Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Gillar kombinationen beteende terapi och utvecklingspsykologi som i Denver modellen som fått lika bra resultat som intensiv beteendeterapi : http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1943512,00.html
denvermetoden verkar jätteintressant! Det är väl ungefär det man försöker åstadkomma på egen hand...
Artikel på svenska för en gångs skull om familj med numera autism-fri son efter bla kostomläggning: http://www.e24.se/kvinna/balans/danska-succeboken-karnfrisk-familj-ska-fralsa-svenskarna_1974467.e24
Kaffemamma och Jonathanmamma: Ja, magkänslan säger att detta kan vara någonting att ha. Intressant artikel om kostomläggningen också. Det bästa med gd/cf i vår familj är att vi äter mindre hel-och halv-fabrikat. Kosten är så enormt viktig för hälsan. Men det är många fler pusselbitar som skulle behöva få plats i livet också(sömn, motion, mindre stress, relation, vänner). Får kanske bli i nästa liv?
Är det någon som kommer ihåg hur det var att starta upp IBT:n? Det vore kul att höra lite erfarenheter, och kanske få lite tips...
Dottern är ganska "med". Hon har lätt för alla övningar vi gör, där handlar det hela om just att "ställa upp" när vi vill. Hon är ibland lite disträ och missar instruktionen liksom. Är förstärkaren inte tillräckligt häftig så testar hon lite olika varianter, som för att se vad som fungerar men korrigerar snabbt när hon inser att det är så man måste göra. Sen har hon blivit sjuk idag, så just nu så är det lite taskigt intresse... =) Men alla "gör så"-övningar klarar hon lätt, hon gör ganska sällan avsteg egentligen, och "lägg lika" med en eller två färger går också bra. Sen kör vi också "kom" och även där är det inga större svårigheter, hon tycker det är ganska kul.
Sonen som har väldigt svårt för att imitera, kom igång jättebra på uppstarten. Där fick vi honom till att lägga lika på en färg, klappa i bordet på gör så, och också halvt om halvt kasta en kloss i en hink. Kom började också lossna lite, och jag var helt fascinerad av att han hakade på så bra. Tyckte det var jättekul alltihop och skrattade massor. Men hemma har det visat sig lite svårare att hitta förstärkare till honom, även om vi har några som fungerar. Tror det kommer vara utmanande... Lägg lika går jättebra varje gång (en färg), kom börjar gå rätt ok, och någon gör så-övning börjar lossna lite. Men det är trögt, och även om jag vet att det är en jobbig process han går igenom och att det kommer vara upp och ner så är det lite frustrerande att det han klarade så galant på uppstarten är så pass trögt nu. Så hur var det för er när ni startade upp..? Någon som vill dela med sig lite och uppmuntra oss lite..?
MOEGUMSAN Jag håller på med min nästa bok, om intensivträning. Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter. Fråga på bara... Annars finns min blogg om intensivträningen också - se i januari 2009 och framåt... annahelena70.bloggagratis.se
MVH
Anna
moegumsan: Det går verkligen upp och ner när det gäller träning. Det är mycket som ska spela in: barnets dagsform, sin egen dagsform, barnets intressen, tillräckligt bra förstärkare etc. Jag tycker ändå att det låter som att ni fått en väldigt bra start. Din dotter har fattat galoppen direkt och din son har ju också greppat endel, men behöver kanske motiveras mer. Vad är det allra bästa som din son vet (aktivitet, ätbart, leksak, specialintresse)? Vår son älskar tex. tåg och det går att utnyttja på många sätt. Dels har vi olika leksakståg som förstärkare, men även inspelade snuttar på mobilen på tunnelbanetåg som åker in på perongen. Ibland får han en aktivitet som belöning/förstärkning och då leker vi tåg eller tittar på tåg på datorn. Men vi varierar också förstärkarna och andra saker som funkar är framförallt galna buslekar men också popcorn, chips, leksakshästar (sonens andra specialintresse), brandbilar, ballonger. Åka hiss är en annan aktivitet som vår son gillar och som jag tänkt utnyttja mer som förstärkare. Hoppa studsmatta och åka rutchkana är också fina förstärkare. Jag tycker det är kul om man kan hitta bra förstärkare utomhus så att man får in endel träning i naturlig miljö. Detta är kanske ingenting man gör i uppstarten direkt, men så småningom. På sommaren tränar vi tex i skogen ibland. Lägger lika med kottar, blommor och blad, leker kurragömma, tränar kom, leker följa John, går balansgång etc.