verkligen upp och ner när det gäller träning. Det är mycket som ska spela in: barnets dagsform, sin egen dagsform, barnets intressen, tillräckligt bra förstärkare etc. Jag tycker ändå att det låter som att ni fått en väldigt bra start. Din dotter har fattat galoppen direkt och din son har ju också greppat endel, men behöver kanske motiveras mer. Vad är det allra bästa som din son vet (aktivitet, ätbart, leksak, specialintresse)? Vår son älskar tex. tåg och det går att utnyttja på många sätt. Dels har vi olika leksakståg som förstärkare, men även inspelade snuttar på mobilen på tunnelbanetåg som åker in på perongen. Ibland får han en aktivitet som belöning/förstärkning och då leker vi tåg eller tittar på tåg på datorn. Men vi varierar också förstärkarna och andra saker som funkar är framförallt galna buslekar men också popcorn, chips, leksakshästar (sonens andra specialintresse), brandbilar, ballonger. Åka hiss är en annan aktivitet som vår son gillar och som jag tänkt utnyttja mer som förstärkare. Hoppa studsmatta och åka rutchkana är också fina förstärkare. Jag tycker det är kul om man kan hitta bra förstärkare utomhus så att man får in endel träning i naturlig miljö. Detta är kanske ingenting man gör i uppstarten direkt, men så småningom. På sommaren tränar vi tex i skogen ibland. Lägger lika med kottar, blommor och blad, leker kurragömma, tränar kom, leker följa John, går balansgång etc.

• FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-04-12 05:54:31 följande:
    moegumsan: Det går verkligen upp och ner när det gäller träning. Det är mycket som ska spela in: barnets dagsform, sin egen dagsform, barnets intressen, tillräckligt bra förstärkare etc. Jag tycker ändå att det låter som att ni fått en väldigt bra start. Din dotter har fattat galoppen direkt och din son har ju också greppat endel, men behöver kanske motiveras mer. Vad är det allra bästa som din son vet (aktivitet, ätbart, leksak, specialintresse)? Vår son älskar tex. tåg och det går att utnyttja på många sätt. Dels har vi olika leksakståg som förstärkare, men även inspelade snuttar på mobilen på tunnelbanetåg som åker in på perongen. Ibland får han en aktivitet som belöning/förstärkning och då leker vi tåg eller tittar på tåg på datorn. Men vi varierar också förstärkarna och andra saker som funkar är framförallt galna buslekar men också popcorn, chips, leksakshästar (sonens andra specialintresse), brandbilar, ballonger. Åka hiss är en annan aktivitet som vår son gillar och som jag tänkt utnyttja mer som förstärkare. Hoppa studsmatta och åka rutchkana är också fina förstärkare. Jag tycker det är kul om man kan hitta bra förstärkare utomhus så att man får in endel träning i naturlig miljö. Detta är kanske ingenting man gör i uppstarten direkt, men så småningom. På sommaren tränar vi tex i skogen ibland. Lägger lika med kottar, blommor och blad, leker kurragömma, tränar kom, leker följa John, går balansgång etc.
    Tack för svaret! Jo vi har kommit igång ganska bra egentligen, men känner oss lite osäkra framför allt gällande sonen. Ska prova lite annan teknik idag och får se hur det går. Han var väldigt lättförstärkt på uppstarten, då med russin och ahlgrens bilar framför allt och vi har inga dietfunderingar än så länge så det som funkar det får han, men hela ätgrejen blev ganska snabbt "gammal" på något vis. Det blir så många små bitar, att han liksom tappar motivationen ändå. Så vi har nu provat att använda oss av det enda intresse han har som man kanske skulle kunna kalla specialintresse - musik. Han älskar att lyssna på musik, titta på musik-DVD´s och att jag sjunger för honom. Så vi har spelat in på mobilen sånger som han får titta snuttar på och det funkar betydligt bättre just nu även om inte heller det känns RIKTIGT tillräckligt. Babblarnas första, musikvideon, är nog nummer ett hittills... =) Han gillar bus och lek, men mest fartiga varianter och det är svårt att få till något han verkligen brinner för sittande på en stol. Tokiga grejer och så som vi provat är han hittills ganska ointresserad av, och jag tror just nu att det kommer att bli svårt att variera förstärkarna tillräckligt. Vi måste hitta fler!
    Med dottern fungerar fler saker direkt helt klart, men så tycker hon att träningen är lätt och ganska kul än så länge också... Ska nog prova att backa lite också, göra mer av det han klarar några dagar och lägga in färre repetitioner av det han har svårt för. Se om han blir mer positiv till det hela.
  • FinaFamiljen
    Jonathanmamma skrev 2010-04-11 18:54:51 följande:
    MOEGUMSAN Jag håller på med min nästa bok, om intensivträning. Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter. Fråga på bara... Annars finns min blogg om intensivträningen också - se i januari 2009 och framåt... annahelena70.bloggagratis.seMVHAnna
    Ska läsa igenom bloggen lite, inser direkt att det blir spännande för vi har börjat lite olika... =) Väntar förresten på att hitta din första bok, men vulcan ligger ju nere och har gjort länge. Har du någon aning om varför?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7